سرویس: سیاسی
کد خبر: 36226
|
09:45 - 1398/02/23
نسخه چاپی

محبیان: برخی اصلاح‌طلبان گفتند نباید تقاضای تماس ترامپ را بی‌پاسخ بگذاریم

محبیان: برخی اصلاح‌طلبان گفتند نباید تقاضای تماس ترامپ را بی‌پاسخ بگذاریم
فعّال سیاسی اصول‌گرا با اشاره به دیدار فعالان سیاسی با رئیس‌جمهور گفت: برخی جریانات و گروه‌های اصلاح‌طلب در جلسه گفتند که تقاضای زنگ زدن ترامپ را نباید بی‌پاسخ گذاشت که البته این حرف مورد استقبال قرار نگرفت و رئیس‌جمهور با صراحت تأکید کرد که به هیچ وجه در این شرایط با مذاکره موافق نیستم.

به گزارشايلام بيدار،امیر محبیان فعّال سیاسی اصول‌گرا با اشاره به جلسه شنبه شب(۲۱ اردیبهشت) جمعی از فعّالان سیاسی کشور با رئیس‌جمهور گفت: نشست رئیس‌جمهور با چهره‌های مطرح جریانات مختلف از اصول‌گرا، اصلاح‌طلب مستقل و اعتدال در فضای مناسبی برگزار شد. افرادی که حضور داشتند دغدغه‌های خود را مطرح کردند. بخشی از مباحث به گله‌مندی از دولت مربوط می‌شد مبنی بر اینکه مشکلات مردم در حال افزایش است و دولت حرکت لازم را برای حل آن‌ها انجام نمی‌دهد.


وی ادامه داد: برخی از حضّار هم در رابطه با مسائل بین‌المللی نکاتی را مطرح کردند؛ عده‌ای بر مقاومت و برخی هم بر سیاست‌های دیگر تأکید داشتند. برخی افراد نیز دغدغه‌های شخصی را مطرح می‌کردند. برخی هم از وزرا انتقاد می‌کردند و برخی دیگر نیز تعدادی از وزار را تأیید می‌کردند.

محبیان با بیان اینکه در مجموع نگرانی از وضعیت اقتصادی و نیز کاهش سرمایه اجتماعی جزء نکات اصلی جلسه بود، اظهار داشت: رئیس‌جمهور هم با تحمل به سخنان افراد توجه کرد.
فعّال سیاسی اصول‌گرا ادامه داد: با توجه به زمانی که برای جلسه در نظر گرفته شده بود  حدود هشت نفر نتوانستند نکات خود را مطرح کنند که من هم جزء آن ها بودم. رئیس‌جمهور هم از من سؤال کرد که چرا نظرات‌ خود را نگفتید.

محبیان در ادامه به بیان نکاتی پرداخت که برای طرح در جلسه رئیس‌جمهور آماده کرده بود.

وی گفت: نخستین نکته‌ای که می‌خواستم روی آن تأکید کنم این بود که به اعتقاد من، مسائل کشور فراتر از جناح‌های کشور است و در سطح ملّی و فراتر است و اگر در چنین شرایطی ما تصلب بر گرایش و منافع جناحی داشته باشیم اگر خیانت نباشد اشتباه بزرگ و راهبردی است. برخی مسائل از سطح دو جناح خارج است و عزم ملّی می‌خواهد.

محبیان با بیان اینکه هدف همه باید حفظ اصل نظام در دل و دیده مردم باشد و کارآمدی آن را افزایش دهیم، تصریح کرد: کشور تحت فشار است و اگر بحرانی نباشد خطیر است و وظیفه داریم با مدیریت درست فشارها را کاهش دهیم و حداقل‌های زندگی مردم تأمین شود. در مواردی متأسفانه مردم در حد نیازهای فیزیولوژی افول کرده‌اند و خیلی از خواسته‌ها را نمی‌شود از آن‌ها داشت بلکه باید فشار را بر روی مسئولان گذاشت.

وی ادامه داد: در عرصه بین‌الملل غربی‌ها می‌خواهند با تحریم، مردم را دچار یأس کنند اما همیشه شکست خورده‌اند. لذا لازم است مسئولان با دقت و درایت کاری کنند که فشار کم‌تری به مردم وارد شود. در هنگام‌ جنگ‌های نظامی برای مردم پناهگاه ساخته می‌شود. ما اکنون در جنگ اقتصادی هستیم. آرایش جنگی که رهبر معظّم انقلاب بر آن تأکید کردند لازمه‌اش این است که دولت پناهگاه اقتصادی برای مردم ایجاد کند. طبقات ضعیف شدیداً زیر فشار هستند و لازم است دولت اقدامات مورد نیاز را انجام دهد.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه راه‌کارهایی را هم برای طرح در جلسه رئیس‌جمهور آماده کرده بود، گفت: نخست اینکه متأسفانه دولت در واکنش به مسائل سطح جامعه از پدیده‌ها عقب می‌ماند. بعضاً دچار کندی تصمیم می‌شود و بعضاً دچار بی‌تصمیمی و گاهی هم تصمیمات غلط می‌شود و اینها آثاری جدی بر جای می‌گذارد. لذا ستادهای مدیریتی واکنش سریع باید ایجاد شود تا وقتی واقعه‌ای رخ می‌دهد سریعا‌ یک ستاد واکنش سریع ایجاد شود و مدیران با اختیارات مشخص مستقر شوند و پرونده‌ها را تا آخر به سرانجام برسانند به نحوی که بعد از چند سال شاهد نباشیم که پرونده‌هایی مثل سیل و زلزله به نتیجه نرسیده است زیرا این باعث یأس می‌شود.

محبیان ادامه داد: راهکار دوم این است که نخبگان احساس می‌کنند دولت به آن‌ها بی‌توجه است و برخی نشست‌هایی هم که با حضور اقتصاددانان و جامعه شناسان برگزار شد، نتیجه لازم را به دنبال نداشته است. پیشنهاد من این است که برای اینکه تصمیمات دولت غنی‌سازی بشود و راه‌کارها علمی تر بشود، از تخصص و هوش نخبگان بهره‌گیری شود و فقط به مدیران موجود اتکا نشود که در حلقه‌های بسته قدم بزنند. برای همین پیشنهادم این است که انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها محوریت داشته باشند و دولت تصمیماتی که می‌گیرد به صورت آزمایشی به آنجا بفرستد و آن‌ها نظر بدهند و نظرات غنی‌سای شود تا پیشنهاداتی به دولت بدهند که از عمق بیشتری برخوردار است.

پیشنهاد سوم فعّال سیاسی اصول‌گرا با موضوع عدم نظارت در بازار مرتبط بود. محبیان در این زمینه گفت: فشار اقتصادی دشمن چیز جدیدی نیست ولی چیزی که ضعیف است این که واکنش‌ها به اندازه لازم قدرتمند نیست و مردم احساس نوعی بی‌پناهی می‌کنند. اجناس گران می‌شود و هزینه‌های کالاها افزایش پیدا می‌کند و نه‌تنها برخوردی نمی‌شود بلکه متأسفانه روند ادامه دارد. پیشنهاد من این است که یک سیستم نظارتی به شکل قاطع و متمرکز شکل بگیرد چرا که ضعف نهادهای موجود این است که نمی‌توانند به سرعت عمل کنند.

وی تصریح کرد: یک قرارگاه اقتصادی ایجاد و تقویت شود و پل ارتباطی بین دولت، مجلس و و قوه قضائیه باشد تا با سرعت عمل بالا و برخورد انقلابی با اختلال‌ها، اختلاس‌ها و سوءاستفاده‌های اقتصادی وارد شود. ابتدا هم از سازمان‌های زیر نظر دولت شروع شود. متأسفانه برخی سازمان‌های موجود ضعف مدیریتی خود را از جیب مردم جبران می‌کنند. خودرو را گران می‌کنند و هیچ پاسخگو هم نیستند. این ضعف‌ها را دولت از جیب مردم برطرف می‌کند. باید با شدت و البته عادلانه با این‌ها برخورد کرد.

محبیان ادامه داد: در ارتباط با سیاست خارجه پیشنهاد من این بود که ما مدتی مذاکره را امتحان کردیم و ضمن اینکه توانست تصویری مثبت از ما ارائه دهد، ولی نتایج مطلوب را نداشت. الان که دولت علامت مقاومت را فرستاده و ضرب‌الاجل تعیین کرده است، برخی  پیشنهاد می‌دهند در این زمینه خیلی تند نرویم و اجازه دهیم زمان سپری شود. به نظر من هیچ اشکالی ندارد که مقاومت را امتحان کنیم و بتوانیم با قدرت بیشتر در این زمینه نتیجه بگیریم. مذاکره با ترکیبی از قدرت و درایت جواب می‌دند. ما نمی‌توانیم قدرت را کنار بگذاریم.

وی با بیان اینکه تصویری که از نظام دارد ایجاد می‌شود به دلیل ضعف اطلاع‌رسانی دولت مثبت نیست، اظهار داشت: مثلاً مشاور یک وزیر می‌گوید از ۴۰ میلیارد صادرات غیرنفتی ۳۰ میلیارد آن به کشور بازنگشته یا مقدار زیادی از ارز ۴۲۰۰ تومانی به دو خانواده داده شده. این‌ سخنان هیچ موقع هم روشن نمی‌شود که درست بوده یا نه و چه برخوردی شده است، بلکه ذهنیت مردم تخریب می‌شود و دولت باید حساس باشد و شبهات را رصد و پاسخ دهد چون اینجا فقط بحث دولت نیست و وجهه نظام در میان است است. غربی‌ها درصدد هستند از نقاط ضعف استفاده کنند تا بین مردم و حاکمیت شکاف ایجاد کنند.

محبیان درباره حواشی جلسه با رئیس‌جمهور گفت: نخبگان از گرایش‌های مختلف رابطه خوبی با هم داشتند و این وحدت و هم‌گرایی باید به جامعه منتقل شود. ما همیشه شاهد این هستیم که نخبگان در اتاق‌های دربسته دوستی‌شان را ابراز می‌کنند و وقتی به صحنه اجتماعی می‌آیند درگیری‌شان را به رخ می‌کشند؛ این مردم را مأیوس می‌کند. باید برعکس باشد و در جلسات به صراحت دیدگاه‌های خود را مطرح کنند و در حضور مردم شاهد هم‌گرایی آ‌ن‌ها برای حل مسائل باشیم.

وی با بیان اینکه بیشتر افراد حاضر در جلسه طرح مسأله می‌کردند تا حل مسأله، اظهار داشت: در چنین جلساتی عمدتاً دغدغه‌هایی مطرح می‌شود که مردم بهتر از همه می‌دانند و با پوست و گوشت خود لمس می‌کنند. اینکه ما آن‌ها را تکرار کنیم دردی را دوا نمی‌کند. دولت نیازمند این است که از نظرات نخبگان سیاسی استفاده کند وگرنه صرف شنیدن دغدغه‌ها فقط همه را خسته می‌کند.

محبیان افزود: برخی جریانات و گروه‌های اصلاح‌طلب در جلسه گفتند که تقاضای زنگ زدن ترامپ را نباید بی‌پاسخ گذاشت که البته این حرف مورد استقبال قرار نگرفت و رئیس‌جمهور با صراحت تأکید کرد که به هیچ وجه در این شرایط با مذاکره موافق نیستم.

وی با بیان اینکه اصول‌گرایان عمدتاً روی مسائل اقتصادی تأکید می‌کردند، اظهار داشت: البته اصلاح‌طلبان هم بعضا‌ً روی این نکته تأکید داشتند. 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب