سرویس: اقتصادی
کد خبر: 36766
|
08:31 - 1398/05/06
نسخه چاپی

افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی در دوره روحانی ۱۰ برابر دوره قبل شد/ ترکان: مقصر احمدی‌نژاد است +جدول

افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی در دوره روحانی ۱۰ برابر دوره قبل شد/ ترکان: مقصر احمدی‌نژاد است +جدول
بدهی دولت به بانک مرکزی در دوره احمدی‌نژاد ۶۵ درصد و در دوره روحانی ۲۸۶ درصد افزایش یافته است.

به گزارشايلام بيدار،اکبر ترکان مشاور سابق حسن روحانی در روزهای اخیر در مصاحبه‌ای پس از شش سال از پایان دولت دهم، مشکلات اقتصادی فعلی را به گردن دولت احمدی‌نژاد انداخته است.

ترکان گفته است:‌ دولت احمدی نژاد، دولت‌های پس از خودش را به گروگان گرفته است. وی مسائلی را برای دولت‌های پس از خودش بوجود آورد که تا مدت‌ها حل نمی‌شود. دولت وی ارقامی از بدهی به ارث گذاشت که همچنان باقی است و آثارش در اقتصاد ایران به شکل تورم بسیار بالا بروز می‌کند.

با توجه به سخنان ترکان درباره بدهی‌های دولت احمدی‌نژاد، بد نیست وی نگاهی به عملکرد دولت حسن روحانی در زمینه ایجاد بدهی نگاهی بیاندازد.

به عنوان مثال، در ابتدای دولت نهم در تیرماه ۱۳۸۴ بدهی دولت به بانک مرکزی ۱۱۴۹۰ میلیارد تومان بود که در پایان دولت دهم در تیرماه ۱۳۹۲ این رقم به ۱۸۹۳۰ میلیارد تومان رسید؛ یعنی بدهی دولت به بانک مرکزی در دوره هشت‌ساله دولت‌های نهم و دهم ۶۵ درصد افزایش یافت.   در آن دوره هشت‌ساله بدهی دولت به بانک مرکزی ۷۴۴۰ میلیارد تومان اضافه شد که میانگین ماهانه آن ۷۷.۵ میلیارد تومان بوده است.

 

 

اما از تیرماه ۱۳۹۲ که دولت حسن روحانی بر سر کار آمد، تا پایان سال ۱۳۹۷ (آخرین آمار منتشرشده) بدهی دولت به بانک مرکزی بیش از ۲۸۶ درصد افزایش یافته و از ۱۸۹۳۰ میلیارد تومان به ۷۳ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان رسیده است. به عبارتی در ۶۸ ماه عملکرد دولت روحانی ۵۴ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان بر بدهی دولت به بانک مرکزی اضافه شده که میانگین ماهانه آن ۷۹۸ میلیارد تومان می‌شود.

  میانگین ماهانه افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی در دولت روحانی ۱۰ برابر بیشتر از دولت احمدی‌نژاد بوده است.

 

بدهی دولت به بانک مرکزی (میلیارد تومان)

بدهی ایجادشده در دولت‌های قبل

۱۱٬۴۹۰

بدهی ایجادشده در هشت سال دولت احمدی‌نژاد

۷٬۴۴۰

بدهی ایجاد شده در ۶۸ ماه دولت روحانی

۵۴٬۲۷۰

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب