سرویس: اقتصادی
کد خبر: 37487
|
09:02 - 1398/06/11
نسخه چاپی

دور جدید جنگ تعرفه‌ای با چین چه بلایی سر خانوارهای آمریکایی‌ می‌آورد؟

دور جدید جنگ تعرفه‌ای با چین چه بلایی سر خانوارهای آمریکایی‌ می‌آورد؟
از ساعاتی پیش جنگ تجاری بین آمریکا و چین وارد مرحله جدیدی شد و کاخ سفید اعمال دور جدید تعرفه بر کالاهای چینی که مجموع ارزش وارداتی آنها 300 میلیارد دلار برآورد شده را کلید زد.

به گزارشايلام بيدار،  به نقل از راشاتودی، از چند ساعت پیش آمریکا اعمال تعرفه بر واردات 300 میلیارد دلار کالا از چین را رسما آغاز کرد.

با این اقدام جنگ تجاری بین واشنگتن و پکن وارد مرحله‌ جدیدی شد.

همزمان با اقدامات خصمانه کاخ سفید، چینی‌ها هم اعمال تعرفه بر ده‌ها میلیارد دلار کالای وارداتی از آمریکا را آغاز کردند.

 آمریکا تعرفه واردات  اقلام چینی را از 10 به 15 درصد در فاز نخست افزایش خواهد داد و قرار است فاز دوم این طرح که در روز 15 دسامبر آغاز می شود  تقریبا تمام 300 میلیارد دلار واردات سالانه کالا از چین به آمریکا که تا کنون مشمول تعرفه کمتری بود را در بر می‌گیرد، اجرایی شود.

آمریکا بر واردات 250 میلیارد دلار کالای دیگر از چین هم که چند ماه پیش تعرفه اعمال کرده بود 5 درصد افزایش تعرفه اعمال کرده و تعرفه گمرکی آنها از 25 درصد به 30 درصد افزایش داده است.

کالاهایی که از امروز مشمول تعرفه 15 درصدی ورود به آمریکا می‌شوند ارزش وارداتی بین 112 تا 150 میلیارد دلار را دارند و تقریبا شامل کالاهایی هستند که خانوارهای آمریکایی به صورت روزمره با آن سر و کار دارند.

قرار است روی مابقی 150 میلیارد دلار  از 300 میلیارد دلار کالایی که آمریکا گفته بود تعرفه آنها را افزایش می‌دهد روز 15 دسامبر تعرفه اعمال شود.

کالاهایی که از امروز مشمول تعرفه 15 درصدی هستند ازکت و شلوار، کاپشن و انواع البسه گرفته تا لوازم جانبی و دیگر کالاهای مصرفی را شامل می‌شوند.

انجمن پوشاک آمریکا اعلام کرده است که 90 درصد پوشاک، 70 درصد منسوجات و نیمی از واردات کفش از چین از امروز مشمول تعرفه 15 درصدی شده است.

این تعرفه‌ها همچنین قیمت کالاهای مربوط به نوزادان در آمریکا را افزایش خواهند داد و به طور مثال قیمت پوشک و پستانک و دیگر کالاهای مورد نیاز خانورهای آمریکایی نظیر تلویزیون، قهوه، لبنیات، گوشت، پنیر و کتاب در قالب این طرح افزایش خواهد یافت.

این نگرانی جدی وجود دارد که طرح جدید اعمال تعرفه برای شرکت‌های آمریکایی که نمی‌توانند با اعمال تعرفه‌ها بدون افزایش قیمت به فعالیت خود ادامه دهند،‌گران تمام شود و در واقع آنها نیز این افزایش قیمت را به مصرف کنندگان منتقل خواهند کرد.

در واقع بزرگترین بازنده این اقدامات تجاری مردم آمریکا خواهند بود و باید هزینه آن را بپردازند.

پیش‌تر بانک جی پی مورگان آمریکا هشدار داده بود که طرح افزایش 5 درصدی تعرفه بر واردات کالا از چین هزینه زندگی هر خانوار آمریکایی را به طور متوسط هزار دلار در سال افزایش خواهد داد.

تاکنون چندین انجمن صنعتی نسبت به سیاست اعمال تعرفه ترامپ انتقاد کرده و اکثر آنها به خصوص شرکت‌های پوشاک واقع در آمریکا، انجمن ملی خرده‌فروشی و اتاق بازرگانی آمریکا چین هشدار داده‌اند که خرده فروشان در سایه تعرفه‌های اعمال شده مجبور خواهند بود تا قیمت‌ها را افزایش دهند و به همین دلیلخانواده‌های سطح متوسط آمریکایی به شدت آسیب می‌بینند.

از طرف دیگر چین هم به مقابله با سیاست‌های این‌چنینی آمریکا برخاسته و همزمان با اقدام تعرفه آمریکا در صبح امروز، پکن هم بر 75 میلیارد دلار واردات کالا از آمریکا تعرفه اعمال کرد.

قرار است بخشی از این سیاست شبیه آمریکا در 15 دسامبر اجرایی شود.

کالاهایی که از صبح امروز مشمول تعرفه گمرکی واردات به چین شدند در مجموع 30 میلیارد دلار هستند که مشمول افزایش تعرفه 5 تا 10 درصدی خواهند شد و بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی آمریکا را در برخواهد گرفت.

پیش‌تر چین گفته بود که بر 75 میلیارد دلار کالا از آمریکا تعرفه اعمال خواهد کرد و پس از این اعلام دونالدترامپ در توئیتر نوشت که تعرفه‌هایی که بر 300 میلیارد دلار واردات از چین اعمال می‌شود 5 درصد افزایش یافته است که این مسئله به تشدید بیشتر تنش بین دو کشور منجر شد.

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد