سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 37724
|
09:48 - 1398/06/21
نسخه چاپی

چه کسانی خواستند نامشان در دیوان حسین (ع) نوشته شود

چه کسانی خواستند نامشان در دیوان حسین (ع) نوشته شود
رضا توکلی: بچه هیات هستم و از کودکی در خانه ما بساط هیات برپا بودحاضر هستم حتی بدون دستمزد هم در سریال‌های محرمی بازی کنم.

به گزارشايلام بيدار، مگر می‌شود نام امام حسین (ع) را بشنویم و دل‌هایمان کربلایی نشود؟ این حس مشترک میان همه وجود دارد و در کلام نمی‌گنجد و نمی‌توان با کلمات آن را توصیف کرد. حال ممکن است برخی از مردم این تصور را داشته باشند که شاید بازیگران به خاطر حرفه‌شان در هیأت‌های عزاداری امام حسین (ع) شرکت نمی‌کنند. در حالی که این تصور اشتباه است و هر فردی بنا به اعتقادات و باورهای مذهبی‌اش در مراسم عزاداری امام حسین (ع) حضور دارد و اگر هم در مراسم‌ جمعی نباشند، در خلوت خودشان برای امام حسین (ع) سینه می‌زنند و هر زمان گره‌ای در زندگی‌شان بیفتد، حتما متوسل می‌شوند. به همین دلیل در این ایام تصمیم گرفتیم سراغ بازیگرانی برویم که در سریال‌هایی بازی کرده‌اند که ایام محرم از شبکه‌های مختلف سیما روانه آنتن شده است. البته تعداد این سریال‌ها کم نیست، زیرا از سال 80 به شکل جدی‌تر در رسانه ملی سریال‌های محرمی تولید و پخش شده و تا امروز هم ادامه پیدا کرده است. امسال هم با شروع محرم ، سریال‌های وقت صبح، دریا نزدیک است و ... روانه آنتن شده و بعد از دهه اول محرم، مجموعه‌های دیگری با حال و هوای محرم پخش می‌شوند. در واقع سازندگان آثار نمایشی تلاش می‌کنند در ساخت چنین آثاری به شکل غیرمستقیم به مفاهیمی همچون گذشت، ایثار و ... بپردازند. درس‌هایی که مردم از قیام عاشورا گرفتند. در این گزارش بازیگران از حس و حال بازی کردن در سریال‌های محرم گفتند و تاکید کردند که خیلی دلی کار کردند و تلاش داشتند از این طریق ادای دین به اباعبدا... (ع) داشته باشند. برای خواندن صحبت‌های آنها با ما همراه شوید.

 
دوست ندارم ریاکاری کنم

پرویز پورحسینی که در سریال تلویزیونی شب دهم که ایام محرم سال 80 روانه آنتن شبکه یک شد، نقش دکتر ندیمی را بازی می‌کرد. داستان این سریال در اواخر حکومت رضاخان در تهران رخ می‌داد که فردی به نام حیدر خوش‌مرام که از لات‌های تهران قدیم بود، خواهان ازدواج با دختری از تبار قاجار می‌شود و ... دکتر ندیمی هم جزو شخصیت‌های مهربان و کاردرستی بود که دکتر خانواده فخرالزمان بود که در انتها مشخص می‌شود که او عاشق عمه فخر الزمان یعنی تاج‌الملوک (رویا تیموریان) می‌شود. این هنرمند در سریال مختارنامه هم نقش میثم تمار را بازی کرده بود. وقتی با پورحسینی تماس می‌گیرم که از حس و حال او درباره بازی در یک اثر محرمی بدانم، تاکید کرد که خیلی‌ها با نذری دادن یا کارهای خیر مرتب عکس می‌گیرند و آن را منتشر می‌کنند، اما من اعتقاد دارم صحبت کردن در این دوره و زمانه باعث می‌شود مردم این طور فکر کنند که طرف می‌خواهد ریاکاری کند. بنابراین من هم علاقه‌ای به ریاکاری ندارم و صحبت نمی‌کنم!


افتخارم، شبیه‌خوانی حسین بن علی (ع) است
 

جهانگیر الماسی، بازیگر گزیده‌کاری است و باید با نقش عجین شود تا آن را بپذیرد و در غیر این صورت قبول نمی‌کند. او در همه این سال‌ها در 20 مجموعه تلویزیونی بازی کرده است که از این میان دو مجموعه محرمی در کارنامه‌اش به ثبت رسانده است. او در این باره گفت: من در سریال طفلان مسلم به کارگردانی مجتبی یاسینی بازی کردم. همچنین در مجموعه‌ای به نام ثارا... به کارگردانی شهریار بحرانی هم بازی کردم که در اواسط کار متوقف شد. در این سریال نقش شبیه‌خوان حسین بن علی (ع) را به عهده داشتم که بسیار هم برایم این نقش عزیز بود. راستش باید بگویم که بازی در این سریال برایم حرمت خیلی خاصی داشت. نه‌تنها من این حس را داشتم، بلکه بقیه عوامل هم همین طور بودند و می‌توانم بگویم که شرافت این کار واقعا خاص بود.
وی ادامه داد: البته همه در محرم سیاهپوش هستیم و عزاداری می‌کنیم، اما زمانی که یک سریال محرمی بازی می‌کنیم، ممکن است در ایامی کلید بخورد که محرم نباشد. بنابراین باید بازیگر خودش را با فضای کار تطبیق بدهد. من همیشه برای همه نقش‌هایم انرژی گذاشتم و هرگز هم کم‌فروشی نکردم، چون به رزق حلال اعتقاد زیادی دارم. از سوی دیگر کارهای محرمی برایم از احترام ویژه‌ای برخوردار است.
 


هر کدام از سریال‌های محرمی‌ام ویژگی خودشان را دارند
 

محمود پاک‌نیت تا به امروز نقش‌های متفاوتی را بازی کرده و توانسته نظر مخاطبان را جلب کند. او در سه سریال محرمی به نام‌های شب دهم، وارث و فرستاده به کارگردانی حسن فتحی، کاظم بلوچی و جواد شمقدری به ایفای نقش پرداخته است. او در این باره گفت: محرم، ماه ویژه‌ای برای مسلمانان است و همه سعی می‌کنند با شرکت در تکیه‌های حسینی عزاداری برای سیدالشهدا داشته باشند. من هم به سهم خودم در عزاداری‌ها شرکت می‌کنم و هر زمان پیشنهاد بازی در سریال‌های محرمی شود، اگر فیلمنامه خوب باشد حتما بازی خواهم کرد. وی ادامه داد: هرکدام از سریال‌های محرمی‌ام ویژگی‌های خودش را داشت. سریال شب دهم به تعزیه می‌پرداخت. سریال وارث به سینه‌زنی و هیات‌ها می‌پرداخت و فرستاده هم حال و هوای خودش را داشت.


هرگز به ذهنم نمی‌رسید شمر شوم!
 

محمد فیلی که در سریال تلویزیونی مختارنامه به کارگردانی داوود میرباقری نقش شمر را بازی کرده بود، حس و حالش را از بازی در یک کار محرمی این طور توصیف کرد: راستش همه ما از دوران کودکی در تکیه‌های اباعبدا... (ع) شرکت کرده‌ایم و تا به الان هم حضور داریم. به همین دلیل همیشه با شور خاصی در حسینیه‌ها برای امام حسین (ع) سینه می‌زدیم، به همین دلیل وقتی پیشنهاد بازی در یک سریال محرمی می‌شود با جان و دل بازی می‌کنم، اما هرگز به ذهنم نمی‌رسید که شمر شوم! چون من هم مثل دیگر مردم از این شخص متنفرم و بدم می‌آید. وی ادامه داد: ولی خب، قرعه به نامم افتاده بود. شاید هم خواسته آقا این طور بود که چنین نقشی را بازی کنم. اما وقتی قرار شد بازی کنم، احساس کردم باید برای این نقش انرژی بگذارم تا روح خبیث این فرد را نشان بدهم.
این بازیگر عنوان کرد: البته من در سریال طریق عشق هم به کارگردانی حسین مختاری بازی کردم که اواخر دهه 70 از شبکه دو پخش شد. در این سریال محرمی هم نقش فردی به نام ابراهیم را بازی کرده بودم که وصف حسین (ع) را می‌شنود و راهی کوفه می‌شود، اما یک روز دیر می‌رسد و نمی‌تواند همراه اباعبدا... (ع) باشد. در مجموع بازی کردن در سریال‌های محرمی حس و حال خاصی برایم دارد و نمی‌توانم خیلی برایتان حسم را تشریح کنم.

 



عاشق امام حسین (ع) هستم

صدیقه کیانفر از بازیگران پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون است که در سریال‌های زیادی بازی کرده است. او بازی در سریال محرمی شب دهم را در کارنامه دارد. همچنین در سریال مرضیه به کارگردانی فلورا سام و تهیه‌کنندگی مجید اوجی بازی کرده است که پخش آن از 23 شهریورماه از شبکه دو شروع می‌شود. او از بازی در این سریال محرمی ابراز خشنودی کرد و گفت: راستش دیگر دست و پا ندارم که نذری بپزم، اما تا دو سال که دست و پایی داشتم و بیمار نبودم حتما چند تایی نذری درست می‌کردم و پخش می‌کردم، اما الان توانم کم شده است. وی در حالی که پشت تلفن گریه می‌کرد، ادامه داد: ولی سعی می‌کنم اگر پیشنهاد بازی در یک سریال محرمی به من می‌شود را با جان و دل بپذیرم تا از این طریق ادای دین به امام حسین‌(ع) کرده باشم. نمی‌توانم درباره حس و حال در چنین کارهایی بگویم. همان حس و حالی که بقیه نسبت به امام حسین (ع) دارند، من هم دارم. من هم مسلمانم و ایرانی. معلوم است که دلم برای امام حسین (ع) می‌تپد و ناراحت و غمگینم در ایام محرم. من عاشق امام حسین (ع) هستم، عاشق این مرد بزرگ خدا که آزادی‌خواه بود و ایثارگر.


نمی‌شود با کلمات حس و حال محرم را توصیف کرد

محمود عزیزی از آن دست هنرمندانی است که می‌توان گفت همیشه نقش پدرهایی را در سریال‌ها بازی می‌کند که آرامش خاصی دارد و با طمأنینه تصمیم می‌گیرد و همین ویژگی او باعث می‌شود که به دیگران هم آرامش بدهد. او در کارنامه تلویزیونی‌اش بازی در سریال‌های مناسبتی به‌ویژه در ایام ماه رمضان را دارد و برای ایام محرم فقط در یک سریال به نام سفر سبز به کارگردانی محمدحسین لطیفی بازی کرده است. وقتی با او تماس می‌گیریم، تاکید کرد که تا به حال در سریال محرمی بازی نکرده است و وقتی از سریال سفر سبز نام می‌برم، گفت: بله، یادم آمد.
در این سریال بازی کرده بودم. او ادامه داد: وقتی نقشی پیشنهاد می‌شود، حتما فیلمنامه را می‌خوانم و باید با نقش ارتباط برقرار کنم، چون اگر با نقش عجین نشوم، مسلما نمی‌توانم تاثیرگذار باشم. درباره حس و حالم در محرم هم باید بگویم که حس و حال هر کسی دلی است و نمی‌شود درباره آن حرف زد!


بدون دستمزد هم در سریال‌های محرم بازی می‌کنم

رضا توکلی که بازی در چند سریال محرمی را با نام‌های روزهای اعتراض، سفر سبز و فرستاده دارد که اولی را حسین سهیلی‌زاده ساخته و دومی را محمدحسین لطیفی و سومی را جواد شمقدری. او معتقد است نه‌تنها پیشنهاد بازی در سریال‌های محرمی را می‌پذیرد، بلکه در هر مناسبت دیگر همچون ماه رمضان هم پیشنهادی داشته باشد با کمال میل قبول می‌کند. وی ادامه داد: من بچه هیات هستم و از کودکی در خانه ما بساط هیات برپا بود. برای همین با شروع این ایام حس و حال خاصی دارم، چه برسد به این‌که بخواهم در مجموعه‌ای هم بازی کنم. شاید باورتان نشود، اما حاضر هستم حتی بدون دستمزد هم در سریال‌های محرمی بازی کنم، چون می‌خواهم هر آنچه از دستم بر می‌آید برای ابا عبدا... (ع) انجام بدهم و خدمت کنم. راستش برای بازی در سریال‌های محرمی عشق و عاشقی خاصی دارم که نمی‌توانم توصیف کنم. حس و حالی عجیبی است و احساس می‌کنم با بازی در چنین آثاری ادای دین به ابا عبدا... (ع) می‌کنم. حتما این جمله را هم بنویسید که عشق فقط یک کلام، آن هم عشق به حسین (ع). در مجموع همیشه با جان و دل در چنین آثاری بازی کردم و هدفم خدمت کردن است.


یک سهم کوچک در محرم

رحمان باقریان از هنرمندان میانسالی است که در سال‌های اخیر نقش پدرهای مهربان را بازی کرده است. البته در کارنامه هنری او نقش‌های منفی هم دیده می‌شود، مثل نقش منفی که در سریال دوران سرکشی بازی کرده بود. او در دو اثر حضور داشت که در ایام محرم پخش شد. باقریان در سریال مختارنامه نقش زربی، غلام ایرانی مختار ثقفی را بازی کرده بود. همچنین در یک تله‌تئاتر به نام در راه آزادی نقش زندانبان طفلان مسلم هم ایفای نقش کرده بود. باقریان با اشاره به این‌که برایش سعادت بزرگی بود که در سریال‌های محرمی بازی کرده، گفت: خوشحالم این افتخار بزرگ نصیب من شد و کار کردن با آقای میرباقری برایم سعادت بود. خوشحالم سهم هر چند کوچکی در محرم داشتم و برای همیشه این افتخار در کارنامه‌ام ثبت شده است. گرچه قدمی که برداشته‌ام کوچک است، اما با خودم عهد کردم هر وقت نقشی در سریال محرمی به من پیشنهاد شد با جان و دل بپذیرم.
 
منبع: جام جم آنلاین
 
انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد