سرویس: استان ایلام
کد خبر: 35616
|
13:12 - 1397/12/08
نسخه چاپی

مدیرعامل خانه کتاب:

آیین‌نامه جایزه کتاب سال استان‌ها تغییر می کند

آیین‌نامه جایزه کتاب سال استان‌ها تغییر می کند
مدیرعامل خانه کتاب گفت: تهدید و فرصت بودن فضای مجازی بستگی به نحوه و چگونگی استفاده از آن دارد، فضای مجازی اقیانوس کم‌عمق است و کتاب اقیانوسی عمیق است.

به گزارشايلام بيدار، "نیکنام حسینی پور" صبح امروز (8 اسفند) در مراسم اختتامیه دومین جایزه کتاب سال ایلام، اظهار کرد: استان ایلام جزو استان‌های پیشرو در واگذاری فعالیت‌های فرهنگی به مؤسسات فرهنگی و هنری است که برگزاری این برنامه نمونه بارز آن است.

وی، بابیان اینکه کتاب یکی از ابزارهای تمدن ساز بشریت بوده که مفاهیم مختلف را به نسل‌های مختلف را در طول تاریخ منتقل کرده است، یادآور شد: کتاب یک کالای فرهنگی بین نسلی است و نسل گذشته را نسل پسینی متصل کرده است.

حسینی پور، با اشاره به اینکه امروز فضای مجازی هم فرصت و هم تهدید است، یادآور شد: تهدید و فرصت بودن فضای مجازی بستگی به نحوه و چگونگی استفاده از آن دارد، فضای مجازی اقیانوس کم‌عمق است و کتاب اقیانوسی عمیق است و مفاهیم را در کتاب می‌توان را به‌صورت عمیق موردمطالعه قرارداد.

وی، با اشاره اینکه دست‌به‌دست کردن فایل کتاب‌ها در فضای مجازی نیاز به مراقبت دارد تا حقوق معنوی نویسنده و ناشر کتاب‌ها محفوظ باشد، افزود: ناشران با همین فایل‌های کتاب در فضای مجازی دچار خسارت شده‌اند و خیلی از ناشران بساط نشر خود را علی‌رغم سابقه طولانی جمع کرده‌اند.

مدیرعامل خانه کتاب، ابراز کرد: استان ایلام و استان‌های زاگرس نشین علی‌رغم اینکه کوه‌ها حوزه زاگرس را احاطه کرده است، اما مردمان این سامان این محدودیت را تبدیل به فرصت کرده‌اند و از قله‌های کوه‌ها به دوردست‌ها می‌نگرند و استان ایلام دارای استعدادهای بسیار درخشانی در حوزه کتاب است.

حسینی پور، با اشاره به تاریخ 8 سال دفاع مقدس در استان ایلام، بیان کرد: تاریخ دفاع مقدس چراغ راه آینده است و باید به نسل جوان منتقل شود، البته نسلی که دارای ذائقه متفاوت است و باید به زبان نسل امروز این مفاهیم منتقل شود.

 وی، با تأکید بر اینکه استان ایلام استعدادهای بسیار نهفته‌ای در حوزه کتاب دارد و وظیفه مسئولان است که در این حوزه یاریگر ناشران و نویسندگان باشند، گفت: یکی از ابزارهای ارتقای سطح کتاب‌ها، برنامه نقد کتاب است که گمشده امروز ماست، در نقد کتاب است که فرهنگ مدارا نهادینه می‌شود اما باید مراقب بود که در حوزه نقد کتاب، نقد اندیشه با نقد انگیزه آلوده نشود.

مدیرعامل خانه کتاب، بابیان اینکه کتاب سازی یکی از معضلات و مشکلات اساسی جامعه امروز است، تصریح کرد: کتاب سازی یکی از مشکلات امروز در سطح ملی است و اگر بحث نقد کتاب را جدی گرفته شود شاید بحث کتاب سازی کمتر شود، کتاب سازی و ترجمه‌های مخدوش به حوزه نشر کتاب و فرهنگ مکتوب ما آسیب می‌زند.

 حسینی پور، بابیان اینکه باید تلاش کرد که کالای سالم فرهنگی در اختیار جوانان و نسل جوان قرار گیرد گفت: باید مراقبت کرد که کالاهایی فرهنگی و حوزه‌های مختلف کتاب و فیلم استانداردهای لازم و مراقبت‌های ضروری انجام شود.

وی، بابیان اینکه ظرفیت نشر مکتوب ایلام در طی 40 سال از ابتدای انقلاب تاکنون انتشار بیش از یک هزار عنوان کتاب بوده است، افزود: حوزه ادبیات، تاریخ و جغرافیا و علوم کاربردی از مهم‌ترین موضوعات کتاب‌های چاپ‌شده در این سال‌ها بوده است، نویسندگان این کتاب ۶۰۰ نفر بوده‌اند که ۴۰۰ نفر مرد و مابقی بانوان استان ایلام تشکیل‌شده است.

مدیرعامل خانه کتاب، با تأکید بر اینکه در سال ۹۷ بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب توسط ۲9 ناشر ایلامی منتشرشده است، خاطرنشان کرد: آیین‌نامه جایزه کتاب سال استان‌ها در حال تغییر است و سالهای آینده در نیمه اول سال، داوری آثار برنامه‌ریزی می‌شود و در نیمه دوم سال با همکاری ادارات کل شهرستان جایزه سال کتاب استان ها به برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد