سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 37290
|
07:28 - 1398/06/03
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

غمنامه بلوط های کهنسال ؛ درختانی که بی رحمانه زغال می شوند + تصاویر

غمنامه بلوط های کهنسال ؛ درختانی که بی رحمانه زغال می شوند + تصاویر
قطع بی رویه درختان به خاطر تهیه ذغال به یک معضل تبدیل شده که باید برای آن تدبیری اندیشید.

گروه اجتماعیایلام بیدار- چرداول:: درختان امروزه قصه های متفاوتی را از دردهایشان می گویند از قطع آن ها به خاطر توسعه زمین های کشاورزی گرفته تا تهیه ذغال و ... را می توان به این ها اضافه کرد.

بنا برآمارهای رسمی متاسفانه هرساله از جمعیت جنگل های ایران کاسته می شود ودراین زمینه برنامه خاصی برای مقابله با آن وجود ندارد که این باعث می شود تا درختان در مبارزه برای بقا تنها بمانند.
روستای مهدی آباد در ایلام وشهر شباب در شهرستان چرداول به خاطر موقعیت مناسبی که دارند هر ساله پذیرای مهمانان زیادی هستند که این امر باعث شده تا بازار این مناطق رونق بگیرد ولی از طرفی دیگر باعث شده تا برای تامین ذغال برای کبابی ها دچار مشکل شوند وازاین رو درختان را هدف قرار داده اند.
سرمایه هایی که به راحتی قابل برگشت پذیر نیستند وسال های طول می کشد تا درختی که قطع شده دوباره احیا شود.
 
 
یکی از کارشناسان منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار در چرداول گفت: هر ساله متاسفانه در اثر آتش سوزی بسیاری از درجنگل ها ومراتع از دست می رود .
وی افزود:معضل قطع درختان یکی دیگر از مواردی که جنگل ها را تهدید می کند که سودجویان از این راه به دنبال تامین منافع شخصی خود وذغال یا چوب هستند.
این کارشناس منابع طبیعی خاطرنشان کرد:باید برای حفظ جنگل ها ومراتع همه با هم همکاری داشته باشند تا مبارزه جدی با قطع درختان صورت بگیرد.
متأسفانه این روزها طبیعت گردانی که به مسیر جاده ی شهرستان چرداول می روند، شاهد صحنه هایی از قطع درختان بلوط با هدف توسعه ی زمین های کشاورزی وتامین ذغال  هستند. معضلی که در کنار بیماری فراگیری که آفت جان این درختان ارزشمند شده بیم نابودی کامل جنگل های این منطقه را به وجود آورده است. این موضوع شامل جنگل های دیگر شهرستان از جمله آسمان آباد، هلیلان ، بخش زاگرس و … نیز می شود. قطع درختان با انگیزه های دیگری همچون تهیه ی زغال، پخت غذا و نان نیز در شهرستان چرداول و بیشتر در بین برخی روستائیان شایع است.
مردم طبیعت دوست شهرستان چرداول از مسئولین محترم شهرستان خواستار برخورد با افرادی شدند که درختان را قطع می کنند.
 
 
"رضا احمدی" یکی از شهروندان چرداولی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار درچرداول  گفت: متاسفانه بارها مشاهده می شود درختان بدون هیچ دلیلی قطع می شوند فقط برای تهیه چوب برای سوخت یا توسعه زمین های کشاورزی.
وی افزود:حفظ ونگهداری طبیعت یکی از وظایف اصلی ماست که همه مردم در کنار مسئولین نباید به این گونه مسائل بی تفاوت باشند.
احمدی خاطر نشان:توجه به اشتغال وتوسعه شهر ها امری ضروری است وباید برای مردم شهر شباب ومهدی آباد درایلام که از این راه امرار معاش می کنند تدبیری اندیشید.
درپایان باید گفت که حفظ ونگهداری طبیعت از اولویت های اصلی باید باشد وبه رغم مشکلاتی که درختان ازبیماری گرفته تا قطع بی رویه دارند باید با تمام توان به جنگ دشمنان طبیعت برویم.
 
انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب