سرویس: استان ایلام
کد خبر: 37220
|
07:41 - 1398/05/31
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

طرح «رسم ابرار» و مهمانی یتیمان و محرومان

طرح «رسم ابرار» و مهمانی یتیمان و محرومان
در طرح «رسم ابرار» قرار است ، افراد داوطلب روزه می‌گیرند و هزینه افطارشان را برای کمک به مساکین ، ایتام و کمک به آزادی زندانیان اهدا کنند.

به گزارشايلام بيدار، به مناسبت ایام 23 تا 25 ذی‌حجه که حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) روزه می‌گرفتند و افطار خود را به افراد مسکین، یتیم و اسیر اعطا می‌کردند، طرحی با عنوان «رسم ابرار» اجرا می شود این طرح جلوه های زیبایی از انسانیت را به نمایش خواهد گذاشت تا یتیمان وافراد مسکین ومحروم هم از نعمت های الهی بهرمند شوند.

در طرح «رسم ابرار» که از روز یکشنبه 3 شهریور تا سه‌شنبه 5 شهریور ماه ادامه می‌یابد، افراد داوطلب روزه می‌گیرند و هزینه افطارشان را برای کمک به مساکین ، ایتام و کمک به آزادی زندانیان اهدا می‌کنند.

هدف از این طرح برای احیا و ترویج سنت اهل بیت در خصوص بخشش به ایتام، فقرا و زندانیان و علاوه بر آن به تحقق انتظارات مقام معظم رهبری جهت رسیدگی به مستضعفان و محرومیت زدایی که ایشان در گام دوم انقلاب اسلامی تأکید داشتند، است.

ضرورت کمک به محرومان جامعه 

احمدی از کارشناسان مذهبی با تأکید بر احیای و ترویج فرهنگ اطعام و کمک به مستضعفین، گفت: ما شیعیان باید زندگی حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم و همان‌طور که ماجرای اطعام این دو معصوم در سوره مبارکه انسان آمده است «وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا» ما نیز نباید اطعام و کمک به مستضعفین را فراموش کنیم.

وی افزود: احیا و ترویج فرهنگ کمک به مستضعفین، نیازمند یک سری اقدامات فرهنگی است و باید تمامی ارگان‌ها در این خصوص اقدامات مقتضی را انجام دهند، از این رو باید مسئولان و افراد شاخص که می‌توانند در این زمینه الگو ساز باشند، پیش‌قدم شوند.

احمدی بیان داشت: کمک به دیگران و انجام کار نیک یکی از بارزترین خصوصیات پیشوایان دینی ماست. هرگاه سخن از وظایف مسلمانان می شود، ائمه هدی علیهم السلام با الفاظ و عناوین مختلف و بیانات گوناگون احسان و نیکوکاری را یکی از اصول ارزشمند جامعه اسلامی برشمرده اند.

این کارشناس مذهبی با بیان روایتی از امام رضا(ع) دراین خصوص گفت: « … در بنى اسرائیل قحطى شدیدى به مدّت چند سال متوالى به وجود آمد. زنى لقمه نانى داشت. همین که آن را در دهانش گذاشت، سائلى گفت: اى بنده خدا گرسنه ام !. آن زن با خود گفت: در چنین زمانى صدقه خوب است. نان را از دهان درآورد. به سائل داد. این زن فرزند کوچکى داشت. براى جمع‏ آورى هیزم به صحرا رفته بود. گرگ آمد و فرزند را ربود. فرزند فریاد کشید. مادر به دنبال گرگ دوید. خداوند جبرئیل را فرستاد. جبرئیل فرزند را از دهان گرگ گرفت و به مادر داد. جبرئیل به مادر او گفت: اى بنده خدا! این لقمه گرگ در مقابل آن لقمه‏اى که صدقه دادى. آیا راضى شدى‏؟!…»

احمدی خاطرنشان کرد:سنت حسنه کمک به محرومان ، ایتام ومسکینان به هر شکلی که باشد یکی از زیباترین ارزش های جامعه است که باید روی آن فرهنگ سازی بیشتری صورت بگیرد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد:درسیره اهل بیت وبه حضرت علی(ع) وحضرت فاطمه(س) این مورد همیشه دیده می شود چنانچه کمک به فقیران ومحرومان را به خود ترجیح داده واز اهمیت آن گفته اند.

آیه «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً»، در چه زمانی نازل شده است؟

اکثر مورخان، محدثان و مفسران شیعه و اهل سنت معتقدند که تعدادی از آیات سوره انسان از جمله؛ آیه: "وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ..."، در شأن عترت رسول خدا (ص)، یعنی امام على، فاطمه، حسن و حسین (ع) نازل شده است. و زمان نزول آن در ماه ذیحجه پس از ادای نذری بود که امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) برای شفای حسنین (ع) کرده بودند.

ابن عباس در این باره می گوید: امام حسن و حسین (ع) به شدت مریض شدند، به گونه‏اى که همه اصحاب پیامبر از آنان عیادت کردند و در میان آنها ابو بکر و عمر نیز بودند، گفتند: اى ابوالحسن اگر براى خدا نذر مى‏کردى (بهتر بود) على گفت: نذر مى‏کنم که اگر خداوند دو نوه پیامبرش محمد (ص) را شفا

دهد، سه روز روزه بگیرم، فاطمه آن را شنید و گفت، براى خدا در گردن من همان باشد که تو گفتى، حسن و حسین نیز آن را شنیدند و گفتند: اى پدر براى خدا در گردن ما همان باشد که تو گفتى. خدا آنها را شفا داد، و آنان برای ادای نذرشان سه روزه گرفتند. روز اول هنگام افطار مقدار نانی را که برای افطاری تهیه کرده بودند، به فقیری که در خانه را زد و تقاضای غذا کرد، دادند، روز دوم به یتیم و روز سوم به اسیر و به این ترتیب سه روز را فقط با آب روزه گرفتند که این آیات نازل شد.

آری طرح «رسم ابرار» با هدف درک کردن فرهنگی می آید که در اسلام همیشه به آن توصیه شده وائمه معصوم پیشگام بوده اند.

جوانان وجهادگران  این مرز بوم همیشه فرهنگ سازی برای کمک به محرومان پیشگام بوده اند که این فرهنگ باید به یک حرکت همگانی تبدیل شود.

 

انتهای پیام

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب