سرویس: استان ایلام
کد خبر: 35504
|
08:08 - 1397/11/28
نسخه چاپی

تحلیل گر مسائل اقتصادی:

شاخصه‌های اقتصاد در گام دوم انقلاب همان اقتصاد مقاومتی است

شاخصه‌های اقتصاد در گام دوم انقلاب همان اقتصاد مقاومتی است
تحلیل گر مسائل اقتصادی و مدرس دانشگاه گفت :شاخصه‌هایی که برای اقتصاد در گام دوم انقلاب تعریف شده عموماً همان شاخصه های اقتصاد مقاومتی است.

به گزارشايلام بيدار، دکتر "محمود محمودی"، تحلیل گر مسائل اقتصادی و مدرس دانشگاه  با اشاره به بیاینه مهم و راهبردی رهبر معظم انقلاب در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: بمناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ورود به فصل جدیدی از زندگی، حضرت آیت الله خامنه‌ای در بیانیه‌ای مهم و راهبردی با تشکر از حضور سرافرازانه و دشمن‌شکن مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، به تبیین ویژگی‌های مسیر پر افتخار پیموده شده در چهل سال گذشته و برکات خیره‌کننده انقلاب اسلامی در رساندن ایران عزیز به جایگاه شایسته ملت پرداختند و با تأکید بر امید واقع‌بینانه به آینده و نقش بی‌بدیل جوانان در برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمانها، خطاب به جوانان و آینده‌سازان ایران مقتدر، الزامات این جهاد بزرگ را در ۷ سرفصل اساسی بیان کردند که در یکی از این سرفصلها به موضوع اقتصاد کشور پرداختند و مباحث کلیدی ارزشمندی را مطرح نمودند.

دکتر محمودی با تحلیل وضعیت اقتصاد کنون کشور وتأکید بر اینکه وضعیت اقتصادی فعلی ناشی از رخنه جریان نفوذ در اقتصاد است یادآوری کرد: دیدگاهی که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره اقتصاد داشتند محقق نشده است؛ چرا که جریان انقلابی در اقتصاد به طور قوی وارد نشده و به فرمایشات و توصیه‌های رهبری درباره اقتصاد آنگونه که باید عمل نشد.

وی ضمن اشاره به نامگذاری 10 ساله شعارهای سال پیرامون اقتصاد تصریح کرد: هیچگاه آن میزان که باید شعارهای سال عملیاتی شود، این شعار ها در اقتصاد کشور عملیاتی نشد و در حد شعار و گفت و شنود باقی ماند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به ظرفیتهای عظیمی که در داخل کشور وجود دارد گفت :بی توجهی به استعدادهای داخلی به هر اندازه ای که باشد سرمایه انسانی را از بین می برد و نباید توانایی و تلاش‌های افراد در عرصه های مختلف بی بهره قرار گیرد زیرا این موضوع موجب فرار مغزها وخروج آن‌ها از کشور می‌شود.

وی افزود : برای پیشرفت کشور نیازمند بهره گیری از ظرفیت‌های داخلی و تقویت انگیزه نسل جوان ونوجوان هستیم که امروز دستگاه های مربوطه در این راستا باید همسو هماهنگ عمل نمایند.

وی با بیان اینکه حمایت سایر بخش های دولتی و خصوصی از سرمایه انسانی لازم است، خاطرنشان‌کرد: با حمایت از سرمایه های داخلی تاکنون به رشد علمی در بخش های مختلف رسیده ایم و باید این ظرفیت‌ها همواره رشد و پیشرفت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه نگاهمان به خارج از کشوربه ما لطمه وارد می کند بیان کرد : استحکام ساختار داخلی قدرت از جمله در زمینه اقتصادی، موجب تقویت مواضع مسئولان نظام در هر مذاکره ای می شود و مطمئنا برای ساختن ایرانی آباد و پیشرفته باید جهت تقویت درونی کشور از نیروهای داخلی و پتانسیل های داخل مرزهای پرگوهر ایران اسلامی استفاده کرد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد : وقتی برای حل مشکلات و معضلات کشور نگاه به بیرون داشته باشیم و خودمان را ناتوان جلوه دهیم، دشمن از این موضوع به عنوان اهرم فشار استفاده خواهد کرد.

محمودی بیان کرد :برخی مسئولان راه حل مشکلات کشور را برقراری ارتباط با بیگانگان می دانند این نظریه و تکیه صرفا روی منابع خارجی باعث می‌شود، نه‌تنها مشکلات باز نشود بلکه مشکلات و معضلات بیشتری به وجود بیاید. در این صورت حتما بخش‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت و هرچه این وابستگی بیشتر باشد، نگاه طمع‌آلود آنها را برای رسیدن به اهداف شومشان بیشتر تحریک می‌کند.

دکتر محمودی تصریح کرد :اقتصاد مقاومتی یک سازو کار اندیشمندانه برای استفاده بهینه از ظرفیت ها و توان های بالقوه کشور است اقتصاد مقاومتی با محوریت اتکاء به داخل و پرداختن به بخش ها مغفول و در عین حال مهم اقتصاد کشور است که در نتیجه غفلت های ناشی از اقتصاد مبتنی بر درآمد های نفتی مورد بی توجهی قرار گرفته اند.

وی بیان کرد: چارچوب اقتصاد مقاومتی، دل بستن به کشورهای غدار را نفی می کند و به دنبال دوستان وفادار در شرایط سخت است .

دکتر محمودی گفت: بدون تردید اقتصاد مقاومتی نسخه علاج بخش و درمان دردهای اقتصادی کشور در بلند مدت است که در آن توجه به ظرفیت های داخلی و تلاش برای شکوفا ساختن آنها است ضروری است.

وی توجه به تولید داخلی پرزحمت ، حتی کند و بلند مدت را بهتر از واردات آسان دانست و گفت: فروش فراورده های نفتی، نه صادرات نفت خام ، یکی از اصولی است که باید در اقتصاد مقاومتی مد نظر قرار گیرد.

این مدرس دانشگاه اتکاء به ظرفیت های انسانی و طبیعی داخل کشور را از ضروریات اجرایی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی باعث استحکام استقلال ملی و جلوگیری از دخالت بیگانگان و نامحرمان در کشور خواهد شد.

محمودی اظهار کرد: بطور کلی باید گفت اقتصاد مقاومتی مولود شناخت، تبیین و تحلیل عالمانه نقاط ضعف اقتصادی گذشته با توجه به تهدید های آینده نظام جمهوری اسلامی و تلاش برای تقویت نقاط قوت موجود و استفاده بهینه از فرصت های بیشمار انسانی و طبیعی پیش رو است که در کشور وجود دارند و می توان با مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک در شرایط حساس و سرنوشت ساز کشتی انقلاب را پیش برد و موجبات رفاه و خوشبختی مردم را فراهم آورد.

جویزر

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد