سرویس: استان ایلام
کد خبر: 35406
|
08:07 - 1397/11/16
نسخه چاپی

قطار انقلاب در ایستگاه چهلم(18)؛

ایلام قبل انقلاب محرومیت مطلق بود/ توسعه چشمگیر آموزش عالی بعد از انقلاب

ایلام قبل انقلاب محرومیت مطلق بود/ توسعه چشمگیر آموزش عالی بعد از انقلاب
یک عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: ایلام در روزگار قبل از انقلاب در محرومیت و محدودیت مطلق و در بن بست جغرافیایی بوده که پسماند محرومیت آن دوران تا سال های اخیر وجود داشت.

به گزارشايلام بيدار، آموزش و پرورش همیشه و از دیرباز و در میان تمام ملل از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.

نظام مقدس جمهوری اسلامی با پیورزی انقلاب در سال 57 یکی از اهم کارهای خود را در این حوزه متمرکز کرد تا بتواند عقب افتادگی های گذشته را جبران کند .

بر همین اساس و در چهلیمن سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به جهت واکاوی این مهم و بررسی زوایای مختلف آموزش و پرورش با یکی از استاتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان استان ایلام به گفتگو نشستیم.

دکتر "علی محمد سهراب نژاد" مدیر پژوهش دانشگاه فرهنگیان ایلام و مدرس دانشگاه و مراکز آموزش عالی استان در این گفتگو با تاریخچه نظام آموزشی در ایران و پیشرفت های نظام اسلامی را اینگونه برای مخاطبین ایلام رصد شرح می دهد.

گفتگو را با پیشینه و تاریخچه آموزش و پرورش و آموزش عالی در ایران آغاز بفرمایید.

مطالعات و پژوهش‌های انجام شده نشان می دهد که  از حدود چهار هزار سال پیش، آریایی‌ها به سرزمین ایران آمدند.

 از آموزش و پروش پیش از آریایی‌ها در این سرزمین آگاهی چندانی در دست نیست، در دوره مادها مردم عادی از خواندن و نوشتن بی‌بهره بودند. کودکان و نوجوانان رسوم زندگانی شامل کار و جنگاوری را در خانه و ایل می‌آموختند و آموزش رسمی مخصوص روحانیان بود.

در دوران هخامنشی  مردم ایران اخلاق و مهارت‌های سودمند را به پیروی از زرتشت به فرزندان خود آموزش می‌دادند و در آن زمان آتشکده‌ها جایگاه رسمی آموزش بودند و موبدان علاوه بر درس‌ها مذهبی، پزشکی، ریاضی و اخترشناسی  آموزش می‌دادند.

در دوره ساسانی مهم‌ترین مرکز علمی و آموزشی باستان؛ یعنی دانشگاه جندی‌شاپور به وجود آمد و در این دانشگاه دانشمندان ایرانی، هندی و یونانی به فعالیت علمی مشغول بودند.

تداوم فراز و فرودهای آموزش و پرورش تا دوره قاجار ادامه دارد و در این دوره، جنگ‌های ایران و روس و شکست ایرانیان با از دست رفتن بخش‌های زیادی از ایران همراه بوده و علت شکست ایرانیان بی‌خبری از دانش و فن زمانه بود؛ بنابرابن  ۵ نفر دانشجو به خارج برای تحصیل فرستاده شد؛ که از نتایج آن راه اندازی نخستین چاپخانه سربی در تبریز ؛ انتشار نخستین روزنامه به نام کاغذ اخبار و تأسیس نخستین مدرسه به شیوه امروزی در آذربایجان بود.

تا این که دارالفنون در سال ۱۲۳۱ هجری شمسی با تلاش میرزا تقی‌خان امیرکبیر در تهران با معلمان اروپایی بنیان‌گذاری شد و صد نفر برای تحصیل در آن انتخاب و در رشته‌های نظامی، پزشکی، داروسازی، معدن و مهندسی به تحصیل مشغول شدند.

دارالفنون آزمایشگاه فیزیک، شیمی و داروسازی و کارخانه شیشه و بلور و شمع‌سازی و چاپ‌خانه داشت و فراگیران علاوه بر مطالعه  نظری، به فعالیت‌های عملی نیز می‌پرداختند.

در سال ۱۲۳۲  اولین بار وزارتخانه‌ای با نام وزارت علوم پدید آمد که ماموریت اصلی آن نظام دادن به امور آموزش و پرورش کشور به سبک جدید بود که بعدها نام وزارت علوم به وزارت معارف و سپس از وزارت معارف به وزارت فرهنگ تغییر یافت و برنامه ریزی و نظارت بر امور آموزش و پرورش دوره‌های ابتدایی، متوسطه و عالی و امور فرهنگی کشور به این وزارتخانه واگذار شد تا این که در سال ۱۳۴۳  وزارت فرهنگ به وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و هنر و سازمان اوقاف تقسیم شد و امور آموزش و پرورش عمومی و عالی به وزارت آموزش و پرورش واگذار شد و در نهایت و در سال 1346 وزارت علوم و آموزش عالی به وجود آمد و امور آموزش عالی کشور به این وزارت واگذار شد.

از دستاوردهای علمی و آموزشی شاخص بعد از انقلاب اسلامی ایران سخن بگویید.

رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته ، با اهتمام و تمرکز بر تولید علم و فناوری در ایران و مطرح نمودن موضوعاتی چون جنبش نرم‌افزاری و جهاد علمی، توجهات خوبی را برای پیشرفت در عرصه علوم و دانش‌های نوین در کشور فراهم ساختند و کشور به موفقیت‌های درخور توجهی رسیده است که من در این جا به تعدادی از این پیشرفت‌های مستند که آمار و اطلاعات آن در دسترس همگان و منتشر شده است، اشاره می‌کنم.

-پوشش متقاضیان تحصیل در دوره متوسطه به بیش از هشتاد و پنج درصد افزایش یافته است.

- پس از انقلاب ما شاهد موفقیت هر ساله دانش آموزان و دانشجویان ایرانی در دست یابی به مقامات جهانی و مدالهای رنگارنگ در المپیادهای علمی در رشته های مختلفی همچون فیزیک، ریاضی، شیمی، کامپیوتر و ... در رقابت با کشورهای پیشرفته‌ی جهان هستیم که یکی از شواهد رشد و توسعه علمی کشور است در حالی که قبل از انقلاب چنین پیشرفت و حضور تاثیر گذاری را نداشتیم.

البته ذکر این نکته لازم است که در کل دنیا به تناسب دستیابی به تکنولوژی و فناوری های نوین پیشرفت هایی به دست آورده اند؛ اما پیشرفت‌های علمی و فناوری کشور ما برای اهل دنیا خیره کننده است! دوستانمان را شاد و دشمنان را انگشت به دهان کرده است!

در دوران قبل از انقلاب اسلامی، تعداد 170 هزار دانشجو در تعداد محدودی دانشگاه در چند کلان‌شهر کشور تحصیل می‌کردند و اکنون بیش از 4 میلیون دانشجو  در بیش از دوهزار دانشگاه و مرکز آموزش عالی در سراسر کشور به تحصیل اشتغال دارند. ایران اکنون در بیش از صد حوزه به جایگاه قطب علمی رسیده است!

اکنون جمعیت دارای تحصیلات عالیه در ایران به بیش از پنج و نیم میلیون نفر رسیده است. رشد علمی ایران  در سال 2017 به رتبه اول جهان رسیده است.

علم نانو تحولات بزرگی را در جهان ایجاد کرده و ایران اکنون رتبه 4 جهانی را در حوزه نانو دارد.

- جمهوری اسلامی ایران، در حال تبدیل شدن به قطب پزشکی در غرب آسیا می‌باشد. ورود به باشگاه فضایی جهان از دیگر آثار و نتایج دستاوردهای علمی و فناوری کشور در دوران پس از انقلاب است. اکنون جمهوری اسلامی در منطقه، تنها کشور دارای این دانش و فناوری، آن هم به صورت بومی است.

ایران اکنون جز معدود کشورهای طراح، سازنده و پرتاب‌کننده ماهواره در جهان است. رشد و توسعه صنعت فولاد و آلومینیوم، کشتی‌سازی، هواپیما‌سازی، و پیش‌رفت‌های علمی و فنی کشور در ساخت اسکله‌ها، حفر چاه‌های نفت و گاز، ساخت سد، از جمله دیگر آثار رشد علمی و فناوری در کشور می‌باشد. 

- هم اکنون ما شاهد این هستیم که ایران در بسیاری از فناوری ها نه تنها خودکفا شده؛ بلکه به کشور صادر کننده خدمات فنی مهندسی در حوزه های صنعت نفت، کشاورزی، بهداشت، سدسازی، هسته ای، سلول های بنیادین و ... تبدیل شده است.

در آستانه چهلمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی قرار داریم از آثار و برکات انقلاب اسلامی در استان ایلام اشاراتی داشته باشید.

ایلام در روزگار قبل از انقلاب در محرومیت و محدودیت مطلق بوده است! استانی در بن بست جغرافیایی که پسماند محرومیت آن دوران تا سال های اخیر وجود داشت!

بعد از انقلاب با آغاز به کار جهاد سازندگی و کمیته های مردمی خدمات رسانی به نواحی مختلف استان آغاز شد که متأسفانه با جنگ تحمیلی مصادف شد و صدمات و ویرانی های جنگ بر فقر و محرومیت‌ها در استان ایلام افزود البته با پایان جنگ تحمیلی نظام با سرعت برای جبران عقب ماندگی های استان وارد عرصه خدمت شد و امروز بحمدالله در تمام زمینه ها آثار و برکات حضور نظام اسلامی در استان مشهود است.

از آن جمله به  فراگیری آموزش و پرورش در بین تمام لازم التعلیمان استان، توسعه چشمگیر آموزش عالی در استان و ایجاد دانشگاه های دولتی و خصوصی، انجام طرح‌های آب فاضلاب، برق و گاز رسانی به بیش از 98 درصد مناطق استان، توسعه راه های مواصلاتی بین استانی، بین شهری و بین روستایی، احداث و توسعه فرودگاه و ایجاد پروازهای مستمر، ایجاد کارخانه‌های بزرگ سیمان و پالایشگاه‌های گاز و پتروشیمی، احیای بافت فرسوده ، زیباسازی و ایجاد مبلمان شهری، استقرار ادارات و ارگانهای خدمات رسان در همه شهرستان‌ها و بخش های استان، توسعه واقعی بخش کشاورزی و مکانیزه کردن امور در این بخش و در نهایت توسعه خدمت رسانی حوزه بهداشت و درمان در استان و ایجاد بیمارستان های مجهز را می توان بر شمرد.

ایلام رصد

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد