سرویس: استان ایلام
کد خبر: 35657
|
00:37 - 1397/12/13
نسخه چاپی

پس‌لرزهای روانی زلزله؛

کارشناس خانواده: والدین استرس ناشی از زلزله را به فرزندان منتقل نکنند

کارشناس خانواده: والدین استرس ناشی از زلزله را به فرزندان منتقل نکنند
آثار مخربی که زلزله در روان افراد می‌گذارد شاید تا سال‌ها قابل حل شدن نباشد.

به گزارشايلام بيدار، زمین لرزه معمولا از جابه‌جا شدن صفحات داخلی زمین که گا‌ها با تکان‌های ناگهانی و شدید که بر روی زمین قابل حس کردن است، اتفاق می‌افتد. زلزله می‌تواند گا‌ها خیلی ملایم و با کمترین لرزه است و در پاره‌ای از اوقات با شدت فراوانی رخ می‌دهد و موجب خسارات جبران‌ناپذیر و همچنین باعث به وجود آمدن سونامی‌های خیلی بزرگ می‌شود که نمونه آن در سال ۲۰۱۱ در کشور ژاپن مشاهده شد. زمین لرزه‌ها با توجه به جابه‌جایی صفحات تکتونیک می‌توانند از چند ثانیه تا چند دقیقه به طول انجامند و همچنین میزان ریشتر زمین لرز‌ها نیز متفاوت است که از یک ریشتر تا ۹.۳ ریشتر که ثبت شده‌اند. البته هر چقدر زمین‌لرزه بزرگتر باشد، ریشتر آن بیشتر و در نتیجه خرابی به وجود آمده از زمین لرزه‌های بزرگ گا‌ها سال‌ها طول می‌کشد تا زندگی عادی به چنین مکان‌هایی برگردد. جالب است که بدانید وقتی زمین لرزه ایجاد می‌شود، صدا‌هایی را تولید می‌کنند که گا‌ها در حجم‌های بسیار بالا شنیده می‌شوند. این صدا گا‌ها به شکل صدای قطاری که از درون تونل می‌گذرد، شنیده می‌شود و این صدا در بیشتر مواقع باعث ترس و وحشت مردم می‌شود

در چند روز اخیر زلزله های با عمق و شدتهای متفاوت شهرستان آبدانان را به لرزه درآورده است  و فشارها و استرس های بر خانواده ها از جمله فرزندان وارد کرده است .

والدین استرس ناشی از زلزله را به فرزندان منتقل نکنند
"دکتر حافظ نژاد "کارشناس خانواده در گفتگو با خبرنگار ما درباره آثار مخرب زمین لرزهای اخیر شهرستان آبدانان و آثار مخرب آن برفرزندان گفت:متاسفانه پدر و مادرها بجای حفظ خونسردی و آموزش درست به فرزندانشان استرس بسیار بالایی از طریق جیغ و داد زدن به انها وارد می کنند که از نظر روحی وروانی اثار مخربی بر انها بجای خواهد گذاشت.

وی افزود: یکی از اثار حوادثی مانند زلزله بیماری روانی هست بنام (PTSD) post traumatic stress disorder که به ان اختلال استرس پس از سانحه می گویند گرچه این بیماری که از علائم آن افسردگی، اضطراب،احساس گناه و عصبانیت می باشند و بعد از یک واقعه مانند تصادف آتش سوزی،زلزله......به وجود می آید . 

حافظ نژاد تصریح داشت:انتقال استرس ونگرانی که والدین در حال حاضر به فرزندانشان منتقل می کنند (به علت لرزه های چند روز اخیر) شاید کمتر از وقوع زلزله در تخریب روحیه فرزندانمان نباشد .

این کارشناس در پایان اظهار داشت: پدران و مادران بایدخونسردی خود را حفظ و به فرزندانشان استرس وارد نکنند و آموزش لازم حهت مقابله با زلزله را به فرزندان ارایه دهند.

آبدانان خبر
 
انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب