سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 37571
|
09:37 - 1398/06/14
نسخه چاپی

آقای انتظامی نوبت عزل آقای تابش نیست؟ /345 میلیون تومان برای سفر 7 نفر به کن!

آقای انتظامی نوبت عزل آقای تابش نیست؟ /345 میلیون تومان برای سفر 7 نفر به کن!
براساس گزارش برنامه‌های 4 ماهه بنیاد فارابی، 345 میلیون تومان برای سفر 7 نفر به جشنواره کن هزینه شده است.

به گزارشايلام بيدار، سفرهای خارجی همیشه بخش جالب و عجیب نهادها و وزارتخانه‌های مختلف بوده است؛ بخشی که اغلب بر سر آن دعوا هم هست و همه می‌گویند: «خب چرا من رو نمی‌برید!» هروقت نمایشگاه کتاب بوده نویسنده‌ها معترض شده‌اند که با همین هزینه‌ای که کلی کارمند برده‌اید سفر، ما را می‌بردید. سینماگرها که رفته‌اند هم اوضاع همین بوده. اصلا هرکسی از هرجایی که رفته یک حرف و اعتراضی بوده. اغلب اوقات فامیل‌هایمان هم که رفته‌اند سفر ازخودمان و خودشان و دیگران مرتب پرسیده‌ایم چطور رفته‌اند و پولش را از کجا آورده‌اند... بله. نکته مهم همین «از کجا آورده‌اند» است.

 
البته فامیل و دوست و آشنا که به خودشان مربوط است از کجا آورده‌اند، چطور رفته و چقدر هزینه کرده‌اند. اما آن دسته اول که حرفشان را زدیم، همان کاروان‌های اعزامی از سوی نهادهای مختلف ماجرایشان فرق دارد. به همه ما مربوط است که چرا رفته‌اند، چطور راهی شده و چقدر هزینه کرده‌اند. بیت‌المال است دیگر، بودجه هر نهادی از بودجه کل کشور اخذ می‌شود و باید حساب و کتاب داشته باشد.روز گذشته بنیاد سینمایی فارابی هزینه‌های چهار ماه اول امسال خود را منتشر کرد تا بگوید از فروردین تا تیر 98 چه کرده و مشغول چه کارهایی بوده است. برای چه مواردی هزینه کرده و ماجرا در کل از چه قرار بوده است.

در بخش‌هایی از این گزارش کارانه، آمار و ارقامی وجود دارد که نشان می‌دهد این بنیاد در جشنواره سینمایی کن در فرانسه هم حضور پیدا کرده است. ذیل این موضوع هم سه بخش متفاوت وجود دارد. برپایی چتر سینمایی ایران در بازار فیلم کن 227‌میلیون و 19 هزار و 600 تومان هزینه داشته است. حدود 86 میلیون تومان سایر هزینه‌ها و حضور فعالان بین‌الملل 344 میلیون و 718 هزار و959 تومان(شامل بلیت‌، هتل اقامت و عوارض خروج از کشور)، سه بند هزینه سفر بنیاد فارابی را به جشنواره کن دربردارند.
 
 

درباره بند اول و دومی که نوشته‌ایم، نمی‌توان نکته‌ای مطرح کرد اما بند سوم... امان از این بند سوم.رائد فریدزاده، تندیس طباطبایی، حامد سلیمان‌زاده، امیر اسفندیاری، مهسا فریبا، سکینه رستم‌خانی و فرزاد اژدری افرادی هستند که با هزینه بند سوم راهی کن شده‌اند.هفت نفر که هزینه سفرشان شده مبلغی حدود 345 میلیون تومان و این یعنی سفر هر یک از بزرگواران 50 میلیون تومان برای بنیاد فارابی‌ آب خورده است. حالا اگر نگاهی به فهرست قیمت سفرها بیندازید از خودتان می‌پرسید دوستان مگر رفته‌اند سفر دور اروپا؟!

سفر ارزان‌تر هم هست؟

همین هفته پیش که یکی از همکارانمان برای سفر به افغانستان در حال برنامه‌ریزی بود و البته آخرش هم به دلیل گرانی پروازهای خارجی به این کشور و نبود پرواز داخلی منصرف شد، نشستیم و مثل رویابازهای حرفه‌ای قیمت سفر به کشورهایی که دوست داشتیم، از نزدیک ببینیم را بررسی کردیم. برای همین با خیال راحت و خیلی مطمئن به شما می‌گوییم سفر ارزان تر هم هست، خیلی زیاد هم هست و لزومی ندارد حتما افرادی که با بودجه کشور می‌روند سفر بهترینش را بروند.همین حالا اگر یک نفر بخواهد برود پاریس قیمت یک بلیت رفت و برگشت اکونومی یا همان اقتصادی خودمان می‌شود 13 میلیون تومان که البته اگر کسی سفر روی حرفه‌ای باشد می‌تواند با مبلغی به مراتب پایین‌تر هم بلیت پیدا کند.

اگر قرار باشد برای پنج شب هم در کشور مقصد هتل گرفته ‌شود مبالغی از حدود دو میلیون تومان وجود دارد تا رقم‌های بسیار بالاتر. یعنی هر نفر در اقتصادی‌ترین حالت ممکن می‌تواند با 15 تا 16 میلیون تومان به این سفر برود. حالا در نظر می‌گیریم هیات ایرانی حاضر در جشنواره‌اند و باید هتل خوبی هم بگیرند، یعنی بیشتر از 10 میلیون تومان هزینه هتل می‌شود؟ حتی در این حالت هم می‌توان به این نتیجه رسید که سفر نهایت برای هر نفر بشود 20 میلیون تومان، اصلا 30‌میلیون، اصلا بگویید 40 میلیون، اما 50 میلیون را هر طوری حساب کردیم درک نکردیم و برایمان عجیب بود که چرا باید یک هیات ایرانی در شرایطی که مدام حرف از مشکلات اقتصادی می‌زنیم، طوری به سفر بروند که برای هر نفر 50 میلیون تومان هزینه روی دست دولت بماند. 
آخر همه حساب و کتاب‌ها هم با خودمان گفتیم چه کاری بود! تفاوت چند ده میلیونی را چطور می‌شود بررسی کرد و گفت هزینه مهم و لازمی بوده است. آن هم در حالی که اگر نگاهی به فهرست مبالغی که همین بنیاد فارابی برای فیلمنامه به برخی چهره برجسته کشور داده است بیندازید شما هم این سوال برایتان پررنگ‌تر خواهد شد که چرا باید هفت نفر با چنین هزینه سنگینی بروند جشنواره کن و اصلا سفرشان چه آورده فرهنگی خاصی برای کشور داشته است.

بله. ما هم می‌دانیم این رقم بین اختلاس‌ها و عدد و رقم‌های بزرگی که جابه‌جا می‌شوند و گاهی هم در طی مسیر با چوب شعبده‌بازی برخی غیب می‌شوند، هیچ است. اما همین هیچ‌ها را اگر طی یک سال در کشور ردشان را بگیری می‌شوند یک عدد بزرگ. باید رسانه‌ها از نهادهای مرتبط بپرسند این پول‌ها چرا و به چه دلیل این‌طور هزینه شده‌اند؟
 
منبع : روزنامه جام جم
 
انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد