سرویس: استان ایلام
کد خبر: 36203
|
09:26 - 1398/02/21
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

آداب و رسوم ایلامی ها در ماه رمضان؛ از "ساج علی" تا "خروس خوان" + تصاویر

آداب و رسوم ایلامی ها در ماه رمضان؛ از "ساج علی" تا "خروس خوان" + تصاویر
فضای استان ایلام بخصوص شهر ایلام همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان رنگ و بویی معنوی به خود می گیرد.

گروه اجتماعی ایلام بیدار:: فضای استان ایلام بخصوص شهر ایلام همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان رنگ و بویی معنوی به خود می گیرد.

چندین روز مانده به ماه رمضان مردم با حضور در تکایا، مساجد و حسینیه ها اقدام به غبار روبی آنها می کنند تا از این طریق مراکز دینی را برای میهمانی ماه خدا مهیا کنند.

هیئات مذهبی با حضور فعال جوانان و نوجوانان خود در کنار بزرگان محله در مساجد عطر دل انگیز رمضان را برای نمازگزاران و روزه داران نوید می دهند.

در این میان با نصب بنرها و تابلوهای مرتبط با رمضان در این مراکز فضای استقبال از ماه الهی دوچندان می شود به طوری که زمینه لازم برای مردم محله فراهم می شود.

همین امر باعث شده تا سال اولی ها نیز به این حس معنوی تشویق شده و لذت بندگی ماه خدا را تجربه کنند.

فراهم کردن همین زمینه ها و یادآوری روزه داری برای مردم قبل از شروع ماه مبارک باعث شده تا مردم استان به پیشواز ماه بندگی خدا بروند.

همبن که ماه رمضان شروع شد؛ مردم ماه بندگی خدا را به یکدیگر تبریک می گویند و از یکدیگر التماس دعای خیر می کنند.

از "سرشیم" تا "پاشیم" 

در ایلام افطار به «سرشیم» و غذای سحر به «پاشیم» یا «سحوره خور» معروف است و مردم تا حد ممکن افطار را که شامل شیرینی‌ها و حلوای محلی است دسته‌جمهی تناول کنند، برای این کار، گاه نانی بسیار نازک به نام «شله‌کینه» می‌پزند که در شیره‌خرما یا عسل و روغن و کره محلی خیس می‌دهند و با آن افطار می‌کنند.

قدیم‌تر که مانند امروز وسایل سرمازا نبود، اگر مثل چنین ایام و سال‌هایی رمضان با فصل گرما تقارن پیدا می‌کرد از کوزه و مشک برای خنک نگه داشتن آب بهره می‌گرفتند و کوزه‌های افطار را معمولاً از آب و چشمه پر می‌کردند.

خروس خوان؛ ساعتی برای بیداری

پیش‌ترها در شهرها و هم‌اکنون در برخی مناطق روستایی و عشایری مردم با طنین سه‌گانه‌ «خروس خوان اول» سه ساعت به اذان مانده معمولاً برای مهیا کردن غذای سحر برمی‌خیزند و در «خروس خوان دوم» که فقط یک ساعت به اذان صبح مانده است، اهل خانه و همسایه‌ها را بیدار می‌کنند تا سحری تناول کنند و با «خروس‌خوان سوم» به پیشواز اذان صبح رفته و از خوردن امتناع می‌کنند.

«ساج علی»، یادی از بخشش‌های مولای متقیان

در ایلام، رسم است که در شب‌های قدر و احیا برای تازه درگذشتگان خروس قربانی می‌کنند و به همراه پلو برای نیازمندان می‌فرستند و طبقی که این غذا بر روی آن قرار داده می‌شود به «ساج علی» معروف است که به بخشش‌های مولای متقیان در شب‌های گهربار قدر اشاره دارد.

یکی از آداب مردم استان ایلام با شروع ماه رمضان آش های مخصوص این ماه است به طوری که برای افطار از آن استفاده می کنند، آش رشته محلی از جمله انهاست که طرفداران پروپاقرصی دارد.

علاقه مردم ایلام به این آش محلی به حدی است که در اکثر مغازه های شهر حتی به فروش نیز می رسد و مورد استقبال ویژه روزه داران قرار می گیرد.

علاوه بر این از این آش محلی برای روزه داران در مهمانی ویژه ماه رمضان به هنگام افطار استفاده می شود؛ چرا که یکی از سنت های ایلامی ها دوت روزه داران برای افطار در خانه های یکدیگر است که از دیرباز بعنوان یک سنت مطرح بوده است.

به این صورت که اقوام و آشنایان به هنگام افطار گرد هم آمده و قبل از اذان مغرب در کنار سفره دعا می کنند و فضای معنوی خاصی را برای خود رقم می زنند.

یکی دیگر از آداب ماه رمضان این است که محله ها و مساجد از مبلغین و روحانیون برای این ماه دعوت می گیرند تا بیشتر از فضائل رمضان بهره مند گردند.

در نهایت همه و همه سعی می کنند تا از فضائل این ماه بهره مند گردند و تا پایان ماه فضای معنوی ماه ضیافت الله در سراسر استان حس می شود.

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد