سرویس: استان ایلام
کد خبر: 37002
|
00:19 - 1398/05/22
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

سردرگمی داوطلبین کنکور در بازار آشفته انتخاب رشته

سردرگمی داوطلبین کنکور در بازار آشفته انتخاب رشته
اصطلاح مشاوره تحصیلی این روزها برای بسیاری از فعالان و مشغولان این حوزه به اسباب و دست آویزی برای سرکیسه کردن نوجوانان به سلامت گذشته از ماراتن کنکورتبدیل شده‌است.

گروه اجتماعی ایلام بیدار -ایوان::اصطلاح مشاوره تحصیلی این روزها برای بسیاری از فعالان و مشغولان این حوزه به اسباب و دست آویزی برای سرکیسه کردن نوجوانان به سلامت گذشته از ماراتن کنکورتبدیل شده‌است تا بر زخم استرس و ادامه خالی کردن جیب خانواده‌ها برای ورود فرزندان به دانشگاه همچنان بیفزایند.

مراکزی که تا دیروز به برگزاری کلاس‌های آزاد زبان و کامپیوتر می‌پرداختند به یکباره با تبلیغات پرزرق و برق و وسوسه برانگیز اقدام به جذب داوطلبان مجاز کنکور می‌کنند و با وعده‌هایی همچون قبولی تضمینی، بازگشت مبلغ پرداخت شده برای مشاوره در صورت عدم قبولی  برای انتخاب رشته در دل داوطلبان مجاز کنکور ۹۸ وسوسه ایجاد می‌کنند، وسوسه‌ای که شاید نتیجه‌ای جز عدم قبولی داوطلبان در رشته و دانشگاه مورد نظر و پرداخت هزینه‌های گزاف ندارد.

این روزها قیمت مشاوره داوطلبان کنکور از حدود ۴۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود و تا مبالغ بیشتر هم نیز پیش می‌رود و این درحالی است که مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور بارها اعلام کرده‌اند که با هیچ مرکزی در زمینه انتخاب رشته همکاری نمی‌کنند .

این بازارگرمی در شهرستان ایوان در روزهای اخیر در حالی است  که از گوشه و کنار شنیده می‌شود که برخی از والدین حتی پیش از اعلام نتایج اقدام به پرداخت حق مشاوره و انتخاب رشته کرده اند تا برای روزهای ترافیک کنکور در صف نمانند.


نگرانی والدین و دانش آموزان تنها محرکه موسسات کنکوری

"میثم قدسی"، مدرس دانشگاه ؛در گفتگو با خبر نگار ما اظهار کرد:برای برخورد با موسسات کنکوری نباید در بیرون به دنبال مقصر چرخید ، زیرا تنها نیروی محرکه این موسسات باور والدین و دانش آموزان به معجزه آنها است.

قدسی افزود: برخی از دانش آموزان و والدین طوری از فلان مشاور تحصیلی و یا معلم خصوصی کنکور حرف می زنند که بزرگ‌ترین کارتل‌های تبلیغاتی نیز نمی توانند آنگونه ویژگی های یک فرد یا موسسه را نمایش دهند.

به گفته وی ، قدیس سازی از موسسات و مشاوران تحصیلی توسط خود مشتریان ، بزرگ ترین آسیب کنکور است در حالی که همه به دنبال قدرت حاکمه ای برای جمع آوری بساط کنکور هستند.

او با بیان اینکه کنکور در منطق خود آزمونی سالم است، افزود: اما نگاه معجزه گرا به موسسات و معلمان خصوصی بستر خوبی برای سوء استفاده فراهم ساخته است.

این کارشناس، فرهنگ سازی در میان خانواده را تنها راه جلوگیری از مافیای کنکور دانست و افزود: خانواده ها باید به این باور برسند که کنکور رقابتی عادلانه بر اساس لیاقت ، زحمت و شایستگی دانش آموزان است.


قدسی  با اشاره به اینکه متاسفانه انتخاب رشته فرآیندی حساب شده از سوی دانش آموزان تلقی شده است، افزود: تخصصی بودن انتخاب رشته روش درستی است ، اما نباید در مورد آن بزرگ نمایی شود.

به گفته این کارشناس ، در گذشته افراد با کمترین امکانات با مطالعه دقیق دفترچه اقدام به انتخاب رشته برای دانشگاه می کردند که امروز با وجود دفترچه های الکترونیکی و امکان ثبت نام در منزل این مسئله بسیار راحت تر شده است.

وی  همچنین اعلام کرد که هر یک از داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر یا زبان‌های خارجی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، می‌توانند دفترچه راهنمای انتخاب رشته گروه آزمایشی ذی‌ربط را دریافت کنند. بخش پیوست‌های دفترچه راهنمای انتخاب رشته شامل شرایط و ضوابط مؤسسات خاص و همینطور آدرس، ضوابط، شرایط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی منحصراً در سایت سازمان قرار دارد که به داوطلبان توصیه می‌شود، برای انتخاب رشته و اطلاع از ضوابط و شرایط مؤسسات نسبت به مطالعه این بخش از طریق سایت سازمان اقدام کند.

در پایان نگارنده این موضوع رامتذکر می شود که والدین باید با آگاهی کامل نسبت به موقعیت موجود نسبت به انتخاب رشته فرزندانشان اقدام نمایند.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب