سرویس: جهاد و مقاومت
کد خبر: 35314
|
09:19 - 1399/11/19
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

روایتی از مبارزات انقلابی؛ خلع سلاح ژاندارمری مهران توسط مردم

روایتی از مبارزات انقلابی؛ خلع سلاح ژاندارمری مهران توسط مردم
مبارز انقلابی در شهرستان مهران با اشاره به حال و هوای روزهای انقلاب در این شهرستان از فعالیت های انقلابی جوانان آن زمان در این شهر مرزی به گفتگو پرداخت.

گروه جهاد و مقاومت ایلام بیدار:: دوران پر تلاطم انقلاب شکوهمند ایران اسلامی برای تمام مبارزین از خاطرات تلخ و شیرین لبریز است ، خاطراتی که گاه با آن اشک ریخته و گاه فریادهای الله اکبر با آن سر داده اند.

روزهای اوج انقلاب در بهمن 57 و قله آن در دهه فجر، برای تمامی افرادی كه آن روزها را درک کرده اند سرشار از خاطرات شورانگیز است و کسانی که خود در بطن و عمق حوادث و جریانات حضور داشته به صورت طبیعی خاطرات بیشتری خواهد داشت.

اکنون در چهلمین  بهار انقلاب اسلامی قرار داریم؛ انقلابی که با گذشت این مدت از عمر بابرکت خود روز به روز بر اعتلای آن افزوده می شود.

انقلابی که به رهبری معمار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) برگ زرینی از تاریخ ایران را در سطح جهان رقم زد و اکنون این انقلاب در سطح دنیا بعنوان بی نظیرترین شناخته شده و باعث عزت و افتخار مسلمانان در بین جهانیان شده است.

همه ساله در این دهه مبارک مردم انقلابی ایران به جشن و سرور می پردازند و با آذین بندی و چراغ بندی محله ها در تمامی نقاط استان ها خود را در این پیروزی عظیم سهیم می کنند.

خلع سلاح ژاندارمری مهران توسط مردم

"کریم دوستمحمدی"، مبارز انقلابی در شهرستان مهران با اشاره به دوران مبارزات علیه رژیم ستم شاهی گفت: من در دوران انقلاب ۵۷ دانشجوی تربیت معلم بودم و بارها شنیده بودم که  آیت الله خمینی (ره) در جلسات مختلف گفته است "من قاطعانه این رژیم پهلوی را نابود و در مقابلشان قیام خواهم کرد". اما با خودم می گفتم خدایا این آقا با دست خالی چطور می خواهد در مقابل این رژیم با آن همه فرد مسلح بایستد بعد معلوم شد که واقعا ایشان از طرف خدا مامور شده بود.

 وی اظهار کرد: اوایل مبارزات کار بسیار مشکل بود وافرادی در جلسات امام راحل حاضر می شدند و سخنان امام را بصورت اعلامیه بین مردم و دیگر نقاط کشور ارسال می کردند کار بسیار سختی داشتند بویژه اینکه باید این اعلامیه ها را به نقاط دور دستی همچون شهر ما می رساندند.

وی به نحوه مبارزه جوانان مهرانی در بهمن ۵۷ اشاره و افزود: در سال ۱۳۵۷ که تازه رنگ و بوی انقلاب به مشام می رسید به من و سایر دوستان که در تربیت معلم ایلام بودیم با توجه به شروع انقلاب و تظاهرات خیابانی تربیت معلم بمدت چهارماه تعطیل شد و به همراه  دوستانم باعشق و علاقه به جمع انقلابیون شهر مهران پیوستیم.

این مبارز مهرانی ادامه داد: شب های انقلاب در محله مان کارشعارنویسی و جمع شدن درحسینیه محل انجام میدادیم که با گزارشاتی داده بودند ساواک به محله فرخ آباد آمدند و از طرف ساواک تهدیداتی انجام شد که شعارها را پاک کنند اما ما توجهی به تهدید آنان نکردیم و شعارها روی دیوار خانه ها دست نخورده باقی ماند.

دوستمحمدی اضافه کرد: روزها به مرکز شهرمهران مراجعه می کردیم و دور میدان شهرمهران خبرهای انقلاب و ورود امام (ره) به گوش همدیگر می رساندیم کم کم راهپیمایی در شهر مهران شروع شد و ساواک و ژاندارمری تهدیدات امنیتی انجام می دادنند.

وی گفت: مردم و جوانان به تهدیدات توجهی نکردند و با سر دادن شعار مرگ بر شاه درود برامام خمینی (ره)-استقلال –آزادی جمهوری اسلامی تا غروب همان روز بر علیه رژیم شاه تظاهرت کردیم تا اینکه یک روز با اطلاع رسانی مردم شهر مهران و محله های اطراف با رهبری روحانیت اعزامی در مسجدجانع شهرتجمع نمودیم.

این مبارز مهرانی تصریح کرد: شور و حال دیگری داشتیم و خوشحال راس ساعت ۹ صبح همانروز از مسجد بیرون آمدیم ، سیل جمعیت زیاد یکی پس از دیگری به ما ملحق می شدند شعارهای همیشگی تکرار می کردیم دور میدان زدیم وقتی از روبرو ژاندارمری عبور کردیم ژاندارمری وارد عملیات شد و با شلیک چندین تیر هوایی کاری پیش نبردنند.

دوستمحمدی بیان کرد: با راهنمایی روحانی مسجد به مسجد جامع رفتیم تا تصمیمات جدید گرفته شود ؛ مردم نیز همچنان باشعار دادن ودرگیر شدن با نیروهای نظامی و امنیتی که دستور تیر اندازی صادر شده بود و به انقلابیون شلیک کنید دوباره وارد مسجد شهر شدیم.

وی ادامه داد : نیروهای نظامی رژیم شاه مستقیم باشلیک چندین تیر دیوار مسجد را تخریب کردند و چند نفراز انقلابیون در آن روز را زخمی کردند.

این مبارز مهرانی اضافه کرد: دوباره به خیابان ریختیم باشعارهای کوبنده به طوریکه کسی فکر که ممکن است زخمی و یا به شهادت برسد تظاهرات را تا هنگام اذان ظهر انجام دادیم و دوباره جهت ادای نماز ظهر و عصر به امامت روحانی اعزامی به مسجد مراجعه کردیم.

وی افزود: جوانان و مردم زمانی برای استراحت و خوردن ناهار نداشتند تا اینکه ساعت ۳ بعداظهر همان روز به ژاندارمری وقت  حمله کردیم و نیروهای ژاندارمری یکی پس از دیگری پا به فرار گذاشتند که یکی از نیروهای نظامی وقت به اسم پریک از غصه و ترس خودزنی کرد و کشته شد.

دوستمحمدی اظهار کرد: مردم به حول و قوه الهی امنیت شهر به دست گرفتند و تا روز پیروزی انقلاب و ورود حضرت امام (ره)به کشور و آغاز پیروزی انقلاب در روز ۲۲ بهمن انقلاب روز به روز به اوج پیروزی نزدیک می شد و همچنان ما به مسجد می رفتیم و سخنان امام را برای همدیگر می رساندیم تا این مبارزات در بهمن ۵۷ به ثمر نشست.

وی افزود: امروزه نیز با درایت رهبری حضرت امام خامنه ای دامت برکاته و در سایه سار شهدای گرانقدر در امنیت و راحتی به سر میبریم و تا آخرین نفس از آرمانهای انقلاب دفاع خواهیم کرد.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب