سرویس: سیاسی
کد خبر: 36539
|
13:25 - 1398/03/27
نسخه چاپی

کمالوندی: تا ششم تیر از سقف 300 کیلو اورانیوم غنی‌شده عبور می‌کنیم

کمالوندی: تا ششم تیر از سقف 300 کیلو اورانیوم غنی‌شده عبور می‌کنیم
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشستی خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) تصریح کرد که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده 3.67 درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتا تا ششم تیر از سقف 300 کیلو عبور خواهد کرد.

به گزارشايلام بيدار، بهروز کمالوندی معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ظهر امروز (دوشنبه) در نشستی خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) در جمع خبرنگاران به تشریح آخرین اقدامات فنی سازمان انرژی اتمی در راستای اجرای بیانیه اخیر شورای عالی امنیت ملی در توقف برخی تعهدات برجامی پرداخت.

وی در ابتدای این نشست خبری گفت: امروز وضعیت صنعت هسته‌ای بعد از بیانیه اخیر ابلاغ شده به سازمان انرژی اتمی و پیشرفت‌های حاصله در تاسیسات آب سنگین اراک را تشریح خواهیم کرد.

کمالوندی با اشاره به تصمیمات اخیر شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد که از زمان چهار برابر شدن ظرفیت، تولید اورانیوم 3.67 درصد افزایش یافته است. از امروز به مدت ۱۰ روز (شش تیر) از سقف ۳۰۰ کیلو اورانیوم عبور خواهیم کرد.

وی درباره آب سنگین تولیدی در تاسیسات آب سنگین اراک هم گفت: ممکن است در سنوات آینده میزان استفاده از آب سنگین در داخل افزایش یابد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد که منتظر تصمیم مقامات کشور برای گام دوم هستیم، البته فرصت برای اروپایی‌ها وجود دارد. ایران دیگر برای دیدن عمل آنها صبر نخواهد کرد.

وی تاکید کرد، ذخایر ایران با شتاب بیشتری روند افزایشی خواهد داشت، اگر برای آنها [اروپایی‌ها] حفظ برجام مهم است، باید تلاش کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه این اقدامات ایران در راستای پاراگراف ۳۶ و ۲۶ برجام است، خاطرنشان کرد: به مجردی که تعهداتشان را اجرا کنند اقدامات به قبل بازخواهد گشت.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: هم طراحی قبلی رآکتور اراک مدنظر است و هم بازطراحی آن. اگر بدعهدی صورت بگیرد ایران لوله‌های کالندریا را دارد و رآکتور قبلی قابل احیاست.

وی ادامه داد: الان طراحی‌ها تمام شده ودر مرحله تهیه ماشین‌آلات هستیم، اگر [طرف‌های برجام] صادق باشند و وظایفشان را انجام دهند شاید ترجیح این باشد که از رآکتور جدید به دلیل مزایای آن استفاده شود.
کمالوندی اضافه کرد: سناریوهای مختلف در اختیار مسئولان نظام قرار دارد. «اورهال» خوبی روی کارخانه آب سنگین انجام شده و آماده افزایش ظرفیت بیش از این است. اگر تا ۲ ماه و نیم آینده بازار نداشته باشیم ذخایر آب سنگین می‌تواند از ۱۳۰ تن هم بگذرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین در خصوص افزایش میزان غنی‌سازی نیز اظهار داشت که سقف غنی‌سازی فراتر از ۳.۶۷ درصد می‌تواند ۳.۶۸ درصد باشد تا هر میزان دیگری، این بسته به تصمیم مسئولان کشور است.

کمالوندی همچنین بیان کرد: در شرایط بسیار خوبی برای حرکت با شتاب در صنعت هسته‌ای هستیم. سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به تحریم شرکت تولیدکننده رادیودارو از سوی آمریکا آن را یک ترور خواند و گفت: خوشبختانه اتفاقی نیفتاد چون ما ظرفیت کافی برای تولید داریم.

او با بیان اینکه «ان‌شاءالله در همه حوزه‌های صنعت هسته‌ای پیشرفت‌هایی را داشته باشیم» تصریح کرد: «همه گوش به فرمان رهبری هستند و این صنعت نخواهد خوابید.»
کمالوندی درباره فراتر رفتن از سقف ۳.۶۷ گفت: دو سناریو وجود دارد. یکی این است که غنی‌سازی فراتر از  ۳.۶۷ درصد را برای نیاز بوشهر تعریف کنیم که می‌شود ۵ درصد، یا برای رآکتور تهران تعریف کنیم که می‌شود ۲۰ درصد. سناریوهای مختلف در این خصوص دیده شده است.

وی گفت: آمریکا به چین فشاری آورده بود با این تخیل که اگر ایران رآکتور بازطراحی شده را نداشته باشد نیاز به آب سنگین ندارد. آمریکایی‌ها در معافیت‌های آخر گفته بودند آب سنگین را کسی نخرد. خوشبختانه چینی‌ها که یکی دو هفته گذشته با آنها ارتباط داشتیم در روند خوبی با ما کار می‌کنند. طراحی را خودمان انجام می‌دهیم الان در مرحله تامین تجهیزات هستیم که اروپایی‌ها می‌توانند تامین کنند و این محک خوبی است اگر تاسیسات را بدهند.

کمالوندی افزود: ما خیلی از تجهیزات را می‌توانیم خودمان تولید کنیم ولی اگر به ما بدهند با سرعت بیشتری کارمان را انجام می‌دهیم.

معاون صالحی تاکید کرد: اگر بخواهند در مسائل فنی سیاسی‌کاری کنند، ایران مسیر خودش را می‌رود.

وی گفت: ما تعهد داشتیم بیشتر از ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ را تولید نکنیم ولی از امروز شمارش معکوس تا ۱۰ روز دیگر (ششم تیر) شروع می‌شود و از ۳۰۰ کیلو عبور می‌کنیم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اگر تا الان ایران صبر کرده به این دلیل بوده که حجت تمام شود، خاطرنشان کرد: این یک آزمایش مهم برای اروپاست؛ اگر تعلل بیشتر داشته باشد یا نمی‌خواهند که در حرفهایشان این‌گونه نیست و یا اینکه نمی‌توانند. به ضرر آنها است که آمریکا برای آنها تعیین تکلیف کند.

وی ادامه داد: در حوزه فنی گزینه‌های زیادی داریم و ایران در حال حاضر با شیب حرکت می‌کند. اگر اقدام جدی نشود شیب رو به بالا می‌رود و گزینه‌های شدیدتر در دستور کار است.

معاون سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره اینکه آیا در گام‌های بعدی، ایران در همکاری‌های داوطلبانه خود با آژانس درباره دسترسی‌ها و بازرسی‌ها تغییری خواهد داد گفت که ایران اجرای پروتکل الحاقی را داوطلبانه انجام می‌دهد. ایران مادامی در ان‌پی‌تی حضور دارد، باید پادمان را اجرا کند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا گام نهایی ایران خروج از برجام است؟ گفت: اگر این شرایط از سمت دو طرف ادامه یابد برجامی نمی‌ماند که بخواهیم در آن بمانیم یا نمانیم.

کمالوندی همچنین گفت که ما نگرانی از گزارش آتی آژانس نداریم.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب