سرویس: جهاد و مقاومت
کد خبر: 38039
|
08:36 - 1398/06/30
نسخه چاپی

سید حسن نصرالله:

حمله به آرامکو نشان داد که نفت از خون ارزشمندتر است/ ترامپ برای دیدار با روحانی گدایی می‌کند

حمله به آرامکو نشان داد که نفت از خون ارزشمندتر است/ ترامپ برای دیدار با روحانی گدایی می‌کند
دبیر کل حزب‌الله لبنان طی سخنرانی خود به مناسبت درگذشت یکی از بنیان‌گذاران شورای رهبری این حزب، به بررسی تحولات اخیر در منطقه پرداخت و توصیه‌هایی به کشورهای عربی خلیج‌فارس کرد.

به گزارشايلام بيدار، سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان در مراسم بزرگداشت علامه شیخ حسین کورانی ضمن تمجید از مقام این عالم و عرض تسلیت به خانواده شیخ حسین کورانی اظهار داشت: در بخش نخست سخنانم درباره ویژگی های شخصیتی شیخ حسین سخن خواهم گفت و در بخش دوم از سخنانم به رخدادهای سیاسی خواهم پرداخت.

وی افزود: شیخ کورانی عالمی برجسته بود. آشنایی ما با شیخ قدیمی است و از زمان جوانی بود و برای اولین بار در حوزه امام مهدی(عج) در بعلبلک با ایشان ملاقات کردم. شیخ حسین کورانی از موسسان حزب الله بود. تاسیس حزب الله به گروه بزرگی از علما و اساتید مربوط می شود. یکی از موسسان و در طلیعه آنها شیخ حسین کورانی بود و از همه روابط و جایگاهش برای ایجاد این روند بهره برد. وی حقیقتا فرزند ولایت بود. شیخ حسین با وجود مخالفتش در جریان بررسی موضوع مشارکت حزب الله در انتخابات پارلمانی لبنان اما هنگامی که تصمیم اتخاذ شد از آن به شدت حمایت کرد. شیخ حسین کروانی استاد من در حوزه علمیه بعلبک بود. وی با وجود اینکه استاد من بود اما با ریاست من بر حزب الله موافقت کرد و شیخ کورانی بر وحدت مقاومت و توان آن بسیار تمایل داشت و بر آن تاکید می کرد. شیخ حسین اجازه اختلاف نظر یا خلل را به هیچ عنوان نمی داد. ما به تربیت ایمانی و روحی و معنوی در زمان چالشها و در زمان رفاه و آسایش نیاز داریم.

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه درباره تحولات لبنان گفت: وزیر دفاع شواهد مهم و تفصیلی از حملات پهپادی به ضاحیه جنوب بیروت ارائه داد و ما با معادلات و قواعد درگیری جدید مخالفت کردیم و ما بر این معادله باقی می مانیم و موضوع اینجا تمام نمی شود و این آغاز روند است و به اقداماتمان ادامه خواهیم داد و این تابع شرایط میدانی است. تا به این لحظه تصمیم مقابله با پهپادها تاثیر آشکاری بر موارد نقض حریم هوایی لبنان داشته است و منجر به کاهش نقض حریم هوایی لبنان از سوی رژیم صهیونیستی شده است. ما بر حق خود برای مقابله با پهپادهای اسرائیلی تاکید می کنیم و یک پهپاد را ساقط کردیم و به این روند ادامه خواهیم داد.

سید حسن نصرالله درباره پرونده جاسوسان و پرونده لبنانی هایی که به اسرائیل در سال ۲۰۰۰ گریخته اند هم بیان کرد: در روزهای گذشته مزدور بازداشتگاه الخیام بازداشت شده است. این موضوعی مهم است و بحث بازداشت یک جاسوس نیست. قبل از سال ۲۰۰۰ مزدورانی با اسرائیل تعامل و رابطه داشته و برای آنها کار می کرده اند؛ اینها مزدور هستند و باید محاکمه شوند. مزدور به هر حال مزدور است و باید بر اساس میزان جرمی که مرتکب شده اند، مجازات شوند. هنگامی که یک مزدور مجرم باشد باید برخورد شدید و کوبنده با آن داشت. محاکمه مزدوران و جاسوسان از اصول اساسی است. آنکه با دشمن ارتباط دارد و برای دشمن جاسوسی می کند باید به اندازه جرمش مجازات شود. به کارگیری اصطلاح تبعید شدگان به رژیم صهیونیستی اشتباه است و باید از اصطلاح فراری ها به این رژیم استفاده کرد. ما میان مزدور و جاسوس و خانواده اش تفاوت قائل می شویم و مقاومت به این قواعد پایبند بوده است. هر که به خارج از کشور فرار کرده است باید خودش را به مقامات لبنانی معرفی کند اگر خواهان بازگشت است. خانواده مجرمان نباید تاوان آنها را بدهند و این برگرفته از اخلاق و فرهنگ و دین و قرآن ماست و این تعهد ملی و اخلاقی است. مقاومت فرانسه هزاران نفر را بدون محاکمه به جرم همکاری با نازی ها کشت و سربرید و در فرانسه صحبت از ده هزار نفری است که به جرم همکاری با نازی های کشته شدند اما مقاومت در سال ۲۰۰۰ احدی را نکشت و مزدوران را به دستگاه قضایی تحویل داد تا دستگاه قضایی با آنها برخورد کند.

وی اعلام کرد: هر مزدوری که برمی گردد باید خود را به مقامات لبنانی معرفی کند تا درباره وی تحقیق شود و این اقدام عادی ارتش است و اما امروز در سال ۲۰۱۹ آنرا می گوییم. ما در موضوع توافق با جریان ملی آزاد روشن عمل کردیم و احدی نمی گوید که باید مرزها و گذرگاهها بدون حساب برای مزدوران و جاسوسان باز شود و سازوکار قانونی و حقوقی وجود دارد و هر که مزدوری نکرده است اهلا و سهلا. خانواده های بسیاری بازگشته اند و این موضوعی روشن است. صدور حکم غیابی برای قاتل و مجرم عامر الفاخوری ۱۵ سال ضعیف و ناچیز است و ما این موضوع را حقوقی بررسی خواهیم کرد. سقوط احکام با گذشت زمان نیاز به بررسی قانونی دارد به ویژه در حق جنایتکاران و قاتلان. برخی طرفهای مشکوک از طریق شبکه های اجتماعی به دنبال از هم پاشیدن کشور هستند. از حامیان مقاومت و ملت لبنان می خواهم که درباره آنچه در شبکه های اجتماعی می گذرد، هوشیار باشند. به طور مثال اگر در موضوع فاخوری اشتباهی رخ داده است باید در سازوکارهایی بررسی شود و ایجاد مشکل میان مقاومت و ارتش اشتباه و به نفع اسرائیل و سیاست آمریکا در لبنان است. همچنین در موضوع ائتلاف بندی ها، باید از آنچه درباره برهم زدن ائتلاف امل و حزب الله و حزب الله با جریان ملی گفته می شود، برحذر بود.

نصرالله افزود: ما اوضاع را در القصیر به شکلی که برای بازگشت کامل اهالی شهر مهیا باشد، مرتب کرده ایم. ما با بازگشت آوارگان سوری به منطقه القصیر مشکلی نداریم. هماهنگی با دولت سوریه برای تامین بازگشت ساکنان آواره القصیر برقرار است. آنچه در سالهای اخیر درباره تغییر بافت جمعیتی سوریه ترویج داده شده است به ویژه در مرزها کذب است. درهای الزبدانی و القلمون باز است و این برعکس شایعات هدفمند برای دادن بُعد مذهبی به موضوع است. آماده خدمت و کمک به امنیت عمومی لبنان و ساکنان القصیر برای تامین امنیت بازگشت آنها هستیم.

دبیر کل حزب الله لبنان درباره انتخابات در رژیم صهیونیستی هم بیان کرد: نتانیاهو در به دست آوردن اکثریت در انتخاباتی که بتواند کابینه جدید اسرائیل را تشکیل دهد، شکست خورد. بحران در رژیم صهیونیستی وجود دارد. تشتت آرا و احزاب وجود دارد و این موضوع بی سابقه است. نتانیاهو دست به ماجراجویی زد تا در انتخابات کنیست پیروز شود و با وجود حمایت بی سابقه آمریکا اما شکست خورد. بحران بی سابقه ای در رژیم صهیونیستی وجود دارد و فقدان اعتماد را هم باید به آن بیافزاییم. برای ما اهمیتی ندارد که در انتخابات کنیست چه طرفی برنده شود زیرا همگی آنها دشمن عرب هستند.

سید حسن نصرالله درباره حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان هم گفت: هدف قرار گرفتن آرامکو از سوی یمنی ها بدون تردید حادثه مهمی بود و منطقه را تکان داد و با واکنش های بسیاری در دنیا روبرو شد. مواضع بین المللی در قبال حملات به آرامکو نشان داد که متاسفانه نفت از خون ارزش بیشتری دارد. در طی سالها و به طور روزانه ملت یمن از سوی ائتلاف متجاوز سعودی بمباران می شود و احدی برایش اهمیت ندارد اما برای نفت همه واکنش نشان دادند. احدی در حمله به تاسیسات آرامکو کشته نشدند اما نفت برای دنیا اهمیت بیشتری دارد. از آنانی که حملات به آرامکو را محکوم می کنند می خواهیم که با ملت یمن در محاصره ای که در آن قرار دارند هم ابراز همبستگی کنند. باید میان خون و نفت توازن وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: به سعودی ها توصیه می کنم که به جای خرید سامانه های دفاع هوایی در مساحت زیادی از عربستان و پرداخت میلیونها دلار بدون فاید، جنگ را متوقف کنند. تنها راه، توقف جنگ ظالمانه ضد یمن و رها گذاشتن یمنی ها برای گفتگو میان خودشان است. درخواست کمک از آمریکا و انگلیس جز ویرانی به بار نمی آورد و محور مقابل بسیار قوی است. کمترین هزینه برای امارات و عربستان برای حمایت از تاسیساتشان توقف جنگ است. توقف جنگ برای عربستان و امارات بهتر از این است که از سوی آمریکا تحقیر شوند. سامانه های دفاعی هوایی در مقابله با پهپادهای بی فایده است و هزینه بسیاری دارد. تکیه بر آمریکا فایده ای برای امارات و عربستان ندارد. سرعقل بیایید اقتصاد شما شیشه ای است. ترامپی که شما به آن دلخوش کرده اند به دنبال دیدار با حسن روحانی رئیس جمهور ایران است. اگر یک ضربه به تاسیسات شما منجر به این همه خسارت شد پس نتیجه ضربات دیگر چه خواهد شد؟

نصرالله افزود: دولت آمریکا در به زانو درآوردن ایران شکست خورد و در معامله قرن، در ونزوئلا، چین، کره شمالی، سوریه و عراق هم شکست خورد. محور مقاومت بسیار قوی است و حملات به آرامکو، از شواهد این قدرت است. کسانی که در یمن می جنگند برای دفاع خود آماده رفتن تا آخر هستند. ترامپ به دنبال پول است و نه جنگ. وی خواهان پیروزی در انتخابات است. ترامپ خواهان گفتگو با روحانی است و ایران بر قدرت خود تاکید دارد و همه فریادهای روزهای گذشته خللی بر آنها وارد نکرده است آنها قوی و یکپارچه هستند. ما خواهان حمله به احدی نیستیم اما توصیه می کنیم که جنگ ضد ایران راه حل نیست و ادامه جنگ یمن یعنی شکست. آنکه اقتصادش شیشه ای است مانند امارات به خودش و همه مستضعفین رحم می کند.

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب