سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 38336
|
08:09 - 1398/07/07
نسخه چاپی

تقدیر از 5 عکاس دوران جنگ تحمیلی/ جهادگرانی که حافظ لحظات ناب دفاع مقدس شدند

تقدیر از 5 عکاس دوران جنگ تحمیلی/ جهادگرانی که حافظ لحظات ناب دفاع مقدس شدند
5 تن از عکاسان دوران دفاع مقدس به همت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل شدند.

به گزارشايلام بيدار، مراسم نکوداشت عکاسان دوران دفاع مقدس به همت معاونت مطبوعاتی صبح امروز -شنبه ۶ مهرماه- در ساختمان نشر مطبوعاتی آوران برگزار شد. مرتضی خاکی، مرتضی دهداری، عربعلی هاشمی، بهرام محمدی فرد و مرتضی اکبری از عکاس‌هایی بودند که در این مراسم از آنها تقدیر شد.

** جعفرپور: اگر این عکاس‌ها نبودند الان عکس و گزارشی از جنگ نداشتیم

بنا بر این گزارش، «جمشید جعفرپور» رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در ابتدای این مراسم گفت: یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس را در آخرین روزهای محرم گرامی می‌داریم. امام خمینی با وام‌گیری از حادثه کربلا جبهه را هدایت کردند و پدران و مادران نیز با تأسی از حادثه کربلا فرزندان خود را راهی کردند.

وی ادامه داد: در جبهه‌های جنگ افرادی هم حضور داشتند که حوادث را ثبت و ضبط کردند و اگر نبودند الان ما هیچ عکس و گزارشی نداشتیم. در جنگ تحمیلی نیز گروه‌هایی داشتیم که حافظ آن دوران بودند و از زحماتشان تشکر می‌کنیم. برخی افراد که در آن دوران حضور نداشتند از دریچه قاب‌های این عزیزان می‌توانند با این اتفاق‌های ناب آشنا شوند.

وی اظهار داشت: آن زمان امکانات هم زیاد پیشرفته نبود و عکاسان با خطرهایی که جانشان را تهدید می‌کرد، این لحظه‌ها را ثبت کردند. آن هم در شرایطی که یک رزمنده در حال شهادت و ... بود و از لحاظ عاطفی بستن چنین کادرهایی سخت است.ما در کمیسیون فرهنگی وظیفه داریم به آمادگی و پیشنهادهایی در قالب حمایت از این عزیزان و مدافعین حرم داریم و همیشه به این قشر نیاز داریم و آمادگی داریم از اینها حمایت کنیم با طرحی که وزارت ارشاد برای مجلس در حمایت از این عزیزان می‌فرستد.

به گزارش فارس، عرب علی هاشمی یکی از عکاس‌های دفاع مقدس که در این مراسم حضور داشت، نیز گفت: سال ۵۹ بدون هیچ امکاناتی به جبهه رفتم. در شرایطی که زن و مرد و بچه با پای برهنه از خانه‌هایشان دل نمی‌کندند و رزمنده‌های ما آنها را به اجبار از خانه‌هایشان دور می‌کردند، نه غذایی نه آبی بود. ما آن زمان آمادگی حمله صدام را نداشتیم و خدایی شد که در مقابل صدام مقاومت کردیم.

** حضرتی: رمز راز غرور ملی و عزت اسلامی شهدا باید حفظ شود

«الیاس حضرتی» نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: خوشحالم که به مناسبت هفته دفاع مقدس دور هم جمع شدیم تا یکبار دیگر به آن فضا برگردیم. اتفاق خیلی بزرگی در این کشور افتاد و ملتی که بی‌تفاوت بودند و توجهی به مسائل سرنوشت‌ساز خود کمتر داشتند و کسانی هم که متوجهش بودند در غربت و زندان بودند. عموم مردم به سرنوشت خود حساس نبودند و اتفاق بزرگی ایجاد شد و هیچ اتفاقی در کشور بوجود نیامد اما انقلابی به معنای واقعی افتاد که مردانه ترین انقلاب بود‌.

وی با بیان اینکه راز و زمزمه و صحبت درگوشی که امام خمینی در گوش ملت خواند، تحول اساسی ایجاد کرد، تصریح کرد: در این رابطه فلش بکی به عاشورا می‌زنم. زهیر یکی از شخصیت‌های مورد علاقه من است. او بعد از رحلت پیامبر (ص) مسئله‌دار شد و اوضاع سیاست را کنار گذاشت و تاجر شد. در داستان کربلا وقتی امام حسین (ع) از مکه به کربلا حرکت کرد زهیر با کاروان خود نیز حرکت کرد و طوری می‌رفت که با امام روبرو نشود اما یک بار در این مسیر روبروی کاروان امام قرار گرفت و امام حسین (ع) از او دعوت کرد تا با او صحبت کند، زهیر مقاومت کرد و نرفت و امام از طریق همسرش اقدام کردند اما باز هم حاضر نشد تا با امام صحبت کند.


حضرتی افزود: در نهایت با اصرار همسرش با بی‌میلی به نزد امام رفت و جلسه‌شان مدتی طول کشید و زهیر وقتی از جلسه بیرون آمد زهیر قبلی نبود. نمی‌دانیم امام چه آینده‌ای را برای وی ترسیم کرد که او کلا عوض شد. بعد از آن جلسه همه اموالش را بخشید و همسرش را آزاد کرد و به سمت کربلا راهی شد. ملت ایران با فضایی که ایجاد شد با روح خدایی که امام در ملت دمید آزاد شد. ملت با تمام توان به میدان آمدند نه یک فرزند و نه سه فرزند بلکه فرزندانشان را تقدیم کشور کردند. مادر شهیدی دیدم که ۹ فرزند شهید داشت و  خانواده‌هایی که ۶ الی ۷ فرزندشان را راهی جبهه کردند و شهید شدند. 

وی افزود: آمریکایی‌ها فیلمی ساختند که دو پسر به جبهه رفتند و رئیس جمهور وارد ماجرا شد و نگذاشت تا باقی فرزندان بروند تا این خانواده بیشتر دچار از دست دادن فرزندانش نشود. حتی خانواده‌هایی که به سختی بچه‌دار می‌شدند فرزندانشان را تقدیم این کشور کردند. ملت ایران به این دلیل که این فرصت تاریخی را بهترین فرصت برای خدمت به ملت خود می‌دانستند و آرزویشان این بود تا اسلام و فرهنگ ایرانی را تلفیق کرده و حکومت مردم سالاری قدرتمند و مستقل آزاد داشته باشند پا به میدان گذاشتند و ارزش زیادی برایشان داشت. خانواده‌هایی که حتی قبل انقلاب حاضر نبودند بگذارند تا بچه‌هایشان شعار دهند هم در این انقلاب دخیل بودند.

وی با بیان اینکه این انقلاب فضایی ایجاد کرد تا همه جوانان تصمیم گرفتند عقب ماندگی تاریخی را جبران کنند و همه شروع کردند در قالب سپاه و ‌... کمک کنند، تصریح کرد: شهرهایی از جمله کردستان، ترکمن صحرا و ... از جمله این شهرها بودند. ملت ایران تصمیم گرفتند با دست خالی در این جنگ به بهترین شکل عمل کنند و تصویر زیبایی از فداکاری‌ها به دنیا ارائه دهند که تا ۲۰۰ سال آینده جرات کاری در قبال ما نداشته باشند، برای مثال بهپادی که چندی پیش زده شد از نمونه‌های بارز این ماجرا است.

حضرتی تاکید کرد: این شهادت‌ها و روایت‌ها را عکاسان و نویسندگان ما به ملت ما و مردم دنیا منتقل کردند تا دنیا بداند که با چه ملتی طرف است. جنگی بر ما تحمیل شده و تمامی حرکات و سکنات و صحبت‌ها و دستورات و مباحث مختلف ثبت و ضبط شد. تمامی سرمایه‌های این عزیزان ثبت شد و در جایی نگهداری شد. هزاران نوار صوتی، تصویری از بانک اطلاعاتی جنگ در دسترس است. امیدواریم بتوانیم رمز راز غرور ملی و عزت اسلامی شهدای مان که شما به یادگار گذاشتید را بتوانیم آن چه منافع کشور و نظام را بتوانیم نگهداری کنیم.

** روایتی از بازدید رهبر معظم انقلاب از مناطق جنگی

«مرتضی دهداری» دیگر عکاس، خبرنگار و فیلمبردار دفاع مقدس نیز در ادامه این مراسم طی سخنانی گفت: دیروز ۵ مهر روز آبادان بود و معتقدم وجب به وجب آبادان یادآور شهدا است. من خبرنگار، عکاس و فیلمبردار جنگ و دفاع مقدس هستم.

وی در ادامه عکسی که خود در آن دوران از کودکی در میان خرابه‌های خانه گرفته بود را با بغضی فراوان به سمت حضار گرفت و درباره آن توضیحات کوتاهی داد. 

 

دهداری در ادامه افزود: من به همراه برادرها و فرزندانم در دوران انقلاب فعال بودیم. در زمان جنگ تحمیلی همه عکاس‌ها به آبادان می‌آمدند. یادم است برای اولین بار قرار بود مقام معظم رهبری به جبهه بیایند و روز قبلش به ما اطلاع دادند و من گفتم حتما باید بروم و ایشان را ببینم. فردای آن روز صبح هواپیمایی که می‌خواست مقام معظم رهبری را به خرمشهر ببرند، بنی صدر را برده بود و حضرت آقا با ماشینی که از مهمات جنگی پر شده بود به منطقه‌های جنگی رفته و از آنها بازدید کردند.

** خاکی: قدردان عکاس‌های دفاع مقدس باشیم

«مرتضی خاکی» یکی دیگر از  خبرنگارهای دوران دفاع مقدس در بخش دیگری از این مراسم گرامیداشت بیان داشت: شرایطی که ما در آنجا قرار داشتیم و باید عکاسی می‌کردیم شرایط ساکت و آرامی نبود و به سختی در آن شرایط یک فریم عکس می‌‌گرفتیم. صدای تیراندازی‌ها بسیار زیاد بود. یادم است در یکی از این روزها خدمت شهید چمران رسیدیم و وی ما را به محلی بردند که پاسدارها در آن درگیری داشتند و شهید شده بودند و من به عنوان اولین خبرنگار و عکاس دفاع مقدس خودم را به منطقه‌ای که شهدای پاسداران شهید شدند رساندم و در آنجا عکاسی کردم.

وی با بیان گلایه‌ای از مسئولان کشوری نیز افزود: در اینجا جا دارد گلایه‌ای که سالها در دلم مانده است به افرادی که بعد از جنگ بروی کار آمدند، را بیان کنم. تعداد عکاسان دفاع مقدس زیاد نیست، اما در طول این سال‌ها به مناسبت‌های مختلف عکس‌های من و همکارانم چاپ می‌شد بدون اینکه یادی از ما شود. این را می‌خواهم بپرسم که چرا الان معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد باید یادی از ما کند؟

خاکی در ادامه با بیان اینکه ما همه زندگیمان را پای جنگ گذاشتیم، ادامه داد: در طول این سی سال هیچ خبری از این دوستان مسئول نبوده است و از وزارت ارشاد می‌خواهم حداقل قدر و ارزش این تعداد کمی از عکاس‌هایی که باقی ماندند را بدانند.

** خدادی: هر روز ما دفاع مقدس است

«محمد خدادی» معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز در ادامه این مراسم با بیان تقارن هفته دفاع مقدس با محرم و صفر گفت: ایام محرم و صفر حال و هوای عجیبی دارد و انتخاب ما مسلمانان نیز فداکاری است و هرچه در این سالها داشتیم از فداکاری است. دین و بزرگان دینی ما همه همین را می‌گویند و امروز انتخاب، قدرت ما است. 

وی ادامه داد: امروزه و در عصر کنونی اقتدار ما، مدیون دفاع مقدس است. هر روز ما هم دفاع مقدس چرا که ما هر ثانیه از عقیده و آرمان خود دفاع می‌کنیم.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در ادامه بیان داشت: امروز نکوداشت همه مردم ایران است و عکاس‌های دفاع مقدس افرادی هستند که ظرفیت دیده شدن آن دوران را برای عصرهای بعدی فراهم کردند. دوست نداشتیم مراسم امروز را تشریفاتی برگزار کنیم و در اصل یک یادآوری است که خیلی خودمانی برگزار شده است. معتقدم ماهیت دفاع مقدس، دلی بود و مراسمش هم باید دلی برگزار شود.

خدادی افزود: ما در دنیا شاهد جنگ دیپلماسی، اقتصادی و رسانه‌ای هستیم و پیش قدم جنگ رسانه‌ای خبرنگارانی هستند که به جنگ جهل می‌روند. اغلب جنگ‌ها پایان ناپذیر است غیر از جنگ رسانه‌ای. حتما دوستانم در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به قدر توان وظیفه‌مان را در قبال این عزیزان انجام می‌دهیم.

وی در پایان نیز با بیان اینکه خوشحالم که در کشور اجماع حداکثری داریم، عنوان داشت: ما رئیس جمهوری داریم که با توان و صلابت، خط آمریکایی‌ها را در جهت تضعیف جمهوری اسلامی کور کرد. به هر حال دیپلماسی ما هم زمان با قدرت نظامی و ظرفیت رسانه‌ای در این شرایط حساس به طور همزمان در کنار ما هستند و ما یقینا پیروز این میدان هستیم. همچنین امیدواریم به برکت خون شهدا بتوانیم مستحکم‌تر از گذشته باشیم و پیروز این میدان شویم.

در پایان این مراسم در حضور خدادی، جعفرپور و ... از این عکاسان دفاع مقدس با ارائه لوحی تقدیر و تشکر به عمل آمد.

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب