کد مطلب: 36644
تاریخ انتشار : 1398-04-12 13:20
این خبر توسط رسانه ملی روی آنتن رفت و از نظر ارزش خبری، شاید برای مخاطب عام جالب باشد اما چه برای نفتی‌ها و چه برای دشمنان کشور هیچ ارزشی نداشته است.

به گزارش ايلام بيدار ،وحید حاجی‌پور طی یادداشتی نوشت: صبح امروز شبکه سه سیما در برنامه‌ای به تشریح بارگیری و تخلیه یک میلیون بشکه از نفت ایران در یکی از بنادر چین پرداخت؛ موضوعی که با واکنش‌های مختلفی از سوی مخاطبان فضای مجازی مواجه شد.

عده‌ای این اقدام صدا و سیما را برخلاف منافع ملی عنوان کردند و برخی دیگر اما معتقدند اطلاعات ارائه شده در این برنامه صرفاً اطلاعات سوخته بوده که آمریکایی‌ها پیشتر به آن دسترسی داشته‌اند.
 

آنچه برنامه «سلام صبح بخیر» به آن اشاره کرده و تصاویر ماهواره‌ای را به نمایش گذاشته است، خبری است که هفته پیش خبرگزاری رویترز به آن پرداخته بود و برای کسانی که اتفاقات حوزه نفت را رصد می‌کنند، فاقد ارزش خبری بوده است.

شش روز پیش، خبرگزاری رویترز در خبری نوشت: تحلیل‌ها و بررسی ردیابی تانکرها نشان می‌دهد که این کشتی متوسط سوئیس‌مکز با نام سالینا در ۲۴ می از جزیره خارک خارج شده و تقریباً یک میلیون بشکه نفت را بارگیری کرده و در ۲۸ می به چین اعزام شده است. این خبرگزاری در ادامه آورده است: با گذشت چند هفته در ۲۰ ژوئن این کشتی به پالایشگاه جینگسی در نزدیکی بندر جین‌ژوا نزدیک پکن رسید.پالایشگاه جینگسی متعلق به شرکت پتروچاینا از شرکت‌های وابسته به شرکت ملی نفت چین است که مدت زیادی است خریدار نفت ایران بوده و از شرکت‌های مادر بانک کونلون نیز محسوب می‌شود.

این خبر توسط رسانه ملی روی آنتن رفت و از نظر ارزش خبری، شاید برای مخاطب عام جالب باشد اما چه برای نفتی‌ها و چه برای دشمنان کشور هیچ ارزشی نداشته است؛ موضوعی که در این برنامه عنوان شده دقیقاً همان خبری است که رویترز منتشر کرده است و حتی تصاویر به کار گرفته شده در آن، پیشتر توسط خبرگزاری‌ها منتشر شده است.

البته معتقدیم پرداختن به این موضوع در رسانه ملی و بازنشر خبر رویترز، نتیجه یک کج سلیقگی بوده است و بهتر بود به این خبر پرداخته نشود اما بازنشر این خبر در شبکه سه، به معنای تضییع منافع ملی نبوده و نیست. خیال خام است اگر فکر کنیم دشمنان کشور و آمریکا، برای جلوگیری از صادرات نفت ایران برنامه‌های تلویزیون ایران را رصد می‌کنند و با اطلاعات ارائه شده در شبکه‌های تلویزیونی راه‌های صادرات نفت کشور را مسدود کنند. ابزار مختلفی همچون تصاویر ماهواره‌ای و حتی عوامل نفوذی در وزارت نفت و سایر نهادها کمترین ابزاری است که دشمنان می‌توانند اطلاعات دقیق را از طریق آنها در اختیار بگیرند.

همه اطلاعاتی که در خبر رویترز و یا برنامه سلام صبح بخیر گفته شده، اطلاعاتی است که ریزترین آن توسط سایت‌های تخصصی مانند مارین ترافیک و تانکر ترکرز بصورت دقیق، واضح و آنلاین در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد و شامل تصاویر ماهواره‌ای نیز می‌شود. خبرگزاری‌های نزدیک به دولت با بهره‌برداری از این کج سلیقگی صدا و سیما، به زمین و زمان می‌زنند تا اطلاعات ارائه شده در این برنامه را خط دهی به دشمن عنوان کنند در حالی که گزارش شبک سه، بازنشر خبر یک خبر خارجی بود و بس.

شاید قصد صدا و سیما برای انتشار این گزارش، مخابره این پیام به مخاطبان و مردم بود که با وجود تحریم‌های آمریکا، صادرات نفت به قوت خود باقی است و هیچ بن بستی در این باره وجود ندارد و به همین علت، مجری برنامه تاکید می‌کند این اطلاعات توسط خبرگزاری رویترز منتشر شده است که هم از اعتراف یک خبرگزاری خارجی مبنی بر شکست تحریم‌ها بهره ببرد و هم به منبع اصلی خبر اشاره‌ای داشته باشد.

قیل و قال‌های برخی رسانه‌ها مبنی بر اقدام عجیب صدا و سیما هم محلی از اعراب ندارد هرچند که تاکید می‌شود بهتر بود صدا و سیما برای جلوگیری از وقوع این حواشی و بهره برداری‌های سیاسی تصمیم بهتری برای ورود به این موضوع می‌گرفت مانند دعوت از کارشناسان نفتی برای بررسی وضعیت صادرات نفت ایران و شکست آمریکا در صفر شدن نفت ایران.

 
انتهای پیام/ش

دیدگاه شما

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.

تازه ترین مطالب

پربیننده ترین مطالب