سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 38280
|
07:19 - 1398/07/06
نسخه چاپی

راهپیمایی اربعین از چه زمانی انجام می‌شد؟

حجت‌الاسلام احمد مازنی از تاریخچه راهپیمایی اربعین می‌گوید.

به گزارشايلام بيدار،ئیس کمیته فرهنگ، هنر ورسانهکمیسیون فرهنگیمجلس شورای اسلامیدر گفت‌وگو با خبرآنلاین از قدمت راهپیمایی اربعیت گفت.

احمد مازنی با بیان این نکته که در کتب حدیث و روایی نیز احادیث و روایات زیادی وجود دارد که بر زیارت مزارامام حسین(ع) تأکید شده گفت: «درباره سابقه پیاده‌روی اربعین و حرکت زائران به سمت بارگاه حضرت اباعبدالله (ع) شاید تاریخچه دقیقی وجود نداشته باشد اما در سیره و سنت علما و بزرگان حوزه علمیه نجف به‌ویژه علمایی که در حوزه علمیه نجف در کنارامام خمینی(ره) بودند، این پیاده‌روی معمول بوده و پیاده‌روی فضلایحوزه علمیهنجف از نجف بهکربلاهم همیشه وجود داشته است.»

وی همچنین در ارتباط با مزار امام حسین (ع) و تأثیرگذاری حضور مردم در کنار این مزار مطهر گفت: «بارگاه حضرت سیدالشهدا (ع) همواره آثار ظلم‌ستیزی داشته است. این حرم در طول تاریخ مورد تعرض ظالمان و ستمگران قرارگرفته و بارها تخریب و بعدازآن بازسازی‌شده است. البته در دوران بازسازی هم مانند بازسازی که مأمون پس ازمرگهارون‌الرشید انجام داد، شاید جنبه تزویر وجود داشته است.»

حجت‌الاسلام مازنی افزود: «در دوران کنونی نیز در مقطعی رژیم بعثی حاکم برعراقکه جنایت‌های زیادی در کشور خود وایرانانجام داد،عزاداریبرای امام حسین (ع) را ممنوع کرده بود. بر همین اساس راهپیمایی اربعین هم متوقف شد. به دیگر سخن راهپیمایی اربعین نه به گستردگی امروز اما در گذشته هم وجود داشته است. بسیاری از مناسک بعد ازانقلاب اسلامیدر ایران وکشورهای اسلامیرایج شد و گستردگی پیاده‌روی اربعین هم از برکتانقلاباسلامی است.»

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد