سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 38251
|
10:25 - 1398/07/04
نسخه چاپی

روایت «انوش معظمی» از شبیه‌پوشی حضرت عباس(ع) و شمر/ در کویر لوت هم برای عاشورا کار می‌کنم

روایت «انوش معظمی» از شبیه‌پوشی حضرت عباس(ع) و شمر/ در کویر لوت هم برای عاشورا کار می‌کنم
بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که اخیرا نمایش «غریبه شام» را به صحنه برده، گفت: به نظر من کارهای مذهبی نباید بلیت‌فروشی داشته باشند،‌ چرا که وقتی مسائل اقتصادی با هنر اعتقادی ترکیب می‌شود، شبهه و حاشیه در آن زیاد می‌شود.

به گزارشايلام بيدار، نمایش «غریبه شام»  به کارگردانی کورش زارعی و نویسندگی حسین فدایی‌حسین  از دوازدهم شهریور ماه اجرایش را در تماشاخانه سنگلج آغاز کرد و تا سی‌ویکم شهریور ماه نیز در این تماشاخانه اجرا رفت.

در این نمایش که به زندگی و شهادت حضرت رقیه(س) می‌پردازد، بازیگرانی چون کاظم نظری، انوش معظمی، وفا طرفه، حسن اردستانی، سیدحمید لاجوردی، محمدجواد پیروزی، لیلاالسادات موسوی، مریم السادات صدرپور،فائزه السادات حسینی، سنا زارعی، نگین السادات رسولی، فائقه حاجی مهدی، سوگند مقدم، حدیت تقی زاده و... ایفای نقش می‌کنند  و محمدرضا خویی نیز مدیر تولید پروژه است.

یکی از بازیگران این نمایش، انوش معظمی، بازیگر مطرح سینما،‌ تئاتر و تلویزیون است که در این نمایش نیز دارای دو کاراکتر شبیه پوش حضرت عباس(ع) و شمر بن ذوالجوشن بوده است.

وی درباره این نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر فارس عنوان کرد: اجراهای ما در تهران به اتمام رسیده و قرار است،‌ 10 تا 12 شب نیز در قزوین اجرا داشته باشیم.

معظمی در ادامه افزود: گروه نمایشی آیین به مدیریت کوروش زارعی از شهرستان قم برای اجرا در تهران دعوت شد،‌ من البته عضو مهمان این گروه بودم که هر روز برای تمرینات به قم رفت و آمد می‌کردم. از ابتدا قرار بر این بود که بعد از اجرای تهران به قزوین برویم، برنامه‌ای هم برای اجرای قم داشتیم که به دلیل مصادف شدن به انتهای صفر هنوز مشخص نیست.

وی درباره استقبال از این نمایش در تهران نیز گفت:‌ اجرای کار خیلی پرشور و موفق بود، خوشبختانه تیم فنی خوبی هم پشت کار هستند و می‌توانند شرایط را برای اجرای شهرستان تسهیل کنند.

این بازیگر در ادامه افزود: این نمایش تلفیقی از مسائل امروز جامعه با اتفاقات عاشورا است و قصه مبتنی بر حوادث پس از عاشورا است. ابتدای نمایش کلیپی از حضرت ابوالفضل العباس(ع) و امام حسین(ع) پخش می‌شود و سپس حوادث به عصر عاشورا پرش می‌کند به طوری که کاروان امام حسین(ع) به سمت کوفه و شام راه می‌افتد و داستان خرابه شام روایت می‌شود و با شهادت حضرت رقیه(س) نیز کار به پایان می‌رسد.

وی درباره نقش‌های خود نیز گفت: من سعادت داشتم در دو نقش ظاهر شوم، ابتدا دو پرده شبیه پوش حضرت عباس(ع) هستم و در ادامه هم چند پرده شمربن ذوالجوشن را بازی می‌کنم که بخش اول به صورت کلیپ است و عمده بازی هم در نقش شمر هستم که تا خرابه شام هم ماجرا ادامه دارد. همین دو نقش متناقض هم در جای خود جالب است.

معظمی اظهار داشت: نوع تماشاچی کارهای مذهبی خیلی خوب با من ارتباط برقرار می‌کنند و خدا را شکر می‌کنم که در این جور نقش‌ها شناخته شدم، کلید این کار از سریال مختار آغاز شد و با رستاخیز آقای درویش ادامه پیدا کرده و حال در صحنه هم همه اشقیا را بازی کردم و دیگر کسی نمانده که روی صحنه بازی نکرده باشم از کربلا گرفته تا اشقیای مربوط به شهادت حضرت فاطمه(س) همه را بازی کردم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نمایش‌های مذهبی باید بلیت فروشی داشته باشند یا خیر، گفت: من ابتدا نظر خودم را بگویم به عنوان یک تماشاچی دوست ندارم کار مذهبی بلیت فروشی داشته باشد کما اینکه بلیت فروشی را در کارهای دیگر هم تجربه کردیم،‌در نمایش غبار که خودم هم آن را نوشته بودم و در تالار وحدت صحنه می‌رفتیم،‌ما 250 بلیت برای فروش می‌گذاشتیم ظرف چند دقیقه تمام می‌شد و بقیه هم سهمیه بود که به گروه‌ها می‌رسید.

معظمی یادآور شد: اما من ته دلم اعتقاد دارم چون اینطور کارها خوراک مذهبی مردم است خیلی موافق بلیت فروشی نیستم کمااینکه این کار هم اتفاق می‌افتد. خوشبختانه سالن این نمایش هم پر می‌رفت و مردم روی بالکن هم می‌نشستند. خوشبختانه برای اینکار هم مسئولان تالار سنگلج خیلی با ما همراهی کردند و از خانم مقتدی قدردانی می‌کنم. با این حال امیدوارم دراین طور اجراها بلیت فروشی باب نشود چون به نوعی وقتی مسائل اقتصادی را با مسائل اعتقادی ترکیب می‌کنیم، شبهه داخل آن می‌رود و حاشیه برایش ایجاد می‌شود بنابراین بهتر است که به نظر من به این سمت نرویم.

حال این همه بودجه برای کارها کنار گذاشته می‌شود یک بودجه‌ای هم برای کارهای مذهبی در انی ایام کنار گذاشته شود مگر چند کار مذهبی در این روزها روی صحنه تئاتر است؟ 

وی درباره بازیگران این گروه نمایشی نیز توضیح داد: یک تعداد بازیگر زیر 10 سال ما در این کار داشتیم که مرتبه اول‌شان بود که بازی می‌کردند اما خیلی خوب با گروه هماهنگ بودند و تأثیرگذار بازی می‌کردند و گروهی هم که به نوعی حرفه‌ای کار بودند خیلی بدون حاشیه کار می‌کردند و همه تحت راهنمایی و کارگردانی آقای کوروش زارعی گروه بدون حاشیه و امنی داشتیم و همین باعث شد که اجراها خیلی پرشورتر جلو برود و این انرژی هم متقابل به تماشاگر منتقل شود چرا که اینها را از عکس العمل تماشاچی دریافت می‌کردیم.

معظمی اظهار داشت: قطعا در سایر اجراهای کار خواهم بود، من کار عاشورایی را از جان و دل استقبال می‌کنم حتی اگر در کویر لوت بخواهم اجرا بروم.

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد