سرویس: استان ایلام
کد خبر: 35250
|
09:09 - 1397/11/04
نسخه چاپی

قطار انقلاب در ایستگاه چهلم(2)؛

احداث 44 باب کتابخانه عمومی بعد از انقلاب در ایلام

احداث 44 باب کتابخانه عمومی بعد از انقلاب در ایلام
یکی از شاخصه های مهم توسعه یافته بعد از انقلاب در استان ایلام توسعه فرهنگی است به گونه ای که 44 باب کتابخانه عمومی بعد از انقلاب در ایلام احداث شده است.

گروه فرهنگ و هنر ایلام بیدار:: اهمیت انقلاب اسلامی ایران در ابعاد مختلف جامعه‌شناختی و بین‌المللی از منظر صاحبنظران پوشیده نیست، لذا بعد فرهنگی آن از اولویت بالاتری برخوردار است و مصداق و الگوی بارزی برای سایر جوامع خواهان توسعه می‌باشد.

بنابراین فهم و شناخت مفاهیمی چون توسعه، فرهنگ و توسعه فرهنگی، در سرنوشت ملتها و نیز جامعه ایران حایز اهمیت است؛ بر این اساس، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تبیین استراتژی جامعی در امر توسعه فرهنگی، به منزله یک ضرورت ملی، مورد توجه مسئولان قرار داشته است.

در گزارش بنا داریم به تبیین ویژه یکی از مباحث توسعه فرهنگی در استان ایلام بپردازیم و آن هم ایجاد کتابخانه های عمومی در استان ایلام قبل و بعد از انقلاب است، در قبل از انقلاب اسلامی در استان ایلام فقط یک باب کتابخانه عمومی در شهر ایلام وجود داشته و بعد از انقلاب تاکنون، بیش از چهل‌وچهار باب کتابخانه عمومی احداث و فعال‌شده است.

امروز در استان نزدیک به شش‌صد هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی این استان برای استفاده عموم وجود دارد و به‌طورقطع در این چهار دهه بارها منابع مکتوب این کتابخانه‌های عمومی مورد وجین قرار گرفته است.

بازخوانی فعالیت های فرهنگی در کتابخانه های عمومی ایلام

"مراد جلیلیان"، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار ما در این خصوص گفت: فعالیت‌های فرهنگی چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در کتابخانه‌های عمومی استان ایلام بازخوانی می‌شود.

وی، بابیان اینکه انقلاب اسلامی ایران با توجه به فرهنگی بودن آن از نادرترین انقلاب در دو قرن گذشته تاکنون بوده است، افزود: انتخاب مسیر فرهنگی یک انقلاب که با قلم و کتاب در مقابل سلاح و گلوله به وقوع پیوست نشان از اهمیت و جایگاه عظیم و ارزشمند تأثیر شگرف انقلابیونی است که مهم‌ترین سلاح آنان کتاب و قلم بود.

جلیلیان، با اشاره به اینکه تمام عناصر اصلی انقلاب کسانی بودند یا در سنگر حوزه و یا در سنگر دانش مستقیم با کتاب سرکار داشتند، افزود: بازخوانی فعالیت‌های فرهنگی قبل از انقلاب و بعد انقلاب ثابت خواهد کرد که تأثیر مثبت و کارآمدی که کتاب در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران داشته، هیچ عنصر دیگری نداشته است.

وی، تصریح کرد: حضرت امام خمینی (ره) باایمان به خدا و انتخاب درست‌ترین مسیر برای مبارزه با استبداد و استکبار از طریق آگاه نمودن مردم در قالب سخنرانی و تبدیل این سخنرانی‌ها به اعلامیه‌های مکتوب و کتاب توانست بدون کمتر هزینه کاخ‌های لرزان ستم‌شاهی را در مقابل فعالیت‌های فرهنگی به تلاطم بیندازد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام، تصریح کرد: همه آگاهان به چگونگی پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، اذعان دارند که نقش و تأثیری که فعالیت‌های فرهنگی در این رویداد بزرگی تاریخی داشته است، هیچ روش و شیوه دیگری نداشته است.

جلیلیان، یادآور شد: بعدازآن باز این رویکرد برای بالا بردن سطح آگاهی و دانش مردم با شدت بیشتری در قالب‌های مختلف پی گرفته شد که یکی از این رویکردها گسترش و ایجاد فضای فرهنگی در کشور به نام کتابخانه‌های عمومی بود و تاکنون ادامه داشته است.

قبل از انقلاب یک باب، بعد از انقلاب 44 باب

وی، بیان کرد: در قبل از انقلاب اسلامی در استان ایلام فقط یک باب کتابخانه عمومی در شهر ایلام وجود داشته که این کتابخانه هم توسط عناصر سرشناس و فعال انقلابی در استان استفاده می‌شده است و بعد از انقلاب تاکنون، بیش از چهل‌وچهار باب کتابخانه عمومی احداث و فعال‌شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام، ابراز کرد: از مجموع این چهل‌وچهار باب به تعداد 16 باب آن از سال 1392 تا کنون بوده است و علاوه بر این ده باب فضا در حال احداث و آماده‌سازی می‌باشد که با افتتاح این موارد تحولات خوبی در استان فراهم می‌شود.

وی، ابراز کرد: علاوه بر این کتابخانه‌های عمومی از همان ابتدای انقلاب توسط جهادگران در دورترین مناطق محروم روستایی در مرکز بخش‌ها و روستاهایی که جمعیت بالایی داشتند ایجادشده که در برخی‌ها هنوز آن کتابخانه‌ها بخشی از منابع و تجهیزات آن‌ها موجود است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام، افزود: امروز در استان نزدیک به شش‌صد هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی این استان برای استفاده عموم وجود دارد و به‌طورقطع در این چهار دهه بارها منابع مکتوب این کتابخانه‌های عمومی مورد وجین قرار گرفت و تمام سعی و تلاش بر این است که منابع آن‌ها بر اساس علاقه‌مندی افراد تجهیز شود.

وی، گفت: امروز در کنار عضویت وامانت فعالیت‌های متعدد فرهنگی در کتابخانه‌های استان توسط کتابداران عزیز انجام می‌شود، با ایجاد و فعالیت این کتابخانه‌ها در استان زمینه اشتغال بیش از یک‌صد و بیست‌وپنج نفر در استان فراهم‌شده است و کتابخانه‌های عمومی استان مجهز به بهترین امکانات روز جهت خدمات‌دهی بیشتر به شهروندان عزیز هستند که از برکات انقلاب اسلامی ایران برای مردم عزیز است.

جلیلیان، تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی استان با توجه به تقویم اجرایی کشور در تمام مناسبت‌ها به‌صورت اکتیو و فعال همراه و همگام با سایر ترجمان‌هایی انقلابی در برنامه‌های فرهنگی با انجام فعالیت‌های مربوطه شرکت می‌نماید.

ویژه برنامه های چله انقلاب در کتابخانه های عمومی ایلام

وی، با اشاره به برنامه‌های چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، گفت: تجلیل از نویسندگان برتر کشوری و استانی در حوزه انقلاب و دفاع مقدس، شرکت تمامی همکاران در مراسم استقبال از ورود حضرت امام (ره) همراه با سایر مسئولین، غبار رویی مزار شهدا، دیدار با خانواده معظم شهدا، تجلیل از شخصیت‌های برجسته انقلابی در استان، برگزاری مراسم یک روز با کتاب در کتابخانه‌های روستایی توسط مردم روستا با توجه به کمیته فرهنگی و اجتماعی که با همکاری که بین امور روستایی استانداری و امور کتابخانه‌ها در استان ایجادشده از برنامه‌های این ایام است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام، از برگزاری همایش «انقلاب، روحانیت، کتاب» در شهر شباب با بازخوانی یک رویداد فرهنگی که در ابتدای انقلاب در آن شهر اتفاق افتاده است خبر داد و گفت: برگزاری نقد کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان، برگزاری نمایشگاه کتاب با همکاری اداره کل ارشاد اسلامی در کتابخانه‌های عمومی در مرکز شهرستان‌ها، برگزاری مسابقه پیرامون انقلاب اسلامی و شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س)، دعوت از مسئولان و مردم برای بازدید از کتابخانه‌های عمومی و عضویت رایگان در یک روز به‌صورت هماهنگ در تمامی کتابخانه‌های عمومی استان از دیگر برنامه‌های این نهاد است.

جلیلیان، برگزاری مسابقه نقاشی در محل کتابخانه‌ها پیرامون انقلاب اسلامی برای کودکان و نوجوانان عزیز، برگزاری برنامه‌های فرهنگی متنوع در قالب‌های مختلف و به‌صورت ابتکاری توسط کتابداران کتابخانه‌های عمومی، انجام تبلیغات میدانی و محیطی از تصاویر مربوط به اول انقلاب در محیط کتابخانه و بازخوانی آن‌ها برای اعضا و مراجعین عزیز، برگزاری نمایشگاه کتاب در محل نماز جمعه در مرکز شهرستان جهت بازدید نمازگزاران عزیز، تمهید مقدمات جشنواره هنر انقلاب اسلامی، جمع‌آوری کتاب‌های اهدایی مردم و اعلام فراخوان به مردم عزیز استان، تجلیل از فعال‌ترین اعضا کتابخانه‌های عمومی استان در هر کتابخانه در استان، افتتاح و کلنگ زنی پروژه‌ها و ساختمان نوساز کتابخانه‌های عمومی در شهرستان‌های ایوان، دره شهر، دهلران و چرداول از برنامه‌های ایام دهه فجر سال جاری است.

وی، در پایان بابیان اینکه امروز به برکت انقلاب اسلامی ایران در حوزه کتابخانه‌های عمومی کارهای بسیار بزرگی انجام‌شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با حفظ وضع موجود و تلاش در جهت توسعه زیرساخت‌های لازم بر اساس چشم‌انداز 1404 شاهد رشد و شکوفایی بیشتر و دسترسی آسان مردم به کتاب و فراهم نمودن شرایط تبلیغ و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در استان باشیم.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد