سرویس: استان ایلام
کد خبر: 36274
|
00:58 - 1398/02/28
نسخه چاپی

گزارش؛

گل "محمدی" و ظرفیت های مغفول مانده در چرداول

گل "محمدی" و ظرفیت های مغفول مانده در چرداول
پرورش گل محمدی یکی از ظرفیت هایی است که می تواند اشتغال پایدار را در سطح شهرستان چرداول ایجاد کند.

به گزارشايلام بيدار، گل محمدی در فرهنگ ایرانی جایگاه ارزشمندی دارد تا جایی که در جشن‌ها و عزای ایرانیان کاربرد دارد و هر ساله، خانه کعبه با گلاب ناب و معطر ایران شستشو داده می‌شود.

 گل محمدی یکی از شاخه های بخش کشاورزی است که استعداد تبدیل شدن به یک صنعت را داراست وبا توجه به شرایط وآّب وهوایی این گل به خوبی در مناطق مختلف شهرستان چرداول رشد می کند.

با احداث کارخانجات گلاب گیری واسانس گیری می توان از این گل درآمد کسب کرد وبه نوعی با معزل بیکاری مقابله کرد.

برداشت گل محمدی در سطح شهرستان آغاز شده وهمچنان این صنعت مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

گل محمدی جز نادر گیاهانی است که مصارف عمده ای دارد اما مصرف گلاب، بیشتر در ایران و کشورهای همجوار آن رواج دارد و اسانس این محصول به طور گسترده در کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا مصرف می شود، از این رو می توان با برند سازی آن برای صادرات و ارزآوری فرصتی مناسب به منظور توسعه اقتصادی ایجاد کرد.

لزوم احداث شرکت های اسانس گیری وگلاب گیری 

یکی از کارشناسان جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار دیار زاگرس گفت:امسال بیش از 20هزار قلمه گل محمدی در سطح شهرستان چرداول توزیع شده است.

وی افزود:شرکت هایی به دنبال مجوز گرفتن اسانس گیری وگلاب گیری در سطح شهرستان هستند که امیدواریم درآینده بتوانیم از این راه برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم.

البته گل محمدی باید به عنوان یک صنعت ساماندهی شده واز طریق آن بتوان اشتغال پایدار ایجاد کرد.

 سرمایه گذاری و ارائه راهکار برای درآمدزایی و تولید محصولات بیشتر از این محصول اقدام دشواری نیست تنها حمایت و انگیزه برای تولید کنندگان لازم است.

فراهم سازی زمینه تولیدات بیشتر از گل محمدی قطعا اشتغالزایی را به دنبال خواهد داشت و این تنها با حمایت و شناسایی علاقه مندان در این حوزه موثر است.

دیار زاگرس

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب