سرویس: اقتصادی
کد خبر: 36399
|
15:10 - 1398/03/10
نسخه چاپی

فروش نفت ایران ادامه دارد/آمریکایی‌ها نمی توانند مانع صادرات نفت ایران شوند

فروش نفت ایران ادامه دارد/آمریکایی‌ها نمی توانند مانع صادرات نفت ایران شوند
درحالی آمریکایی‌ها معتقد بودند باید صادرات نفت از ایران را صفر کرد که هم اکنون رسانه‌های مختلف بین المللی اعلام کرده اند کشورهای متقاضی نفت ایران مخفیانه اقدام به خرید نفت از ایران می‌کنند.

به گزارشايلام بيدار،رسانه‌های بین‌المللی مانند وال استریت ژورنال و رویترز اخیرا گزارشهایی از میزان صادرات نفت ایران منتشر کرده‌اند که در این گزارش‌ها از حجم صادرات نفت ایران در یک ماه گذشته پرده برداشته‌اند.

رویترز در گزارشی اعلام کرده است، صادرات نفت ایران به 400 هزار بشکه در روز رسیده است و این درحالی است که همین رسانه پیشتر اعلام کرده بود، صادرات نفت ایران به یک میلیون 200 هزار بشکه در روز رسیده است.

اما این آمار و اطلاعات رویترز در حالی منتشر می شود که رسانه‌های چینی گفته‌اند، واردات نفت از ایران در ماه گذشته علی رغم فشارهایی که وجود داشت، متوقف نشد.

همین رسانه‌ها نیز اعلام کرده‌اند در ابتدای سال جاری چینی‌ها 21 درصد به حجم خرید نفتشان از ایران افزوده‌اند تا بتوانند انبارهای خود را پر کنند.

با این حال بعد از آنکه معافیت‌های نفتی آمریکا تمدید نشد، رسانه‌های بین‌المللی اعلام کردند، کشورهایی که پیشتر از ایران نفت می‌خریدند از جمله چین و ترکیه و ژاپن واردات نفت خود را از ایران به صفر رساندند.

این اطلاعات و گزارش‌ها درحالی منتشر شده است که مقامات رسمی این کشورها هرگز در مورد توقف واردات نفت از ایران اظهار نظر نکرده‌اند.

با این حال برخی از رسانه های بین‌المللی به نقل از منابع آگاه اعلام کرده‌اند این کشورها به دلیل آنکه از فشار آمریکا خارج شوند، چنین ادعایی را مطرح کرده‌اند و هرگز نتوانسته‌اند واردات نفت از ایران را صفر کنند که این موضوع نیز به اطلاع مقامات آمریکایی رسیده است.

شاید به همین دلیل است که وال استریت ژورنال به نقل از برایان هوک اعلام کرده است، کشورهایی که هنوز به سقف معین شده از سوی امریکا برای واردات نفت از ایران نرسیده‌اند، می‌توانند تا زمان رسیدن به سقف مورد نظر به خرید نفت از ایران ادامه دهند.

اما ظاهرا این مقام مسئول آمریکایی با صدور بیانیه‌ای رسمی به گزارش وال استریت واکنش نشان داده و گفته است بعد از انقضای معافیت‌های هشت کشور در خرید نفت خام از ایران در تاریخ دوم می (12 اردیبهشت) هر کشوری را که از ایران نفت وارد کند، تحریم می‌کنند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» در این بیانیه آمده است: «حتی اگر کشوری در ماه‌های قبل نتوانسته بود، به سقف مذاکره‌شده (برای خرید نفت)‌ برسد، بازهم تحریم خواهد شد. سیاست ما به صفر رساندن خرید نفت از ایران است».

در حال حاضر 8 کشور ترکیه، تایوان، ایتالیا، یونان، چین و هند ژاپن و کره جنوبی کشورهایی هستند که می‌توانند به خرید نفت از ایران ادامه دهند که ظاهرا برخی از این کشورها این کار را انجام می‌دهند.

به عنوان مثال مسئولان تایوانی گفته‌اند، ما به هرقدر که بخواهیم از ایران نفت وارد می‌کنیم و این کشور تابع قوانین سازمان ملل است، بنابراین فشارهای آمریکا نمی‌تواند مانع از خرید نفت این کشور از ایران شود.

درپایان باید گفت، این صحبت‌ها و گزارشها نشان می‌دهد، ظاهرا آمریکایی‌ها از هدف اولیه خود که همان صفر کردن صادرات نفت ایران است، عقب نشینی کرده‌اند و اکنون در چنین شرایطی وزارت نفت می‌تواند با داشتن دیپلماسی قوی صادرات نفت ایران را افزایش دهد.

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد