سرویس: استان ایلام
کد خبر: 36187
|
08:22 - 1398/02/19
نسخه چاپی

کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با ایلام بیدار:

عواقب پیامد تصمیمات ایران در برجام متوجه اروپا است

عواقب پیامد تصمیمات ایران در برجام متوجه اروپا است
کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه گفت: بی شک مسئولیت عواقب و پیامد این تصمیمات متوجه دولت آمریکا و متحدان اروپایی آن می باشد.
"نصرت الله حیدری"، از کارشناسان سیاسی و اساتید دانشگاه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سیاسیایلام بیداردر رابطه با اقدام متقابل ایران در قبال برجام گفت: با خروج آمریکا از برجام و بدعهدی اروپا به تعهدات برجامی خود،فرصت یکساله ایران به نشانه حسن نیت به جامعه جهانی امروز پایان یافت.
وی اظهار کرد: مواضع محکم رئیس جمهور و بیانیه شورای عالی امنیت ملی پیام روشن و قاطع ایران را در بحث برجام به جامعه جهانی مخابره کرد.
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: بی شک مسئولیت عواقب و پیامد این تصمیمات متوجه دولت آمریکا و متحدان اروپایی آن می باشد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: آمریکا با نقص قطعنانه ۲۲۳۱ شورای امنیت در هشتم ماه می سال ۲۰۱۸ عملا توافقات برجام را با بن بست مواجه ساخته است وبا فشار و تحمیل قوانین داخلی خود بر نظام بین الملل در راه صلح و امنیت جهانی سنگ اندازی کرده است، نه تنها خود،بلکه مانع اجرای آن از سوی دیگر کشورها گردیده است.
حیدری بیان کرد: این اقدام آمریکا یک یاغی گری در روابط بین الملل است. سرانجام پس از یکسال بدعهدی کاسه صبر جمهوری اسلامی ایران به سر آمد و به استناد بند ۲۶ و۳۶ برجام که یادآوری می کند که اگر یک طرف تشخیص داد که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرده می تواند دست به اقدام متقابل بزند تصمیم گرفت که سقف ۳۰۰ کیلو برای اورانیوم غنی شده ۳/۶۷ درصد را دیگر رعایت نکند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین ایران اعلام کرد که دیگر به تولید آب سنگین تا سقف ۱۳۰ تن در مدت ۶۰ روز پایبند نخواهد بود.
این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: به عبارتی با سخنان امروز ریس جمهور و بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران دیگر سقفی برای تولید آب سنگین و غنی سازی اورانیوم قائل نیست و این پاسخ روشن ایران به طرفهای غربی برجام است.
این استاد دانشگاه اذعان کرد: امروز این اروپا و جامعه جهانی هستند که باید تلاش کنند تا ایران از مواهب مادی برجام بخصوص صادرات نفت و دسترسی به منابع مالی وارزی بهرمند گردد.البته ایران هنوز درب مذاکره را نبسته است و آماده همکاری در صورت اجرای سند بین المللی برجام است.
حیدری گفت: بی شک در صورت عدم توجه به خواست ومطالبه جمهوری اسلامی ایران بحث تعلیق همکاری های داوطلبانه در زمینه پروتکل الحاقی و سرانجام خروج از npt هم می تواند در دستور کار قرار گیرد.عواقب پیامد این تصمیمات متوجه دولت آمریکا و غرب خواهد بود.
 
انتهای پیام/س

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد