سرویس: استان ایلام
کد خبر: 36379
|
11:37 - 1398/03/08
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

تکمیل زیرساخت های منتهی به مرز مهران تا اربعین/ ایلام مهیای استقبال از چهار میلیون زائر می شود

تکمیل زیرساخت های منتهی به مرز مهران تا اربعین/ ایلام مهیای استقبال از چهار میلیون زائر می شود
کمتر از پنج ماه تا حماسه بزرگ اربعین حسینی باقی مانده و استان ایلام خود را مهیای حضور میلیونی زائران اربعین می کند.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::کمتر از پنج ماه تا حماسه بزرگ اربعین حسینی باقی مانده و استان ایلام خود را مهیای حضور میلیونی زائران اربعین حسینی می کند.

حركت پرجوش و میلیونی زائران حسینی برای شركت در كنگره و راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی، از سال 1390 در ایران به صورت تدریجی شروع شد و هر سال بر شكوه این حركت حماسه باشكوه و میلیونی در كربلا كه رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان 'معجزه اربعین' یاد كردند افزوده می شود.

پایانه مرزی مهران بعد از فروپاشی رژیم صدام به یكی از گذرگاه های اصلی كشور برای تردد اتباع ایرانی و خارجی به منظور زیارت عتبات عالیات تبدیل شد و در سال های اخیر استان ایلام معبری مهم و امن برای زائران اربعین شده است،به همین لحاظ مرز مهران از جایگاه ویژه ای برای تردد زائران برخوردار بوده و همواره مورد استقبال شمار زیادی از هموطنانمان و مردم سایر کشور های اسلامی قرار گرفته است.

بعد از اربعین سال گذشته و تردد بیش از سه میلیون زائر از مرز بین المللی مهران ، بهسازی و توسعه امكانات و شرایط ورود ،حضور و گذر زائران اربعین در محدوده استان ایلام به خصوص شهر و مرز مهران در دستور كار ستاد اربعین استان قرار گرفت. در این پیوند دستگاه های اجرایی استان ایلام برای ایجاد زیرساخت ها با استفاده از اعتبارات ملی و استانی از مدت ها پیش از حركت مردمی و خودجوش كاروان های زائران ، امكانات زیربنایی را در بخش های مختلف با تشكیل نشست های مختلف بررسی و در قالب پروژه های تعریف شده از سوی ستاد اربعین استان ایلام اجرا می كنند.

تکمیل زیرساخت های منتهی به مرز مهران تا قبل از اربعین

"قاسم سلیمانی"، استاندار ایلام در این باره گفت: تردد میلیونی زائران حسینی(ع) از استان ایلام و شهر مرزی مهران در ایام اربعین هر سال باعث شده تا این استان و به خصوص مرز مهران از موقعیت و اهمیت مواصلاتی خاصی برخوردار شود، اهمیتی كه هرسال با افزایش زائران بیشتر می شود
وی افزود: مقوله مهم اربعین مهمترین رویداد در استان ایلام است كه باید با تمام توان به موضوع آن پرداخت، در سال گذشته از سه مرز رسمی كشور، 65 درصد كل زائران از مرز مهران تردد كردند
استاندار ایلام با تاكید بر برنامه ریزی تردد پنج میلیون زائر در سال جاری از مرز مهران افزود: مدیریت اعزام زائران اربعین باید به صورت كاروانی انجام شود
سلیمانی دشتكی با تاكید بر رفع نواقص زیرساخت‌ها قبل از مراسم اربعین گفت: اول از همه باید مشكلات و نواقص سال گذشته برطرف شود، موضوع ترافیك و قفل شدن پایانه بركت كه پارسال اتفاق افتاد امسال باید برطرف شود
وی اضافه كرد: موضوع تخصیص ارز در آن سوی مرز مهم است، باید به موقع مورد توجه قرار گیرد، البته برای حل این موضوعات ستاد اربعین در یك ماه آخر در مهران تشكیل می‌شودیك قسمت امور اربعین مربوط به زیرساخت‌ها و كار عمرانی است، مسئولان این حوزه تمهیدات لازم را در نظر بگیرند. 
وی افزود: قسمت دوم اربعین شامل موضوعات اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و … است كه به طور مثال باید ساماندهی موكب ها به موقع انجام شوددر شهرهای استان به خصوص ایلام و مهران به دلیل عدم ایجاد گره ترافیكی و ایجاد امنیت و كنترل راحت تر موكب نباید زده شود

آمادگی سپاه برای اربعین 98

"جمال شاکرمی"، فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام نیز در این خصوص به خبرنگار ایلام بیدار گفت: سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام امسال نیز همانند سال های گذشته در اربعین حسینی با یک توان مضاعف وارد عمل می‌شود.

وی اظهار کرد: سپاه براساس تکریم وظیفه شرعی در راستای کمک به تمامی کمیته های اربعین در سال 98 از جمله کمیته امنیت، کمیته فرهنگی و آموزش، کمیته ترابری و حمل و نقل، کمیته مشارکتهای مردمی، کمیته بهداشت و درمان و ... با تمام توان وارد این کار شده است.

شاکرمی افزود: مهمترین وظیفه ای که سپاه در کنار سایر نیروهای مسلح از جمله نیروی انتظامی، مرزبانی، اطلاعات و ارتش انجام خواهد داد، ایجاد امنیت پایدار در مرزها است که از تمام توان روز نیز استفاده می شود.

فرمانده سپاه استان ایلام خاطرنشان کرد: امسال سپاه تحت تأثیر رهبری فرزانه و رهنمودهای معظم‌له با استفاده از تمام ظرفیت‌های خود در حوزه های ترابری، حمل و نقل، امکانات و تجهیزات پزشکی، امنیت و سایر حوزه ها در راستای کمک رسانی و نیز خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی به کار می گیرد.

آمادگی مرز مهران برای تردد چهار میلیون زائر اربعین

سردار "نورعلی یاری"، فرمانده انتظامی استان ایلام با اشاره به اینکه اربعین حسینی (ع) امسال، تفاوت معنی داری با سال‌های گذشته خواهد داشت، گفت: یکی از مأموریت‌های پلیس در ایام اربعین علاوه بر برقراری نظم و امنیت، استفاده از تمام توان و ظرفیت نیروی انتظامی در خدمات رسانی بهتر به زائران اربعین حسینی (ع) است.

وی با اشاره به حذف هزینه ویزا و استقبال مردم برای حضور در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی، دولتی، نظامی و انتظامی در کنار مردم و خادمان زوار باید آمادگی تردد بیش از ۴ میلیون زائر در ایام اربعین را داشته باشند و تمام امکانات مورد نیاز برای برگزاری باشکوه این حماسه عظیم، بسیج شود.

فرمانده انتظامی استان ایلام همچنین خواستار استفاده از توان ترابری کشورهای در مسیر اربعین حسینی برای جاب جایی روان زوار شد و افزود: افزایش ظرفیت پایانه مرزی مهران برای حضور میلیونی زائران، استفاده از ظرفیت سایر نیروهای مسلح در کنار مردم و مسئولان، نصب وسایل سرمایشی و خنک کننده هوا در پایانه مرزی مهران و محل‌های اسکان زوار در موکب ها در برنامه ریزی های پیش رو قرار گیرد.

سردار یاری در پایان با اشاره به ایجاد قرارگاه مشترک انتظامی ایران و عراق در چند سال اخیر، تصریح کرد: با افزایش تردد زوار در مرز بین المللی مهران، برقراری نظم و امنیت در دو سوی مرز از اهمیت بالایی برخوردار است که این مهم نیز در اولویت پلیس قرار دارد.

ایجاد تقاطع غیرهمسطح در ورود و خروجی شهر مهران

"علی اصغر کاظمی"، مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام نیز در ارتباط با پیش بینی و مهیا کردن زیر ساخت‌های ترددی ویژه اربعین امسال گفت: ایجاد بستر مناسب و روان و ایمن برای تردد زائران اربعین حسینی اولویت اصلی اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام است.

وی افزود: به جهت برطرف کردن معایب و نواقص مشهود در اربعین گذشته از هم اکنون اداره کل راه و شهرسازی در صدد چاره جویی برای رفع معایب و نواقص زیر ساختی جاده‌ای است.

مدیر کل راه و شهرسازی ایلام گفت: از جمله این اقدامات که می‌تواند رافع ترافیک ورودی شهر مهران در ایام اوج حضور زائران باشد، ایجاد تقاطع غیر همسطح در ورود و خروجی شهر مهران است.

وی رفع گره‌های ترافیکی ایام اربعین را در ایجاد دسترسی به پایانه برکت و ایجاد تقاطع غیر همسطح در ورود و خروجی شهر مهران دانست و یادآورشد: تصویب این طرح‌ها و تأمین اعتبار لازم عملیات اجرایی این تقاطع‌ها و همچنین مسیر برگشت پایانه برکت اجرایی می‌شود

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد