سرویس: استان ایلام
کد خبر: 37210
|
10:06 - 1398/05/30
نسخه چاپی

رئیس حوزه های علمیه استان ایلام:

اطعام با ایثار از پرشکوه‏ ترین جلوه ‏های انسانیت است

اطعام با ایثار از پرشکوه‏ ترین جلوه ‏های انسانیت است
امام جمعه موقت ایلام گفت: از مشهورترین داستان‌های قرآنی در آیات ابتدایی سوره انسان، مربوط به ایثار و انفاق امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) به مسکین و یتیم و اسیر است.

حجت الاسلام والمسلمین "وعد مرادبیگی"، امام جمعه موقت ایلام و رئیس حوزه های علمیه استان در گفتگو با خبرنگارایلام بیداراظهار کرد: یکی از زیباترین ارزش‌های دینی، مسئله ایثار و از خودگذشتگی در قبال مردم است.

وی گفت: این خصلت به قدری اهمیت دارد که خداوند در آیاتی از قرآن به صورت مستقیم و غیر مستقیم به آن اشاره داشته است.حتی خود اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) نیز تقید عجیبی نسبت به این امر داشتند تا حدی که گاهی از امکانات اولیه زندگی خویش عبور و به نیازمندان انفاق می‌کردند.

امام جمعه موقت افزود: لذا در این راستا این سبک از زندگانی را در زندگانی امام علی (ع) و فاطمه زهرا (س) به وفور می بینیم که البته این عمل با رضایت کامل خانواده صورت می‌گرفت که این نشان از همدلی بی‌حد اعضای این بیت نورانی دارد.

مرادبیگی ادامه داد: از مشهورترین داستان‌های قرآنی در آیات ابتدایی سوره انسان، مربوط به ایثار و انفاق امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) به مسکین و یتیم و اسیر است.

رئیس حوزه های علمیه استان خاطر نشان کرد: خداوند در آیه هشتم این سوره می‌فرماید: "و غذای خود را با علاقه (و نیاز) به آن و از روی محبت خدا به فقیر و یتیم و اسیر انفاق می‌کنند."، در این آیه، اطعام با ایثار همراه است که این مسئله بر امتیاز این عمل افزوده است تا آنجا که اطعام آن‌ها بر اساس آیه پنجم همین سوره یکی از کار‌های برجسته "ابرار" سوره شمرده شده است.

وی بیان کرد: انفاق از جمله راهكارهايي است كه علاوه بر تأمين هدف فوق، مي تواند در پرورش روح اخوت و برادري، ملكه سخاوت و بخشندگي و همچنين تزكيه و تطهير نفوس نقش داشته باشد.

امام جمعه موقت ایلام اضافه کرد: در فضيلت و اهميت انفاق همين بس كه قرآن كريم نه عمل انفاق، بلكه خود انفاق كنندگان را به دانه پر بركتي تشبيه مي كند كه در زمين مستعدي افشانده شود و از آن، هفت خوشه و از هر خوشه، يكصد دانه برويد.

مرادبیگی تصریح کرد: تشبيه افراد انفاق كننده به دانه هاي پربركت، تشبيه عميقي است كه نشان مي دهد عمل هر كس پرتوي از وجود اوست و هر قدر عمل او توسعه پيدا كند، درواقع وجود خود او توسعه پيدا كرده است.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب