سرویس: استان ایلام
کد خبر: 35221
|
09:24 - 1397/11/02
نسخه چاپی

دستگاه های نظارتی به پروژه راه دهلران اندیمشک ورود کنند؛

رانتی بزرگ برای پروژه ای کوچک/ زمین خواری در عوض 18 کیلومتر آسفالت

رانتی بزرگ برای پروژه ای کوچک/ زمین خواری در عوض 18 کیلومتر آسفالت
در فاز دوم عملیات چهار خطه کردن دهلران – اندیمشک رانت بازی هایی در حال انجام است که باید جلوی آن گرفته شود.

به گزارشايلام بيدار،  تفاهم نامه چهار خطه کردن مسیر دهلران به اندیمشک در آذر ماه سال 94 بین دو وزارت نفت و راه و شهرسازی به امضا رسید.

 
زمین خواری برای 18 کیلومتر آسفالت
 
پس از امضاء این تفاهم نامه، پروژه مذکور همچون دیگر پروژه های دهلران سوار بر لاکپشت بروکراسی اداری استان ایلام شد تا با سرعت یک کیلومتر در سال مسیر را بپیماید.
 
در آذر ماه سال 95 کلنگ آغاز فاز اول عملیات چهارخطه کردن جاده دهلران – اندیمشک با پیمانکار بومی توسط استاندار وقت بر زمین کوبیده شد تا امیدی در دل مردم دهلران و خصوصا رانندگانی که در این مسیر تردد می کردند روشن شود.
 
زمین خواری برای 18 کیلومتر آسفالت
 
قرار بود بهمن ماه سال 96 فاز اول با طول 12 کیلومتر به بهره برداری برسد اما هنوز هم این پروژه به اتمام نرسیده که البته مهم ترین مشکل آن بحث اعتبار است.
 
فاز دوم با پیمانکار غیر بومی در هفته دولت سال جاری با حضور معاون عمرانی استاندار آغاز شد و تا کنون از نگاه مردمی حرکتی که امیدوار کننده باشد انجام نگرفته است.
 
 
پیگیری خبرنگار ما در خصوص فاز دوم عملیات چهارخطه کردن جاده دهلران – اندیمشک به نتایج و اسنادی ختم شده است که شاید بتوان از آن به عنوان خیانت در دهلران نام برد.
 
گویا قرار است در نزدیکی پارک شهید باهنر(طالقانی) زمین های زیادی در اطراف رودخانه دویرج به پیمانکار غیر بومی برای راه اندازی کارخانه سنگ شکن، آسفالت و بچینگ بتن ریزی داده شود تا برای به اصطلاح پروژه اش از کارخانه شخصی خودش استفاده کند.
 
آنچه متوجه شدیم این است که سرعت بروکراسی دادن زمین و مجوزها برای این پیمانکار کرمانشاهی به قدری زیاد است که باید در کتاب گینس ثبت شود.
 
از مرکز دهلران تا اندیمشک نزدیک به 11 کارخانه سنگ شکن وجود دارد و طی تماسی که با یکی از کارخانه سنگ شکن های استان کرمانشاه گرفتیم هر تن شن  60 هزار تومان است در حالی که در دهلران بین 10 تا 12 هزار تومان می باشد.
 
جالب اینجاست که اکثر ادارات شهرستانی که باید برای احداث این کارخانه ها مجوز دهند مدیران آنها غیر بومی است و به طور قطع نباید برای چند سال بعد دهلران خیلی نگران باشند و ما نیز این حق را به آنها می دهیم و قبلا ها بارها به مسئولان ارشد شهرستان بابت این موضوع هشدار داده بودیم.
 
قرارداد فاز دوم عملیات چهارخطه کردن جاده دهلران – اندیمشک در زمان کلنگ 420 میلیارد ریال بود که گویا بر اساس شنیده ها به بیش از 700 میلیارد ریال افزایش یافته است.
 
یک کارشناس عمران در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: برای فاز دوم چهار خطه دهلران – اندیمشک حدود هزار تن شن نیاز است که اگر از سنگشکن های دهلران خریداری شود 12 میلیارد ریال می شود.
 
به راستی چرا به جوانان دهلران به این راحتی زمین نمی دهند تا طرح های در ذهن خود را به سر انجام برسانند، آیا این مصداق زمین خواری نیست؟
 
هنوز مشخص نشده که پشت پرده این اتفاق عجیب چه کسی است و چه کسانی از این رانت ها بهره می برند اما امیدواریم که دستگاه های نظارت بر اینگونه اتفاقات ورود کرده و نگذارند که مردم این همه ناعدالتی را تحمل کنند.
 نسیم دهلران
 
انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد