سرویس: سیاسی
کد خبر: 35551
|
09:30 - 1397/12/04
نسخه چاپی

گزاش دانا از بگو مگوی اصلاح طلبان با قالیباف بر سر بدهی شهرداری؛

"دروغ بزرگ"؛ تَکراری بر اظهارات خلاف واقع مدیریت شهری/ ناکارآمدی و بیکاری شورای شهری ها را به حاشیه سازی کشاند/ مشاعره اصلاح طلبان به جای پاسخگویی!

"دروغ بزرگ"؛ تَکراری بر اظهارات خلاف واقع مدیریت شهری/ ناکارآمدی و بیکاری شورای شهری ها را به حاشیه سازی کشاند/ مشاعره اصلاح طلبان به جای پاسخگویی!
شهردار اسبق تهران تصریح کرد: «این افراد، برای ماندن در قدرت علاوه بر اینکه باید دروغ بگویند باید ذلت هم بپذیرند و زد و بند کنند و در واقع چون کشور و جامعه نیاز به کار دارد این افراد می‌آیند و بهانه‌های بیخودی می‌گیرند.»

به گزارشايلام بيدار، پس از سخنان «محمد باقر قالیباف» درباره بدهی شهرداری تهران در زمان مدیریتش در پایتخت اعضای شورای شهر هجمه شدیدی علیه وی آغاز کرده اند.

شهردار اسبق تهران در برنامه تلویزیونی بدون توقف درباره اظهارات مطرح شده از سوی مدیریت شهری تهران (اعضای شورای شهر تهران و شهرداری تهران) درباره بدهی ۵۴ هزار میلیارد تومانی شهرداری به مدیریت شهر در دوره چهارم اظهار کرد: این موضوع را کاملاً تکذیب می‌کنم.

وی تصریح کرد: « این رقم ۵۴ هزار میلیارد تومانی که مدیریت شهری فعلی به مدیریت شهری قبلی نسبت می‌دهد، یک دروغ بزرگ است و بنده آن را تکذیب می‌کنم و در واقع هر کسی که نخواهد کار کند و بخواهد در قدرت بماند باید دروغ بگوید.»

شهردار اسبق تهران تصریح کرد: «این افراد، برای ماندن در قدرت علاوه بر اینکه باید دروغ بگویند باید ذلت هم بپذیرند و زد و بند کنند و در واقع چون کشور و جامعه نیاز به کار دارد این افراد می‌آیند و بهانه‌های بیخودی می‌گیرند.»

حمله اصلاح طلبان به قالیباف

همین سخنان به شدت در میان شورای شهری های غوغا ایجاد کرد و حالا همه اعضای شورا خود را مشغول و موظف به پاسخگویی به قالیباف دانسته‌اند. انتقادی که قالیباف به آنها وارد دانست عدم کارایی لازم و پر کردم این خلاء با حاشیه‌سازی بود.

میرلوحی که اتفاقا چند روز پیش به دلیل شکایت قالیباف و به جرم توهین و نشر اکاذیب محکوم شد یکی از کسانی بود که به سخنان قالیباف واکنش نشان داد.  پس از درج خبری خلاف واقع و توهین‌آمیز در مرداد ماه امسال در یکی از خبرگزاری‌ها به نقل از عضو شورای شهر تهران علیه شهردار اسبق تهران محمدباقر قالیباف اقدام به شکایت از این فرد کرد.

حالا به نظر می رسد که میرلوحی به جبران این موضوع برآمده و گفته است: « متأسفانه شهردار قبلی تهران مجدداً ادعاهای قبلی خود را تکرار کرده و نه تنها منکر بدهی شده بلکه تهمت هم زده است. از دفتر حقوقی شهرداری تهران نیز می‌خواهم که اقدام حقوقی و قضائی لازم در این خصوص انجام دهد. گویا صدا و سیما هنوز قالیباف را شهردار تهران می‌داند چرا که در برنامه اخیر افتتاح بیش از ۵۰۰ پروژه جدید خبری در این زمینه منتشر نکرد.»

«مهدی تندگویان»، معاون وزیر ورزش و جوانان که پیش از این عضو شورای شهر تهران بوده است در برابر اظهارات قالیباف در خصوص میزان بدهی های شهرداری تهران در توئیتی وی را هم راستا با محمود احمدی نژاد توصیف کرد.

حسن خلیل آبادی در حساب توئیتر خود در واکنش به قالیباف در یک برنامه تلویزیونی گفت: «در دوره گذشته شخصی می‌گفت صدای اعتراض مردم، نوار است و حالا می‌گویند بدهی دروغ است. دیوار حاشا هم بلند است!! سری به خیابان بهشت بزنید تظاهرات مکرر طلبکاران شهرداری دروغگو را مشخص می‌کند. البته بلاتشبیه! »

مشاعره اصلاح طلبان به جای پاسخگویی 

«پیروز حناچی» شهردار تهران که در جمع خبرنگاران حضور یافته بود، در پاسخ به این سئوال که محمد باقر قالیباف بدهی 54 هزار میلیادری شهرداری را دروغ بزرگ خوانده است، شعر «رنگ رخساره خبر می دهد از سر ضمیر» را خواند.

پاسخ شاعرانه حناچی از سوی یکی از خبرنگاران بسیار گنگ و نامفهوم توصیف شد.

جالب اینجاست که این شیوه از پاسخ دهی در میان اصلاح طلبان رواج پیدا کرده است. پیشتر «محسن هاشمی» درباره آلودگی شهر تهران در پاسخ به خبرنگاری که برنامه شورای شهر برای این موضوع را پرسیده بود، بیان کرد: «جای مردان سیاست بنشانید درخت تا هوا تازه شود.»

موضوعی که شاید در سخنان قالیباف و کسانی که به عملکرد شورای شهر پنجم به شدت انتقاد دارند، مشهود است که به جای سیاسی کاری و حاشیه سازی عملکرد ضعیف خود در شهرداری و شورا را ارتقاء دهند.

رئیس شورای شهر تهران نیز درباره سخنان قالیباف بیان کرد: « اظهارات قالیباف در تلویزیون غیرمنصفانه و ظلم به شهرداری و شورای شهر بود. انتظار داریم صحبت های خود را اصلاح کند. صداوسیما هم فرصت پاسخگویی را فراهم کند.»

به نظر می‌رسد که هاشمی به موضوع بدهی‌ها مانند یک مناظره سیاسی با قالیباف می نگرد. این درحالی است که اصلاح طلبان از بدو روزی که در شورای شهر پنجم حضور داشته‌اند انواع و اقسام اتهامات و حملات سیاسی را به قالیباف شروع کردند و حتی شهر تهران را پس از قالیباف یک ویرانه و شهر سوخته عنوان کردند.

شهرداری تهران بدهکار است یا طلبکار؟

پس از روی کار آمدن اصلاح طلبان و انتخاب «محمد علی نجفی» شهردار اول اصلاح طلبان در دوره پنجم شورای شهر تهران بود که وی از بدهی شهرداری تهران صحبت کرد. البته نجفی بدهی شهرداری را نه 54 هزار میلیارد تومان بلکه سی هزار میلیارد تومان توصیف کرد.

نجفی که پس از یک دوره کوتاه حضور در شهرداری تهران استعفا کرد، در این باره گفت: « در کنار این ارقام اگر موضوع بدهی های شهرداری را نیز در نظر بگیریم، بالغ بر ١٦ هزار میلیارد تومان به بانک ها (عمدتا بانک شهر )، ٩ هزار میلیارد به پیمانکاران و ٥ هزار میلیارد نیز برای پروژهای باز بدهکاری است. به عبارتی دیگر شهرداری تهران ٣٠ هزار میلیارد تومان بدهی قطعی دارد؛ یعنی حدود 1.7 برابر کل بودجه سال جاری خود بدهی قطعی وجود دارد.»

البته نجفی نسبت به طلبکار بودن تهران نیز که قالیباف مطرح کرده بود حدود 18 هزار میلیارد تومان است و در برنامه تلویزیونی نیز دوباره مطرح کرد، گفت: «  در این رابطه برای روشن شدن حقیقت، کمیته‌ای بین دولت، شهرداری و وزارت اقتصاد تشکیل شده که در هفته جاری نیز جلسه‌ای در این کمیته تشکیل شده و مقرر شد بودجه مربوط به شهرداری حداقل برای سال جاری پرداخت شود.»

وی حتی در مقطعی مطرح کرد:‌ «وزارت اقتصاد و دارایی عقیده دارد که نه تنها دولت به شهرداری تهران بدهی ندارد بلکه ۳۲۳۰ میلیارد تومان هم از شهرداری طلبکار است.»

اما بعدها وی حرف خود را پس گرفت و درباره بدهی دولت به شهرداری تهران گفت: «نگفته ام که دولت به شهرداری بدهی ندارد. البته بعید است که امسال دولت پولی به شهرداری بدهد.»

عدم اختصاص بودجه به شهرداری تهران از سوی دولت در این زمان مورد انتقاد اعضای شورای شهر قرار گرفته بود. در همین رابطه «زهرا نژاد بهرام»، عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش بیان داشت:« ما الان داریم هزینه پایتخت بودن، سیاسی بودن، بین المللی بودن، قطب اقتصادی بودن و ملی بودن را پرداخت می کنیم اما از درآمدهای آن محروم هستیم.»

انتهای پیام /س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد