سرویس: استان ایلام
کد خبر: 35227
|
08:50 - 1397/11/03
نسخه چاپی

قطار انقلاب در ایستگاه چهلم(1)؛

پتروشیمی ایلام؛ نماد افتخار غرب کشور + تصاویر

پتروشیمی ایلام؛ نماد افتخار غرب کشور + تصاویر
پتروشیمی ایلام بعنوان بزرگترین مجتمع پتروشیمی غرب کشور با نقش‌آفرینی در بین پتروشیمی‌های بزرگ کشور نقش مهم و کلیدی در صنعت پتروشیمی کشور و اقتصاد کشور دارد. ارزش اقتصادی هر تن پلی اتیلن سنگین در بازار یک هزارو صد دلار است

گروه اقتصادی ایلام بیدار::در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم، انقلابی که به دست مردم آغاز شده، به پیروزی رسیده و استمرار پیدا کرده و امروزه اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست.

با فروپاشی رژیم طاغوت خون انقلاب اسلامی در رگ ها تقویت شد و از همان زمان تاکنون علی رغم فراز و نشیب ها انقلاب راه خود را محکم و استوار تر از گذشته طی کرده است.

خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی در طی این مدت از عمر با برکت خود آن گونه است که بنا بر شواهد و آمار موجود قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست و در برخی کاراکترهای پیشرفت مقایسه میان بودن و نبودن است.

یکی از استان هایی که با شکل گیری انقلاب اسلامی از روند توسعه ای برخوردار بوده استان ایلام که در غربی ترین نقطه کشور قرار دارد؛ استانی که دستاوردهای آن در بعد از انقلاب هنوز که هنوز مورد توجه رسانه ها است.

یکی از دلایل جلب توجه به استان ایلام این است که این استان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی یکی از استان های درگیر با جنگ در طول هشت سال بود که به گفته برخی تحلیلگران در استان ایلام با در نظرگرفتن اینکه ایلام تا یک الی دو سال بعد از جنگ نیز درگیر حوادث پس از آن نیز بوده و با احتساب هشت سال جنگ 10 سال از توسعه بازمانده است.

به نوعی با همه هر آنچه از جنگ برای این استان به جا ماند بلافاصله ساز و کارهای لازم برای توسعه استان ایلام ترسیم و سال به سال این میزان با پیشرفت هایی در حوزه های مختلف به خصوص بعد از سفر مقام معظم رهبری به استان ایلام رو به رو شد.

به همین علت و علیرغم این وقفه 10 ساله اما باز امروز این استان در سطح کشور در بسیاری از پارامترها حرفی برای گفتن دارد؛ علیرغم همه مشکلات و جنگ هشت ساله و یا بعد از آن به موفقیت هایی نیز دست پیدا کرده است که از جمله ان ها می توان به حوزه نفت و گاز اشاره کرد.

ایلام به قطب سوم پتروشیمی کشور تبدیل می شود

استان ایلام با دارا داشتن 421 کیلومتر مرز با کشور عراق در غربی ترین نقطه کشور قرار دارد؛ این استان دارای ظرفیت های مناسب والبته بسیاری ذست نخورده است.

استان ایلام یک استان استراتژیک که دارای بیشترین ذخایر نفت و گاز کشوربه همراه استان خوزستان و طولانی‌ترین مرز بین‌المللی با کشور عراق است، بطوریکه دارای بیش از 17 میلیارد شبکه ذخائر نفتی است.

استان ايلام هم اكنون با 19 هزار كيلومتر مربع وسعت و با جمعيتي معادل 543 هزار نفر در غرب كشور واقع شده است. بر اساس مطالعات انجام شده حدود 11 درصد ذخاير مستقل گاز كشور، معادل 14 تريليون فوت مكعب و هم چنين بيش از 3/5 درصد ذخاير نفت خشكي ايران، معادل 11/87 ميليارد بشكه، در استان ايلام واقع گرديده است. به عبارت ديگر استان گازخيز ايلام بعد از عسلويه، بزرگترين ذخاير گازي كشور را داراست.

یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان ایلام احداث پتروشیمی ایلام است، امروزه فرآوري صنايع پتروشيمي، عاملي مهم در تأمين مواد اوليه براي بخش‌هاي اقتصادي كشورهاست، چرا كه از يك سو با فرآوري توليدات صنايع در اشتغال‌زايي نقش قابل توجهي ايفا مي‌كند و از سويي ديگر ارزش افزوده ناشي از اين فرآوري، به اقتصاد ملي دولت‌ها ياري رسانده و همزمان به احياء بخش‌هاي اقتصادي همچون كشاورزي، خدمات ساختمان و اقتصاد عمومي كمك مي‌نمايد.

از این رو شرکت پتروشیمی ایلام در سال 82 تاسیس و مراحل احداث مجتمع در زمینی به وسعت 122 هکتار در بخش چوار و به فاصله 18 کیلومتری شمال غربی شهرستان ایلام آغاز گردید،از اهداف این طرح، می‌توان به موضعاتی نظیر ایجاد اشتغال در استان، استفاده بهینه از محصولات تولیدی پالایشگاه گاز و تبدیل آن به محصولات ارزشمند پتروشیمیایی با ارزش افزوده بیشتر، ایجاد صنایع پایین‌دستی در منطقه و رونق اقتصادی استان و افزایش خدمات جانبی در سطح منطقه، با توجه به ماهیت واحدهای پتروشیمی اشاره کرد.

روند رو به رشد اقتصاد جهاني، افزايش تقاضاي انرژي، نقش كليدي نفت و گاز در رشد و توسعه صنايع و همچنین ارتقاي دانش بشري در جهت استفاده بهينه از امكانات طبيعي، توجه بيش از پيش به نقش مسلط نفت و گاز را غير قابل اجتناب مي‌سازد. بر اساس پيش‌بيني‌هاي به عمل آمده، نياز به نفت طي 20 سال آينده به بيش از دو برابر افزايش خواهد يافت و گاز طبيعي به عنوان سوخت منتخب قرن حاضر، از جايگاه ويژه‌اي در سبد انرژي برخوردار خواهد شده و كشورهاي نفت‌خيز خليج فارس، بيش از نيمي از تقاضاي جهاني را تأمين خواهند كرد.

آنچه روشن است اینکه  'صنعت پتروشیمی' در جهت نیل به اهداف سند چشم انداز ۱۴۰۴ راه سخت و دشواری را پیش رو دارد تا بتواند به جایگاه اول در سطح منطقه دست یابد و این مهم با ایجاد شرکت های پتروشیمی بعد از انقلاب و اراده جهادگران این عرصه می تواند محقق گردد.

امروزه شرکت پتروشیمی ایلام به عنوان بزرگترین مجتمع پتروشیمی غرب کشور با نقش‌آفرینی در بین پتروشیمی‌های بزرگ کشور با پشتوانه‌ی حدود ۱۵ سال دانش و تجربه، شاهد رشد و توسعه‌ی فراگیر است. 

این شرایط تا آنجا پیش خواهد رفت که با بهره‌برداری از واحد عظیم" الفین" و واحد شیرین‌سازی ضمن تبدیل شدن به قطب سوم پتروشیمی کشور نقش مهم و کلیدی خود را در صنعت پتروشیمی کشور و اقتصاد مردم استان ایلام ایفا نماید.

تولید 180 هزار تن پلی اتیلن سنگین در سال

"شاپور تقی پور"، مدیرعامل پتروشیمی ایلام دراین خصوص با اشاره به پتانسیل‌های مجتمع پتروشیمی ایلام گفت: در سال چیزی حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن پلی اتیلن سنگین در این مجتمع تولید و روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌شود.

تقی پور این میزان تولید را تنها مربوط به فاز یک مجتمع پتروشیمی دانست و ابراز امیدواری کرد: با بهره برداری از فاز ۲ این مجتمع، ظرفیت تولید به بیش از ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن سنگین در سال افزایش خواهد یافت. محصولی که بازار‌های خارجی را به خوبی نشانه رفته و توانسته است خود را در آن به خوبی معرفی نماید.

صادراتی که ماحصل تکیه بر توان داخلی و شناخت این ظرفیت ها است ، درست همان چیزی است که دشمنان این آب و خاک چشم دیدن آن را ندارند.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و پیشرفت های روز افزون جمهوری اسلامی در دنیا ، دشمنان این آب و خاک دست به تحریم های مختلف زدند تا به بدنه انقلاب ضربه بزنند اما غافل از این بودند که ایران اسلامی با قدرت و کیفیت خود می تواند این تحریم های ظالمانه را دور بزند.

یکی از تحریم های سال های اخیر تحریم صنعت پتروشیمی ایران بود ، بگونه ای که دشمنان در خیال باطل خود فکر می کردند می توانند این صنعت را فلج کنند.

اما مهندسان این آب و خاک نشان دادند که با تکیه بر دانش و تکنولوژی داخلی و بالا بردن کیفیت محصولات میتوان از هر تحریمی گذشت و با افتخار به این مهم دست یافتند.

تقی پور به بالا بودن صادرات محصولات پتروشیمی ایلام اشاره کرد و افزود: عمده محصولات تولیدی مجتمع پتروشیمی ایلام به کشور چین صادر می شود.

وی تاکید کرد: علاوه بر کشور چین، پلی اتیلن سنگین تولیدی این مجتمع به کشورهای آسیای میانه و کشورهای همسایه نظیر ترکیه، عراق و افغانستان نیز صادر می گردد.

به گفته مدیرعامل پتروشیمی ایلام کشورهای اروپایی مانند: بلغارستان و ایتالیا نیز جزء بازار هدف این مجتمع قرار دارند .محصولی با کیفیت که ارزش اقتصادی بالایی را در سال های اخیر برای کشور داشته و بخوبی توانسته است در برابر تحریم ها مقاومت نشان دهد.

 

ارزش اقتصادی هر تن پلی اتیلن سنگین در بازار یک هزارو صد دلار است

مدیرعامل پتروشیمی ایلام ارزش اقتصادی حاصل از فروش هر تن پلی اتیلن تولیدی در بازار را یک هزار و ۱۰۰ دلار دانست و تاکید کرد: با این میزان تولید و صادراتی که در پتروشیمی ایلام در حال انجام است، شرکت پتروشیمی توانسته نقش مهمی در ارز آوری برای کشور ایفا نماید.

وی علت بالا بودن فروش پلی اتیلن سنگین در بازارهای جهانی را مربوط به بالا بودن کیفیت دانست و افزود: اکنون پلی اتیلن سنگین تولیدی مجتمع پتروشیمی ایلام در دنیا ، به عنوان یک محصول با کیفیت و برند قابل قبول است.اما در کنار بالا بودن کیفیت و نقش ارز آوری که این مجتمع دارد ، پتروشیمی ایلام مزیت هایی نیز نسبت به سایر مجتمع های پتروشیمی کشور دارد.

تقی پور از مهمترین مزیت های پتروشیمی ایلام نسبت به سایر مجتمع های پتروشیمی در کشور را ، نزدیک بودن پالایشگاه گاز را به عنوان تامین کننده خوراک پتروشیمی دانست و گفت:  با راه اندازی واحد الفین ، خوراک پتروشیمی ایلام را می توان به صورت مستقیم از پالایشگاه گاز که در ۵ کیلومتری پتروشیمی واقع شده تامین کرد.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب