سرویس: اقتصادی
کد خبر: 37405
|
09:01 - 1398/06/07
نسخه چاپی

شناسایی دو عاملی که قیمت‌های خودرو در بازار ایران را نزولی کرد

شناسایی دو عاملی که قیمت‌های خودرو در بازار ایران را نزولی کرد
در پی رخدادهای سیاسی و اقتصادی و البته قضایی اخیر، بازار خودرو سیری نزولی را در قیمت تجربه کرده و خودروهای داخلی و وارداتی‌ها با کاهش قیمت طی این یکی، دو هفته مواجه شده‌اند.

به گزارشايلام بيدار،  البته روند نزولی قیمت مختص همه خودروها نبوده و برخی محصولات ثبات خود را حفظ کرده‌اند، هرچند شرایط کلی بازار از کاهش قیمت حکایت دارد. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، منحنی قیمت خودروهای داخلی و خارجی به خصوص طی هفته جاری نزولی بوده است. به گفته آنها، در بازار خودروهای داخلی کاهش قیمت تا مرز حدودا ۳ میلیون تومان نیز رخ داده و در بازار وارداتی‌ها نیز قیمت برخی محصولات تا ۳۰ میلیون تومان نیز افت کرده است. فعالان بازار دو دلیل عمده را برای روند نزولی قیمت خودرو مطرح می‌کنند که عبارتند از «افزایش عرضه خودرو به بازار»، «نزولی شدن نرخ ارز».

اثر ارز و عرضه بر بازار خودرو

آنها بر این باورند که مجموعه این اتفاقات سبب شده قیمت خودرو در بازارکاهشی شود و طبعا با تداوم این شرایط، احتمال افت بیشتر نیز وجود دارد. فعالان بازار البته بر این نکته تاکید می‌کنند که با وجود نزولی شدن قیمت، همچنان تقاضا برای خرید خودرو پایین است. به گفته آنها، انتظار می‌رود با توجه به قرار داشتن در فصل تابستان، خرید و فروش بیشتری در بازار خودرو انجام شود، حال آنکه میل به خرید، کاهش یافته است. نکته دیگری که فعالان بازار به آن اشاره می‌کنند، راکدتر شدن خرید و فروش خودرو از هفته آینده با توجه به فرا رسیدن ماه محرم است. معمولا درمحرم و صفر سطح معاملات در بازار خودرو کاهش می‌یابد و حال باید منتظر ماند و دید آیا این کاهش تقاضا به افت بیشتر قیمت منجر خواهد شد یا شرایط دیگری در بازار حکمفرما می‌شود.

اما در بین دلایلی که برای نزولی شدن قیمت خودرو مطرح می‌شود، به نظر می‌رسد افزایش عرضه به بازار از سوی خودروسازان، نقش مهم‌تری در این ماجرا داشته است. دو ماهی می‌شود که وزارت صنعت،معدن و تجارت سیاست خود را از «رشد تیراژ به هر قیمت» به «تکمیل خودروهای ناقصی» تغییر داده و خودروسازان تمرکز خود را روی این ماجرا گذاشته‌اند. گفته می‌شد چیزی حدود۲۰۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان دپو شده که منتظر رسیدن قطعات برای تجاری شدن و عرضه به بازار هستند. گویا خودروسازان به خصوص طی دو سه هفته گذشته ده‌ها هزار دستگاه از خودروهای موردنظر را تکمیل و روانه بازار کرده‌اند و این موضوع تاثیر مهمی روی کاهش قیمت داشته است. طبعا اگر روند تکمیل خودروهای ناقص ادامه پیدا کند و ایران‌خودرو و سایپا و پارس‌خودرو بتوانند تمام محصولات دپویی (به علت کمبود قطعه) را روانه بازار کنند، می‌توان امیدوار بود روند کاهشی قیمت ادامه داشته باشد. این موضوع البته بستگی مستقیم به تامین نقدینگی خودروسازان دارد تا آنها بتوانند قطعات موردنیاز خود را تهیه و روند تکمیل ناقصی‌ها را حفظ کنند.

اما دیگر دلیلی که برای کاهش قیمت خودرو عنوان می‌شود، نزولی شدن نرخ ارز است. با توجه به رخدادهای سیاسی اخیر (به ویژه سفر ناگهانی وزیر امورخارجه به فرانسه و پس از آن، اظهارات مقامات ایرانی، آمریکایی و فرانسوی در مورد مذاکرات احتمالی میان طرفین)، بازار ارز نزولی شد و این موضوع روی قیمت‌ها در بازار خودرو نیز اثر گذاشت. به هر حال معمولا سیگنال‌های ارزی روی بازار خودرو نیز اثر می‌گذارد و سبب افت و خیز قیمت خودروهای داخلی و وارداتی می‌شود و در مقطع فعلی نیز سیر نزولی نرخ ارز یکی از علل کاهشی شدن قیمت خودرو عنوان می‌شود. در این بین، اثر کاهش نرخ ارز (نه فقط طی یکی، دو هفته اخیر، بلکه در بازه زمانی بیشتر) بر بازار وارداتی‌ها بسیار مشهود است. به گفته فعالان بازار، مسیری که نرخ ارز طی دو، سه ماه گذشته طی کرده، در مجموع سبب شده قیمت وارداتی‌ها افت قابل توجهی را به خود ببیند. به گفته آنها، مثلا هیوندای سانتافه که روزگاری بالای یک میلیارد تومان قیمت داشت، حالا به زیر ۸۰۰ میلیون تومان سقوط کرده است. دیگر خودروهای وارداتی نیز به نسبت قیمت چند ماه گذشته خود، روندی نزولی را در این مدت طی کرده‌اند. در بازار خودروهای داخلی نیز نزولی شدن نرخ ارز اثرگذار بوده و این موضوع یکی از دلایلی است که برای کاهش قیمت در این بازار عنوان می‌شود.

نزولی شدن قیمت در بازار خودرو

سری اما به بازار خودرو بزنیم و ببینیم اوضاع قیمت‌ها پس از اتفاقات اخیر به چه شکل است. از بازار پژوها خبر می‌رسد ۲۰۶ تیپ ۵ در برابر کاهش قیمت مقاومت کرده، اما قیمت تیپ ۲ این خودرو نزولی شده است. به گفته فعالان بازار، ۲۰۶ تیپ۵در حال حاضر با همان قیمت ۹۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خود به فروش می‌رسد، اما تیپ۲ آن چیزی حدود ۳ میلیون تومان نزول کرده است. برای خرید این خودرو باید ۷۹ میلیون تومان هزینه کرد. دیگر مدل پژو یعنی ۲۰۶ صندوق‌دار نیز مانند تیپ ۵، افت و خیز قیمتی را طی هفته جاری تجربه نکرده و کماکان ۹۵ میلیون تومان قیمت دارد. این در حالی است که پژو ۴۰۵ با افت  دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی، در حال حاضر ۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. مدل SLX این خودرو نیز دو میلیون تومان عقب نشسته و می‌توان آن را ۸۱ میلیون تومان خرید. همچنین پژو ۲۰۷ هم با دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش، قیمتی برابر با ۱۶۳ میلیون تومان دارد. در مورد پژو ۲۰۰۸ نیز عنوان می‌شود خودرو موردنظر کاهش قیمتی جزئی را تجربه کرده و در حال حاضر ۳۱۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

بنابر اخبار رسیده از بازار، دنا نیز کاهش قیمت را طی این هفته تجربه کرده است، چه آنکه با توجه به عقب‌نشینی دو میلیون تومانی‌اش، در حال حاضر با ۱۰۸ میلیون تومان قابل خرید است. در بین دیگر خودروهای داخلی اما قیمت سراتو که پیش‌تر بالای ۳۰۰ میلیون تومان بود، حالا به ۲۹۸ میلیون تومان رسیده است. از بازار کوئیک هم خبر می‌رسد مدل دنده‌ای این خودرو قیمتی برابر با ۶۴ میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد خودروی موردنظر روزهای با ثباتی را می‌گذراند. از آن سو اما فعالان بازار از کاهش قیمت تیبا صحبت به میان می‌آورند. به گفته آنها، تیبا حدود نیم میلیون تومان کاهش قیمت داشته و در حال حاضر ۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. پراید نیز اگرچه در مدل ۱۳۱ کاهش قیمت داشته، اما مدل ۱۱۱ (هاچ بک) آن ثبات را تجربه کرده است. طبق اخبار رسیده از بازار، پراید در مدل ۱۳۱ حدود نیم میلیون تومان کاهش قیمت داشته و در حال حاضر ۴۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. از آن سو اما پراید ۱۱۱ بدون تغییر قیمت خاصی همچنان ۴۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

 

 

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد