سرویس: سیاسی
کد خبر: 35552
|
09:32 - 1397/12/04
نسخه چاپی

دولت، نرخ پنج ساله تورم را شکست

دولت، نرخ پنج ساله تورم را شکست
یک روزنامه حامی دولت نوشت رکورد تورم پس از ۵ سال شکسته شد.

به گزارشايلام بيدار، رکورد تورم پس از ۵ سال شکسته شد. نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه (شاخص احساس تورم در بین مصرف‌کنندگان) در بهمن‌ماه امسال به ۴۲/۳ درصد رسید که بالاترین نرخ تورم در ۵ سال گذشته است. براساس برآورد مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در کشور از ۷ درصد در فروردین‌ماه امسال با ۶ برابر جهش به رقم کم‌سابقه بالای ۴۲ درصد رسیده؛ نکته هشداردهنده اینکه سرعت رشد ماهانه میانگین قیمت سبد کالاها و خدمات مصرفی مردم در بهمن امسال بیش از دی‌ماه بوده که می‌تواند زنگ خطری برای سیاستگذار پولی باشد.

مرکز آمار ایران روایت می‌کند شاخص ماهانه رشد قیمت‌ها از ابتدای امسال پس از التهابات ارزی رشد داشته و از ۱/۳ درصد در فروردین به ۷/۱ درصد در مهرماه امسال رسید؛ که تقارن این پرش میانگین قیمت کالاها و خدمات مصرفی مردم با ثبت رکورد دلار ۱۹ هزار تومانی در ۴ مهرماه امسال نشان می‌دهد نبض قیمت‌ها برخلاف تصور مسئولان با نوسان قیمت دلار تغییر می‌کند. ثبت سرعت رشد نرخ تورم در دی‌ماه امسال به ۲ درصد این گمانه را تقویت کرد که آهنگ رشد تورم کندتر شده و انتظار می‌رفت تا روند نرخ تورم متعادل‌تر شود اما بروز تنش قیمتی در برخی کالاهای خوراکی و غیرخوراکی در بهمن‌ماه امسال نشان داد که کندتر شدن آهنگ رشد تورم دست‌کم در ماه‌های اخیر شکننده بوده است.
 
تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی در ۱۲‌ ماه منتهی به بهمن امسال نسبت به مدت مشابه پارسال نشان می‌دهد نرخ تورم به ۲۳/۵ درصد رسیده که بالاترین نرخ تورم از مردادماه ۱۳۹۳ است و این احتمال وجود دارد که با روند شکننده ثبات ارزی و همچنین نرخ رشد نقدینگی و انتظارات تورمی، نرخ تورم در سال آینده باز هم روندی صعودی را تجربه کند.
 
منبع: کیهان
 
انتهای پیام/س

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد