سرویس: استان ایلام
کد خبر: 35171
|
08:06 - 1397/10/27
نسخه چاپی

گزارش؛

رفع معضلات حاشیه نشینان در طرح کرامت سپاه

رفع معضلات حاشیه نشینان در طرح کرامت سپاه
طرح کرامت سپاه با محوریت خدمات دهی به شهروندان محلات حاشیه نشین و با اولویت مقابله با آسیب های اجتماعی به خصوص اعتیاد در حال برگزاری است.

به گزارشايلام بيدار، حاشیه نشینی یک سکونت غیر رسمی وغیر قانونی در اطراف شهرها است که سابقه بسیار طولانی در کشورهای آمریکایی، اروپایی و اکنون در کشورهای در حال توسعه دارد.

حاشیه نشینی در شهر های ایران عمدتاً به صورت شهرک نشینی در حومه ی شهرها و هم چنین آلونک نشینی دیده می شود.شهرک های حاشیه نشینان در اصل«روستای شهر»یا «شهرک های روستا گونه ی درون شهر» هستند. که در استان ایلام نیز این معضل وجود دارد.

هنگامی که روستائیان به بسیاری از امکانات رفاهی دسترسی نداشته باشند و یا اینکه شهرنشینان از روستائیان غافل شوند، به ناچار و به جهت دسترسی به امکانات، بسیاری از مردم ساکن در روستا چون توانایی اقامت در شهر را ندارند، در حاشیه شهرها، رَحل اقامت می افکنند.

در حقیقت حاشیه نشینان، قربانی بی توجهی مسند نشینان شهری اند؛ کمبود آب، دارو، خشکسالی های متداول، نبود خرید تضمینی محصولات، عدم دسترسی از مشکلات و معضلاتی است که روستاییان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

بر این اساس، حاشیه نشینان با حواشی فراوانی روبرو می شوند، چرا که آنان از منابع اصلی درآمدی خود که همانا کشاورزی و دامداری است جدا شده اند و نیاز دارند تا مایحتاج زندگی خود را تامین نمایند.

 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان ایلام  به پیروی از راه نوراني اسلام و اجراي دستورات الهي وهمچنين در راه رسيدن به اهداف مقدس نظام جمهوري اسلامي و به جهت كسب خير و بركت، اجراي طرح هاي محروميت زدايي ، محروم نوازي ، مردم داري ، مردم ياري و مردم دوستي را دنبال مي کند  و از سال ۹۶ طرح کرامت (تکریم شهروندان حاشیه نشین) شروع به کار نمود.

طرح کرامت با محوریت خدمات دهی به شهروندان محلات حاشیه نشین و با اولویت مقابله با آسیب های اجتماعی به خصوص اعتیاد در حال برگزاری است.

تشریح خدمات سپاه در مناطق حاشیه ای شهر

"سرهنگ فولادی" فرمانده سپاه ناحیه ایلام در گفتگو با خبرنگار ایلام پویا در خصوص اقدامات صورت گرفته در محلات حاشیه نشین شهر ایلام گفت: معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه ناحیه ایلام با برگزاری قرارگاه حضرت جوادالائمه(ع) با حضور ادارات مرتبط تا کنون خدمات قابل توجهی را به شهروندان این محلات ارائه کرده است.

فولادی اظهار کرد: برگزاری کارگاه های مقابله با آسیب های اجتماعی با موضوع اعتیاد، طلاق و پیشگیری از خشم، مشاوره چهره به چهره، برپایی نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد در محلات و مدارس این مناطق، برپایی جُنگ های محله محور به منظور ایجاد روحیه نشاط در شهروندان ، برگزاری ۵ میز خدمت با هماهنگی سپاه ناحیه و حضور ادارات شهرستان ایلام از اقداماتی است که در طرح کرامت در حال اجراست.

وی افزود: حضور تیم های تخصصی بسیج جامعه پزشکی و ارائه خدمات ویزیت، آزامایشگاه، رادیولوژی، دندانپزشکی، اِکوی قلب، چشم پزشکی، ارائه داروی رایگان و ...از خدماتی است که به جهت تکریم شهروندان محلات حاشیه نشین و کم برخوردار به آنها ارائه می شود.

فرمانده سپاه ناحیه ایلام عنوان کرد: توزیع غذای گرم، توزیع نوشت افزار و ... در بین محرومین این مناطق از دیگر خدماتی است در طول این طرح انجام می شود.

فولادی ابراز کرد: برگزاری کلاس های اشتغال زایی شامل چرم دوزی، سنگ دوزی، نمدبافی و آموزش صنایع دستی بومی محلی و همچنین کلاس های آموزش قرآن و احکام در این محلات نیز از دیگر مواردی است که در مساجد این محلات برگزار شده و می شود.

فرمانده سپاه ناحیه ایلام تاکید کرد: خوشبختانه شهرداری ایلام نیز با بیس ریزی برخی از محلات که در زمستان با مشکل رفت و آمد مواجه می شوند کمک شایانی به شهروندان این محلات نموده است.

فولادی گفت: لازم به ذکر است که شورای معتمدین محلات با حضور بزرگان و تعدادی از نخبگان محلات تشکیل شده و مشکلات مناطق حاشیه نشین، احصاء و در قرارگاه جوادالائمه مطرح و بر اساس ماهیت آنان به ادارات عضو جهت رفع آنان واسپاری می شود.

فرمانده سپاه ناحیه ایلام تصریح کرد: طرح کرامت ۶ گام دارد که گام اول شناسایی و برآورد وضعیت است و گام دوم تشکیل قرارگاه و تشکیل شورای معتمدین بودو هم اکنون ما در گام سوم هستیم که تبلیغات و آگاه سازی شهروندان است که تا کنون حدود ۵۰۰ متر دیوار نویسی و حدود ۱۰۰ متر هم با استفاده از بیلبوردهای بزرگ در خصوص مقابله با آسیب های اجتماعی و به خصوص اعتیاد، اطلاع رسانی داشته ایم.

وی افزود: اتمام حجت با قاچاقچیان، معتادان و خانواده های آنان، ایجاد انگیزه و امید در فضای جامعه به نحوی که ساکنان نسبت به پاکسازی محله از وجود موادمخدر امیدوار شوند و از مواد مخدر انزجار پیدا کنند، ایجاد زمینه برای خودجوشی مردم با کمک معتمدان محل برای پاکسازی، از دیگر فعالیت های گام سوم طرح، یعنی مرحله تبلیغات وآگاه سازی است.

محمد حسین فولادی گفت: در گام چهارم وظیفه ما اقدام قاطع علیه معتادین متجاهر این مناطق است و گام پنجم هم درمان معتادین خواهد بود.

فرمانده سپاه ناحیه ایلام یادآور شد: گام ششم طرح کرامت، صیانت نام گرفته که در آن اقدامات مراقبتی و رصد پاک شدگان برای عدم بازگشت به اعتیاد و کمک گرفتن از معتمدان محلی است که در این راستا برای پاک شدگان اعتیاد و خانواده هایشان، ارائه خدمات مشاوره، برگزاری جلسات هفتگی، ایجاد انگیزه و اشتغال درنظر گرفته شده است.

فولادی در پایان ابراز امیدواری کرد با کمک سایر دستگاه های اداری به خصوص فرمانداری ایلام که با تشکیل مستمر کار گروه اجتماعی کمک شایانی به مصوبات قرارگاه جوادالائمه(ع) نموده و همچنین شهرداری، آموزش و پرورش، بهزیستی، سازمان تبلیغات اسلامی استان که ۳ روحانی برای مناطق بانبرز، بانبور (خاتمیه) و سبزی آباد استخدام نموده و توسط سپاه به دوره آموزشی ۳ روزه در تهران نیز اعزام شدند، بتوانیم شهروندان عزیز این مناطق کم برخوردار را بیشتر در قالب طرح کرامت، تکریم نمائیم.

 

 
ایلام پویا

انتهای پیام/س

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد