سرویس: سیاسی
کد خبر: 36517
|
13:12 - 1398/03/25
نسخه چاپی

سخنگوی شورای نگهبان: «افترا زدن‌ها» در بررسی صلاحیت نمایندگان مجلس تأثیر می‌گذارد

سخنگوی شورای نگهبان: «افترا زدن‌ها» در بررسی صلاحیت نمایندگان مجلس تأثیر می‌گذارد
عباسعلی کدخدایی گفت: طبق قانون، اگر نماینده‌ای افترا بزند و نتواند نسبت به آن توضیح ارائه دهد، در بررسی صلاحیت وی تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارشايلام بيدار، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز در نشست خبری خود در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه توصیه‌اش به افرادی که این روزها بحث تقلب در انتخابات سال 88 را مطرح می‌کنند چیست، اظهار داشت: ما انتخابات سال 88 را سالم می‌دانیم.

وی افزود: مملکت ما آزاد است و هر روز کسی حرفی می‌زند، اما ما به برخی از این حرف‌ها اعتنایی نمی‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره بازخوانی‌های خود از انتخابات سال ۸۸ ریاست جمهوری گفت: اگر هم مطلبی مطرح می‌کنیم صرفاً برای تأکید بر سلامت آن انتخابات و آگاه‌سازی مردم است.

وی درباره شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: ما از آقای صادقی به دلیل دروغی که گفته است به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شکایت کردیم و خواستیم که آقای صادقی توضیحات خود را مطرح کند.

با توجه به اصل 86 قانون اساسی، نماینده می‌تواند در انجام وظایف قانونی خود اظهار نظر کند اما افترا زده و اگر نتواند نسبت به این اظهار نظر خود، توضیح ارائه کند قطعا در بررسی صلاحیت وی هم تاثیرگذار خواهد بود.

وی درباره حضور پگاه آهنگرانی هنرپیشه سینما در شورای نگهبان اظهار داشت: قرار است وی مستندی را درباره انتخابات ۸۸ تهیه کند از این رو با هماهنگی، مصاحبه‌ای را انجام دادند و قرار است مستندات به موقع به شورا اعلام شود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اینکه ملاک اصلی کار شورای نگهبان قانون است، افزود: قانون انتخابات یک قانون کارآمد نیست تلاش‌هایی برای اصلاح صورت گرفت ولی متاسفانه نتایج مدنظر برای اجرایی شدن این موضوع در انتخابات پیش‌رو صورت نگرفت.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اظهارات سخنگوی کمیسیون شوراها درباره تشکیل کارگروه بین مجلس و شورا درباره قانون انتخابات خاطرنشان کرد: ما منتظر تصمیم مجلس در این راستا هستیم.

کدخدایی با بیان اینکه شورای نگهبان با چهره‌های سیاسی دیدار می‌کند، تاکید کرد: ضرورتی برای رسانه‌ای کردن همه این دیدارها وجود ندارد.

وی درباره الکترونیکی شدن انتخابات گفت: ما اعلام آمادگی کردیم و منتظر ارائه نظر دوستان وزارت کشور هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره افزایش اختیارات رئیس‌جمهور گفت: این موضوع به شورای نگهبان ارتباطی ندارد اما اگر درخواستی قانونی در این راستا صورت گیرد از سوی ما مورد بررسی قرار می‌گیرد اما فعلا این موضوع در دستور کار ما قرار ندارد.

کدخدایی درباره حضور نیروهای بازنشسته در نهادهای اجرایی برخلاف مصوبه قانونی و استعفای برخی از این نیروها برای حضور در انتخابات مجلس اظهار کرد: اینکه هنوز برخی افراد بازنشسته در نهادهای اجرایی و دولتی حضور دارند جای سوال است از این رو اگر این افراد برخلاف قانون در انتخابات حضور داشته باشند بدون شک این روند در تایید صلاحیت آنها تاثیرگذار خواهد بود.

وی درباره لوایح مربوط به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) نیز عنوان کرد: این موضوع از دایره کاری شورای نگهبان خارج شده است و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید در این راستا اظهارنظر کند.

کدخدایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خیلی مایل نیست، درباره اظهارات محمدرضا خاتمی صحبت کند، خاطرنشان کرد: اظهارات ایشان خیلی هم برای من اهمیت ندارد و در این باره قبلا هم صحبت کردم ولی ایشان اگر مدرکی دارند ارائه دهند.

ادامه دارد ...

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب