سرویس: جهاد و مقاومت
کد خبر: 35598
|
09:10 - 1397/12/07
نسخه چاپی

رزمنده دوران دفاع مقدس در گفتگو با ایلام بیدار عنوان کرد؛

نقش محوری مردم شوهان در پیروزی عملیات والفجر 5

نقش محوری مردم شوهان در پیروزی عملیات والفجر 5
رزمنده و یادگار دفاع مقدس گفت: نقش مردم شوهان در عملیات والفجر 5 یک نقش اثرگذار و محوری بود.

گروه جهاد و مقاومت ایلام بیدار::یکی از عملیات های مهم اجرا شده در دوران دفاع مقدس در محدوده استان ایلام "عملیات والفجر 5" بوده است، این عملیات مهم ساعت 24 روز 27 بهمن سال 1362 با رمز یا زهرا (س) در منطقه کوهستانی چنگوله حد فاصل شهرهای مهران و دهلران به اجرا درآمد.
نیروهای عمل کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دو مرحله با هدف آزادسازی بلندی های منطقه چنگوله وارد عمل شدند.
براساس این گزارش، در همان ساعات نخست، بلندی های پیزولی، آزادخان کشته، تنگه چنگوله و دهها کیلومتر مربع از خاک ایران آزاد و جاده بدر - طیب عراق به تسلط نیروهای ایرانی درآمد. همچنین به 4تیپ از گارد مرزی عراق خساراتی وارد شد.
در مرحله دوم مناطق دیگری نیز از خاک ایران و عراق آزاد شد و نیروهای خودی در آن استقرار یافتند که از جمله آن، استقرار نیروهای ایرانی در 35کیلومتری بزرگراه بغداد - بصره است.
در این مرحله نیز 4تیپ کوهستانی عراق به طور 100درصد و تیپ 50 زرهی لشکر 12 بیش از 50 درصد منهدم شد و دشمن با دادن 1770 تن کشته و زخمی و اسیر در طی شش پاتک سنگین عقب نشینی کرد.

در عمليات والفجر 5 ضمن دستيابي به هدف عمليات شمار زيادي ازافراد دشمن كشته يا اسير شدند و تجهيزات درخور توجهي ازدشمن نيزمنهدم شد.

به منظور اهمیت این عملیات و جزئیات بیشتر بر آن شدیم تا با یکی از رزمندگان این عملیات به گفتگو بنشینیم. "عبدالنبی ابراهیمی"، از رزمندگان عملیات والفجر5 در این گفتگو از نقش محوری مردم ایل شوهان در این عملیات برایمان می گوید که در ادامه با هم در زیر می خوانیم.

نقش محوری ایل شوهان در عملیات والفجر 5

وی با اشاره به این عملیات گفت: عملیات والفجر 5 در تاریخ 27بهمن ماه 62با رمز مقدس یا زهرا و به فرماندهی قرارگاه مقدم غرب نجف با مشارکت یگان های تیپ 114 امیرالمؤمنین (ع) ایلام، تیپ 21 نبی اکرم (ص) کرمانشاه و تیپ 32 انصار الحسین همدان در منطقه عمومی چنگوله با وسعت 110 کیلومتر مربع که 20 کیلومتر مربع در خاک عراق و مابقی در خاک جمهوری اسلامی در منطقه عمومی چنگوله از حد فاصل ارتفاعات 230 که معروف به شیال است تا ارتفاعاتی که در دست دشمن بود این عملیات بازپس گرفته شد و دشمن به عقب رانده و ضربات مهلکی توسط یگان های خودی به دشمن وارد آمد.

اینجا قابل توجه است که نقش بچه های شوهان در این عملیات یک نقش اثرگذار و نقش محوری بود چرا که بومی محل بودند و قبل از آن هم با ایجاد جبهه گره شیر و سد نفوذ دشمن که یکی از محورهای مواصلاتی خاک دشمن و خاک جمهوری اسلامی تنگه چنگوله و ارتفاعات گره شیر بود قبلا توسط بچه های ایل شوهان مستقر در ارتفاعات گره شیر ضربات مهلکی به دشمن وارد کرده بودند.

دشمن هر گاه خواست نفوذ کند و تک بزند و ارتفاعات گره شیر را بگیرد همان محور جاده مواصلاتی غرب به جنوب یا ایلام به اهواز را فتح کند و این نقشه بچه های شوهان بود که نقش خوبی ایفا کردند و سد راه دشمن شدند و ضربات مهلکی هم به دشمن در این رابطه وارد کردند.

لذا با توجه به این تاریخ عملیات و با توجه به ایثارگری بچه های شوهان در این عملیات تا 207 شهید سرافرازی که ایل شوهان در طول دوران دفاع مقدس تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده هر سال بر آن شدیم که امسال انشالله یازدهمین یادواره را در منطقه عمومی چنگوله و سه راهی چنگوله و محل یادمان در تاریخ 9 اسفند ماه (پنجشنبه هفته جاری) ساعت 9 صبح مراسم برگزار می شود.

برنامه های خوبی در این راستا تدارک دیده شده و سخنران کشوری مهمان ویژه این برنامه است در این مراسم ویژه برنامه های متنوعی نیز در نظر گرفته شده و حضور گسترده مردم هم الحمدالله تا به حال موجب سرافرازی و اهمیت این مسأله بوده و چیزی در حدود پنج الی شش هزار نفر در ان مکان با حضور مسئولان استانی و رسانه ها و خبرنگاران و صداوسیما تجمع می کنند.

بنده از همین جا از این تریبون استفاده می کنم دعوت می کنم از عموم مردم قبل از ساعت 9 در ان مکان برای استقرار در محل مراسم حضور پیدا کنند تا مراسم را به خوبی انجام دهیم و تقاضای دیگر این است که از عموم مردم با توجه به تردد حضور مسائل ایمنی و ترافیکی را رعایت کنند که صحیح و سالم مسیر را طی کنند.

لذا با توجه به اینکه بچه های شوهان در این عملیات نقش مهم و محوری را ایفا کردند و تعداد 11 شهید از کل شهدای ایل شوهان در عملیات والفجر 5 به شهادت رسیدند. یگان ها هر کدام شهدایی را تقدیم کردند که لازم می دام یاد و خاطره همه شهدای عزیز این عملیات را گرامی بداریم.

وی در پایان از همه مسئولان، پیشکسوتان، خانواده های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران، آحاد مردم، قشر جوان، خواهران و برادران خواست تا در این مراسم به نحو خوبی حضور پیدا کنند.

جزئیاتی از عملیات والفجر 5

به گزارش ایلام بیدار، در مجموع دو مرحله عملیات، منطقه‌ای به گستردگی110 کیلومتر مربع شامل بلندی‌های «پیزولی»، «تنگه چنگوله»، «تونل»، «چغا عسکر»، «عباس عظیم»، پاسگاه‌های شمالی«عین عبد»، «طارق»، «الرباقی»، شهرک‌های «یک سایه»، «آل یاسین» و روستاهای شیخ احمدآزاد گردید و چهل دستگاه تانک و نفربر، مقداری سلاح سبک و نیمه سنگین، دو فروند چرخبال، ده‌ها دستگاه خودروی نظامی و ده انبار مهمات دشمن منهدم و ده‌ها دستگاه تانک و نفربر، شماری خودروی نظامی و انواع سلاح‌های سبکو و نیمه سنگین به قنیمت رزمندگان سپاه پاسداران درآمد.

تجهیزات منهدم شده این عملیات شامل 4 دستگاه تانک و نفربر، مقدار زیادی سلاح سبک و نیمه سنگین،2 فروند هلی کوپتر، دهها دستگاه خودرو نظامی و 10انبار مهمات بوده است. یگان های منهدم شده ی دشمن   نیز شامل تیپ باز سازی شده 4 گارد مرزی ، یک واحد کماندویی ، تیپ 4 کوهستانی و یک گردان تانک از تیپ 50 زرهی لشگر 12 بوده است. همچنین تعداد کشته و زخمی های دشمن بیش از 3600 نفر و تعداد اسراء 170 نفر بوده است.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد