سرویس: استان ایلام
کد خبر: 35372
|
08:23 - 1397/11/14
نسخه چاپی

قطار انقلاب در ایستگاه چهلم(14)؛

ریز و درشت رفت و آمدها در زمان پهلوی کنترل می شد/ ماجرای تسخیر ژاندارمری ایوان

ریز و درشت رفت و آمدها در زمان پهلوی کنترل می شد/ ماجرای تسخیر ژاندارمری ایوان
دوران پر تلاطم انقلاب شکوهمند ایران اسلامی برای تمام مبارزین از خاطرات تلخ و شیرین لبریز است ، خاطراتی که گاه با آن اشک ریخته و گاه فریادهای الله اکبر با آن سر داده اند.

به گزارشايلام بيدار، دوران پر تلاطم انقلاب شکوهمند ایران اسلامی برای تمام مبارزین از خاطرات تلخ و شیرین لبریز است ، خاطراتی که گاه با آن اشک ریخته و گاه فریادهای الله اکبر با آن سر داده اند.

روزهای اوج انقلاب در بهمن 57 و قله آن در دهه فجر، برای تمامی افرادی كه آن روزها را درک کرده اند سرشار از خاطرات شورانگیز است و کسانی که خود در بطن و عمق حوادث و جریانات حضور داشته به صورت طبیعی خاطرات بیشتری خواهد داشت.

اکنون در چهلمین بهار انقلاب اسلامی قرار داریم؛ انقلابی که با گذشت این مدت از عمر بابرکت خود روز به روز بر اعتلای آن افزوده می شود.

انقلابی که به رهبری معمار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) برگ زرینی از تاریخ ایران را در سطح جهان رقم زد و اکنون این انقلاب در سطح دنیا بعنوان بی نظیرترین شناخته شده و باعث عزت و افتخار مسلمانان در بین جهانیان شده است.

همه ساله در این دهه مبارک مردم انقلابی ایران به جشن و سرور می پردازند و با آذین بندی و چراغ بندی محله ها در تمامی نقاط استان ها خود را در این پیروزی عظیم سهیم می کنند.

در همین راستا پایگاه خبری جویزربه میمنت این دهه مبارک به سراغ یکی از مبارزین انقلابی رفته است.

حاج غلامرضا ریاحی از آن بزرگان و مبارزینی است که در حافظه خود بسیاری از آن وقایع را ثبت کرده است.

ریاحی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با شرح حال و هوای آن روزها می گوید :شهر ایوان درآن روزها حال و هوای خاصی داشت و اخبار رسیده از استان درآن زمان  فضای سیاسی شهر را تحت تاثیر خودش قرار داده  بود.

سالهای آخر حکومت منحوس پهلوی مبارزات سیاسی مردم ایران علیه رژیم پهلوی آغاز شد،و هسته اولیه این مبارزات را جوانان مومن و متعهد و انقلابی تشکیل داده بودند.

از فضای حاکمیتی ان زمان برایمان بگویید؟

ریاحی می گوید در آن زمان فضای سیاسی شهر توسط ژاندارمری وقت به شدت مورد رصد قرار می گرفت،و دستگاه حاکمیتی به کوچکترین تحرکات در داخل شهر واکنش نشان می دادو وریزو درشت رفت و آمد هاتوسط مامورین اندارمری زیر نظر گرفته می شد.

وی ادامه داد: با ارائه یک طرح کلی بنا براین شد که در دستگاه ژاندارمری وقت بتوانیم نفوذ کنیم به همین خاطر توانستیم با فردی بنام "ستوان شفاهی " ارتباط برقرار نماییم ،البته این ارتباط در حد محدود صورت می گرفت .

چه مکانهایی محل کرفتن تصمیمات حساس بود؟

جوانان مومن و حزب الهی همه پای کار بودند و با برگزاری جلسات شبانه در مسجدجامع شهر و منزل بنده بسیاری از اقدامات را تصمیم گیری و دست به تظاهرات و راهپیمایی علیه رژیم می زدند ، ما از کوچکرین فرصت استفاده می کردیم و بارها با تجمع این جوانان اقدام به تظاهرات می کردیم که هربار نیروهای ژاندارمری علیه ما موضع می گرفتند.

چگونه اعلامیه ها و سخنرانی های امام به دستتان می رسید ؟

این مبارز انقلابی ادامه داد:کلانتر مرادی بهمراه شهید مرادی برای دریافت اعلامیه ها؛عکس ها و نوارهای  حضرت آقا ، به اسلام آباد و کرمانشاه می رفتند و در آنجا از طریق دوستانی که داشتند جدیدترین اعلامیه ها را دریافت و به شهرستان و ایلام می رساند و البته در بین مسیر روی تابلوها "مرگ بر شاه" می نوشتند ، از دوستان ما در ایلام که مدام با آنها در ارتباط بودیم و آنها نیز به شهرستان می آمدند می توان به آیت الله حیدری ایلامی ، آیت الله مروارید و آیت الله تعمیرکاری اشاره کرد که مستقیما جریان را هدایت می کردند.

 

پاسگاه اسیق ژاندارمری ایوان در دوران رژیم طاغوت

از روزه های پایانی رژیم پهلوی برایمان بگویید؟

حاج غلامرضا ریاحی با اشاره به روزهای پایانی رژیم می گوید : تقریبا در روزهای پایانی حکومت پهلوی بود که خبر رسید که تعدادی ازژاندارمری های ایلام توسط مردم تسخیر شده است در همین راستا  یک روز که ما در مسجد جامع حضور داشتیم ،شهید جوهر مرادی پیشنهاد خلاسلاح ژاندارمری را دادندو همگی با هدف تسخیر به سمت ژاندارمری وقت حرکت کردیم  و توانستیم در حرکتی سازماندهی شده پاسگاه را تصرف و اسلحه ها را در اختیار مردم قرار دهیم ، فرمانده پاسگاه که دلشان با مردم بود سریع به خانه ما پناهنده شد و با گرفتن یک دست کت و شلوار از پسرم ، از شهر فرار کرد.

برای حفظ دینداری و ارزش های اسلامی مبارزه کردیم،

وی در خصوص انقلاب سال 57 و جامعه امروز ایران،  گفت: جوانان این مرز و بوم در سال 57 برای رضای خدا و امنیت و آرامش مردم و حفظ دینداری به پا خواسته و دست به مبارزه زدند، آنان وقتی دیدند که حق و حقوق مردم به وسیله اجانب و بیگانگان زیرپا گذاشته می شود و هیچ اثری ازاسلام و دین خدا در کشور و بین حاکمان دیده نمیشود، به دفاع از حقانیت اسلام پرداختند،

توصیه تان به جوانان چیست؟

این انقلاب با خون هزاران شهید بدست آمده است و هر مرحله ای که کشور از ان می گذرد مدیون خون شهدا است ،جوانان باید قدر این انقلاب را بدانند وپشت سر ولایت فقیه حرکت کنند.

جویزر

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب