سرویس: استان ایلام
کد خبر: 35438
|
07:50 - 1399/11/16
نسخه چاپی

فجر نور؛

بازخوانی مبارزات انقلاب در آبدانان؛ وقتی مقر ساواک پایگاه انقلابیون شد

بازخوانی مبارزات انقلاب در آبدانان؛ وقتی مقر ساواک پایگاه انقلابیون شد
مردم آبدانان در جریان های مختلف قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با احساس مسئولیت و تعهد نقش آفرینی، پایبندی خود را به انقلاب اسلامی ادا کردند

گروه اجتماعی ایلام بیدار::در دوران انقلاب ، مبارزان زیادی در پیروزی انقلاب اسلامی  ایران تاثیرگذار بودند که هر کدام به نحوی در این عرصه نقش برجسته ای داشتند رشادت و حماسه آفرینی مردم آبدانان نیز با تمام محدودیت ها دربه سرانجام رسیدن پیروزی انقلاب اسلامی اساسی بود جوانان این منطقه با مبارزات خود خاطرات و حوادث تلخ و شیرینی را در تاریخ انقلاب به ثبت رساندند.بنابراین به مناسبت ایام مبارک دهه فجر و برای بیان خاطرات آن دوران به سراغ چند تن از مبارزان انقلابی که در آن زمان فعال بودند.

"علی هواسی"یکی از جوانان فعال انقلابی در زمان ستمشاهی اظهار داشت:در سال 1357 دانش سرا و تربیت معلم با هم در یک مکان در حال تحصیل بودیم که با همکاری تعدادی از استادان و دانشجویان دو موسسه فعالیت های انقلابی انجام می دادیم.
وی افزود:در یک روز مشخص با هماهنگی دانشجویان دو موسسه با همراهی دو نفر از استادانمان به اسم آقای غدیری و کمیلی اقدام به راهپیمایی و شعار علیه حکومت ستمشاهی نمودیم 
این دانشجوی انقلابی بیان داشت: مسئولین هماهنگ کننده قبل از تظاهرات به ما گفتند اگر نظامیام مسلح بودند و خواستند به تیراندازی اقدام کنند هیچگونه شعاری ندهید و به راهپیمایی خود در سکوت ادامه دهید.
وی افزود:وقتی به خیابان سعدی ایلام رسیدم ارتش کل خیابان را محاصره و نیروهای نظامی آماده برای تیراندازی بودند بنابراین ما راهپیمایی خود را در سکوت انجام دادیم.
هواسی تصریح کرد :هنگام برگشت به سمت دانش سرا به ما اطلاع دادند نیروهای ارتش کل محل تحصیل شما را محاصره و به محض دستگیریتان حتما اعدام خواهید شد .
وی افزود:ما هم طبق دستور مسئولان ارشد تحصیل خود را رها کردیم و به شهر خود یعنی آبدانان مراجعه و فعالیت های انقلابی خود را در آبدانان تا پیروزی انقلاب ادامه دادیم .
شکل گیری اولین جرقه های انقلاب اسلامی در آبدانان
"ابراهیم هادیزاده"یکی از مبارزان انقلابی درباره فعالیت های جوانان آبدانان گفت:جرقه های انقلاب اسلامی اولین بار در سال51توسط آقای قراقوزلو از کارمندان پدافند هوایی آبدانان زده شد.
وی افزود:آقای قراقزلو سخنان امام خمینی را برای ما می آورد و درباره اهداف امام  و فعالیت های سیاسی در سطح کشور برای ما توضیح می داد.
این مبارز انقلابی با بیان اینکه در سال 54برای ادامه تحصیل به شهر شوش عزیمت کرده بود،تصریح کرد: فعالیت های خود را با همکاری دانشجویان شهر شوش و با همکاری شهید کاظم دانش ادامه دادیم و کار پخش نوارهای سخنان امام را از شیراز تا آستارا برعهده داشتیم.

 

وقتی مقر ساواک پایگاه انقلابیون شد
"علی رضایی" معروف به علی شاه که یکی از جوانان فعال انقلابی و از جمله آغاز کننده اولین تظاهرات انقلابی در سطح شهرآبدانان بوده گفت:اولین جرقه تظاهرات در آبدانان روز شهادت امام رضا(ع) در مسجد جامع آغاز شد.
وی افزود:چون حضور مردم در مراسم مذهبی درمساجد بسیار عالی بود وقتی مردم را آگاه کردم که به خیابانها بریزیم و برضد شاه راهپیمایی کنیم جوانها و میانسالان استقبال خوبی داشتند و  از سمت مسجد جامع با یک بلندگوی دستی تا نزدیک پاسگاه راهپیمایی کردیم .
رضایی بیان داشت: ماموران پاسگاه با کمین کردن در خیابانهای در نظر داشتند که به سمت ما تیراندازی کنند اما حاج آقا لطفی مسئول امام جماعت مردم را آگاه کرد و هر کدام برای جلوگیری از خونریزی به قسمتی از شهر رفتیم.
این مبارز سیاسی که یک خیاط بود، اظهار داشت:اعلامیه های دریافتی را در بین وسایل خیاطی مخفی می کردم اما یک روز توسط یکی از مامورین دستگیر و پس از شکنجه قرار شد من را به پاسگاه شوش انتقال دهند ولی با وساطت بزرگان شهر از این کار صرف نظر کردند.
رضایی با بیان اینکه این راهپیمایی ها تا زمان به پیروزی رسیدن انقلاب با وجود سختی ها و مشکلات فراوان همچنان ادامه داشت، اضافه کرد:در شب12بهمن ماه شب نامه هایی برضد امام از طرف ساواک در سطح شهر پخش شده بودند و امام را فردی غیر مسلمان خوانده بودند که با کمک تمام بچه ها تا صبح تمام شب نامه ها را جمع کردیم.
وی تصریح کرد:در روز12بهمن همزمان با ورود امام توانستیم پاسگاه را بگیریم و با کمک جوانان انقلابی مقر ساواک که در پدافند هوایی بود توسط نیروهای انقلابی گرفته شد.

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد