سرویس: سیاسی
کد خبر: 36174
|
10:33 - 1398/02/18
نسخه چاپی

روحانی: فروش کیک زرد و آب سنگین از امروز متوقف می‌شود/مهلت ۶۰ روزه به سران ۵ کشور

روحانی: فروش کیک زرد و آب سنگین از امروز متوقف می‌شود/مهلت ۶۰ روزه به سران ۵ کشور
رئیس جمهور تصریح کرد: امروز ما به سران 5 کشور اعلام کردیم که از دو اقدامی که تاکنون انجام می‌دادیم صرفنظر خواهیم کرد.

به گزارشايلام بيدار،حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز چهارشنبه 18 اردیبهشت در جلسه هیأت وزیران طی سخنانی با اشاره به تصمیم ایران مبنی بر توقف برخی تعهدات خود ذیل برجام گفت: طبق تصمیم شورای عالی امنیت ملی امروز از طرف من 5 نامه به سران 5 کشور باقی‌مانده در برجام ارسال شد.

وی ادامه داد: در این نامه‌ها ما به طرف‌هایمان اعلام کردیم که یک سال به توصیه‌های شما ما صبر کردیم و این صبر ما یک قدرت بزرگ ملی و روحی در تاریخ است، همان‌طور که مقاومت ما تاریخی است و همان‌گونه که دیپلماسی ما تاریخی است، صبر ما هم استراتژیک است، ما یک سال حوصله کردیم و صبر کردیم و به تمام تعهدات خود پایبند بودیم.

رئیس جمهور در ادامه گفت: امروز ما نمی‌‌خواهیم از برجام خارج شویم؛ همه مردم ما و جهان بدانند که امروز پایان برجام نیست بلکه امروز روز گام جدید در برجام و طبق برجام و در چارچوب برجام است.

وی ادامه داد: برجام در بندهای 24 و 26 و 36 به ما حق داده است که اگر طرف مقابل ما تعهد خود را نقض کند ما آن را در کمیسیون مشترک مطرح کنیم و یک زمانبندی پیش‌بینی کرده‌ایم که از آن هم ما عبور کردیم.

روحانی گفت: هم در سطح معاونین و هم در سطح وزرا آن کمیسیون مشترک تشکیل شد و متأسفانه با وجود آنکه اروپاییان و دوستانمان بارها و بارها تأکید کردند که ما خروج آمریکا را به نحوی جبران می‌کنیم و به تعهدات خود عمل می‌کنیم اما در مقام عمل شاهد آن نبودیم.

وی ادامه داد: امروز ما به سران 5 کشور اعلام کردیم که از دو اقدامی که تاکنون انجام می‌دادیم صرفنظر خواهیم کرد؛ این دو اقدام در واقع به یک بیان ساده دو فروش بوده است یعنی ما هر وقت مواد غنی شده‌مان به 300کیلوگرم می‌رسید ما اضافه بر آن را به کشوری می‌فروختیم و در عوض آن کیک زرد می‌گرفتیم.

رئیس جمهور گفت: امروز این فروش متوقف می‌شود؛ فروش دوم فروش آب سنگین است که هر وقت از 130 تن تجاوز می‌کرد ما آن مقدار اضافی را به کشوری می‌فروختیم؛ امروز این فروش را هم متوقف می‌کنیم، پس کل اقدام امروز جمهوری اسلامی ایران توقف دو اقدام است و به یک معنا دو فروش را انجام نمی‌دهیم؛ نه اورانیوم غنی شده را از امروز می‌فروشیم، نه آب سنگین‌مان را.

وی اضافه کرد: البته این اعلام ما برای 60 روز است؛ به طرف مقابل اعلام کردیم که ظرف 60 روز اگر آنها یعنی 5 کشور پای میز مذاکره آمدند و با آنها صحبت کردیم و به نتیجه رسیدیم و منافع اصلی‌مان به ویژه نفت و بانک به عنوان دو مورد از منابع مهم اگر به آنها دست یافتیم به نقطه اول برمی‌گردیم.

روحانی گفت: یعنی این اقدام امروز تا یک ماه، 35 روز و 60روز دیگر که جلو می‌رویم، اگر آنها جبران کردند ما به شرایط دیروز بازمی‌گردیم یعنی شرایط 17 اردیبهشت سال 1397، ولی اگر در پایان 60 روز ما به نتیجه نرسیدیم، دو اقدام دیگر را آغاز خواهیم کرد و آن دو اقدام این است که ما در برجام توافق‌مان بر این بود که غنی‌سازی را در سطح 3.67 نگه داریم؛ از این اقدام خودداری می‌کنیم یعنی دیگر سطحی برای ما مطرح نیست و دوم اینکه رآکتور آب سنگین اراک که بنا بود با مشارکت کشورهای 5+1 در برجام نوسازی شود و در مسیر نهایی شدن بود بعد از 60 روز نسبت به اراک هم تصمیم خواهیم گرفت که برنامه قبل از توافق برجام‌مان را ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه در مرحله دوم هم مجدداً 60 روز فرصت داده می‌شود، اظهار داشت: اگر به نتیجه نرسیدیم اقدام بعدی موردنظر ما است.

رئیس جمهور گفت: البته در این پیامی که به 5 کشور دادیم به صراحت گفته‌ایم که اگر بخواهند از این اقدام ما بهانه‌جویی کنند و پرونده ایران را به شورای امنیت برگردانند با یک اقدام بسیار قاطعی روبه‌رو خواهند شد و این اقدام قاطع را هم من در این نامه برای این 5 کشور توضیح دادم. 

وی با تأکید بر اینکه راه جمهوری اسلامی ایران کاملاً مشخص است، گفت: مردم ما بدانند که ما از برجام خارج نشدیم؛ فکر نکنند که برجام نیست، برجام هست، برجام پابرجاست، اما آن روی سکه برجام را ما امروز نشان می‌دهیم؛ همان برجامی را که در بندهای 26 و 36 به ما می‌گوید که در صورت تخلف طرف مقابل، شما هم می‌توانید تعهدات خود را در هر سطحی بکاهید و ما امروز کاهش آن را اعلام می‌کنیم نه خروج از برجام را.

روحانی گفت: به یک زبان ساده‌تر، ما احساس کردیم که برجام نیاز به یک جراحی دارد و قرص‌های مُسکن یک‌ساله کافی نبوده است؛ این جراحی برای نجات برجام است نه برای نابودی آن و معتقدیم اگر ملت و نظام ما یکپارچه در این مسیر حرکت کند دنیا پیام ملت ایران را به خوبی دریافت می‌کند. 

وی تصریح کرد: ما همچنان مرد صلح هستیم، ما همچنان مرد اعتدال هستیم، ما آغازگر نقض تعهدات نبودیم، ما آغازگر هیچ جنگی نخواهیم بود اما هیچ‌گاه تسلیم قلدری نشدیم و نخواهیم شد و در برابر هر متجاوزی پاسخ قاطع خواهیم داد، این فرهنگ ما ایرانیان است، این راه پیامبر و ائمه ما است و راه شهیدان ما است. 

رئیس جمهور گفت: من در اینجا به کشورهای دوست‌مان و به 5 کشور باقی‌مانده اعلام می‌کنم که ما آماده مذاکره در چارچوب برجام، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه اضافه هستیم؛ برجام همان برجام است، تغییر نمی‌کند. اما اگر برای اجرای تعهدات، پای میز مذاکره بنشینیم، ما میز مذاکره را ترک نکرده ایم و شما مرتب گفتید که ما میز را ترک نمی کنیم. آن قلدری که میز را به هم بزند، تا امروز ناموفق است.

روحانی اظهار کرد: قاعدتا همه شما به نقش ایران در امنیت منطقه از خلیج فارس تا مدیترانه، از دریای خزر تا دریای سرخ، مطلع هستید و می دانید که نقش ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه تا چه حد بوده و گر نقش ما نبود، تروریسم ها در پایتخت های کشورهای اروپایی جولان می‌دادند.
وی افزود: شما می دانید به جای آنکه نقش سیل مهاجرین از اینجا به سمت اروپا باشد، ما پذیرای میلیون ها مهاجر هستیم.
رئیس جمهور تصریح کرد: ما بزرگترین سنگر مبارزه با مواد مخدر به واسطه فداکاری و ایثار چهارهزار شهید در مرزها هستیم تا این مقدار مواد مخدر از مرزها عبور نکند و به کشورهای شما نرسد.
وی ادامه داد: شما می دانید انجام این اقدامات میلیاردها دلار مخارج دارد و با شرایطی که آمریکا به وجود آورده است، قادر به پرداخت این شرایط نیستیم.

روحانی اظهار کرد: نمی‌توان هزینه برجام را ما پرداخت کنیم. برجام برای امنیت جهان و منطقه و صلح و توسعه منطقه است و همه باید بهایش را پرداخت کنند. شما می خواهید برجام بر سایه شما هم باشد درحالی که همه کارش برعهده ما باشد. شما هم برای حفظ امنیت خود و جوانان تان در برابر مواد مخدر،‌ سیل مهاجر و همکاری های دیگری که ایران تا کنون داشته است، وظیفه دارید. اگر این روند ادامه داشته باشد، همکاری ها تعطیل می شود.

وی افزود: از شما نمی‌خواهیم طبق مصلحت ایران برای آینده کشور خود عمل کنید بلکه می خواهیم برای مصلحت کشورتان اقدام کنید.
رئیس جمهور تصریح کرد: ما امروز با زبان جدیدی مذاکره را شروع کردیم اما میز مذاکره را ترک نکردیم. ما با زبان حقوقی با شما سخن گفتیم و دیروز با زبان سیاسی با شما صحبت کردیم که این حق ماست.
وی ادامه داد: بدانید ایران به خوبی قادر است کشور را اداره کند، نظام ما نظام پایدار و ملت ما منسجم است و اگر هم اختلافی داشتیم، اختلاف سلیقه به خاطر فشار آمریکاست که این اختلاف سلیقه را کنار گذاشتیم و کنار می گذاریم.

روحانی اظهار کرد: امروز از هر روز دیگر مجلس، دولت، قوه قضاییه،نیروهای مسلح، ملت و دولت تحت هدایت‌های مقام معظم رهبری است و همه باید یک صدا، متحد و منسجم باشیم. راهی را که ما امروز انتخاب کردیم، راه جنگ نیست بلکه راه دیپلماسی است.

وی بیان کرد: راه امروز ما درگیری با دنیا و راه جنگ با دنیا نیست بلکه راه دیپلماسی با زبان و منطق جدید است. ما با منطق و قانون حرف می زنیم. از روز اول گفته ام و مجددا تأکید می کنم که برجام توافق برد برد است و ما اجازه نمی دهیم آمریکا این توافق را به برد باخت تبدیل کند. برجام یا برد برد می شود یا باخت باخت.

روحانی ادامه داد: آمریکا نباید سرتان را کلاه بگذارد. راه ما و مسیر ما مشخص است. ما امروز در چارچوب برجام از حق قانونی مان برای یک مرحله ضمن استفاده از شصت روز مهلت دادیم که امیدواریم بتوانیم با مذاکره سازنده به نقطه مطلوب برسیم.

وی بیان کرد: تردید ندارم اگر قاطعانه مسیر و راهی را که انتخاب کردیم، اصل برجام درست، صحیح، راهبردی و استراتژیک است. همچنین صبر ما راهبردی و استراتژیک و آغاز راه جدید راهبردی و ملی است. به نفع ملت است.

رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: این مسیر را ادامه می دهیم و طبق وعده الهی، خداوند به ما نصرت و یاری خواهد کرد. اتحاد، وحدت، یکپارچگی و تلاش همه جانبه و امید ما به آینده بی تردید ما را به پیروزی خواهد رساند.

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب