سرویس: استان ایلام
کد خبر: 35158
|
00:02 - 1397/10/26
نسخه چاپی

دغدغه ای دیگر در حوزه درمان؛

دفترچه هایی که دوای درد نیستند

دفترچه هایی که دوای درد نیستند
قرار است برای مراکزدرمانی طرف قرارداد تأمین اجتماعی سقف ریالی تعیین و پس از اتمام این مبلغ، بیمه شدگان بصورت آزاد ویزیت خواهند شد.

به گزارشايلام بيدار، حوزه درمان یکی از بخش های مهم و مورد توجه در همه کشورها بوده و همگان تلاش می کنند با راهکارهای مختلف بیش از پیش به مردم خدمت رسانی کنند.

دراین وادی سازمان بیمه تأمین اجتماعی کشور با دارا بودن 76 درصد پوشش کل کشور به یکی از بزرگترین مراکز بیمه ای و درمانی تبدیل شده است.

این سازمان علیرغم حاشیه هایی که همیشه همره آن بوده سعی داشته با ایجاد مراکز ملکی در خدمت درمان بیمه شدگان باشد اما تصویب برخی قوانین و مقررات، استرس و مشکلاتی را برای مردم بوجود آورده است.

در روزهای گذشته سر تیتر اخبار استان حکایت از آغاز طرحی در ایلام بود که طبق آن قرار است برای مراکزدرمانی طرف قرارداد تأمین اجتماعی سقف ریالی تعیین و پس از اتمام این مبلغ، بیمه شدگان بصورت آزاد ویزیت خواهند شد.

این موضوع سبب شد با چند نفر از بیمه شدگان این سازمان به گفتگو نشسته تا دغدغه آنان درباره این دستورالعمل جویا شویم.

دفترچه هایی که دوای درد نیست

یکی از هروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: پس از 20 سال پرداخت بیمه هنوز خیری از این دفترچه به ما نرسیده و هرجا برای درمان مراجعه می کنیم یا هزینه را بصورت کامل ویا بیش از سایر بیمه ها پرداخت می کنیم که این خود اجحافی بزرگ در حق بیمه شدگان تامین اجتماعی است که از قشر کمتر برخوردار جامعه هستند.

وی اظهار کرد: جدیدا نیز در مراکز خود تأمین اجتماعی از مردم هزینه هایی دریافت می شود که قبلا تمامی خدمات رایگان بوده که این خود نشان می دهد عملا ین دفترچه که باید عصای دستمان باشد دیگر دوای درهایمان نبوده و هیچ ارزشی ندارد.

این خانم میانسال در خصوص طرح جدید تأمین اجتماعی نیز تصریح کرد: دفترچه های درمانی موجود به خودی خود ارزشی ندارند و اگر این طرح نیز بخواهد اجرا و محدودیتی قائل شوند که دیگر باید سرمان را زمین گذاشته و بمیریم.

یکی دیگر از بیمه شدگان که از روستاهای اطراف به جهت درمان مراجعه کرده نیز می گوید: این همه سال به امید این روزها حق بیمه را پرداخت کردیم که بتواند کمک حالمان باشد اما آنچه مشهود است قرار نیست سودی از این درمان به ما برسد.

وی بیان داشت: مسولان ذیربط ابتدا درمانگاه های تحت پوشش تامین اجتماعی را پولی کردند و حالا نوبت به بقیه جاها رسیده است و این نشان می دهد که از هدف اصلی خود که خدمت رسانی به مردم است فاصله گرفته اند.

بدنبال اصلاح استفاده از دفترچه های درمان هستیم

دکتر "کریم لاله ماژین" مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار ایلام رصد در خصوص وضع قانون محدودیت درمان گفت: این طرح جدیدی نبوده و سایر بیمه ها همچون بیمه سلامت نیز محدودیتی برای مراکز درمانی براساس نوع درجه و اهمیت تعیین کرده و هدف اصلی آن نیز کنترل هزینه های درمان بیمه شدگان است.

وی اظهار کرد: سازمان تأمین اجتماعی هم از ماه های پیش اجرای این طرح را در دستور کار قرار داده که لازم به ذکر است که استان ایلام با توجه به برخی شرایط جز استان های آخر در اجرای این طرح می باشد.

لاله ماژین هدف اصلی اجرای این طرح را هدفمند کردن استفاده از دفترچه های درمان عنوان و اظهار داشت: متأسفانه برخی از بیمه شدگان با در اختیار قرار دادن دفترچه های درمانی به افراد غیر و یا تکرر بیش از حد برخی آزمایشات و یا حتی دریافت دارو خارج از حد استاندارد هزینه های گزافی را بر درمان می گذراند که با اجرای این طرح خیلی از این مشکلات مرتفع شده و جلوی برخی سواستفاده ها گرفته می شود.

مدیر درمان استان بیان داشت: با اجرای این طرح خدمات تحت پوشش سازمان کاهش نیافته و تنها برای مراکز درمان و آزمایشگاه های طرف قرار داد براساس میزان مراجعات میانگینی تعیین شده و سقف ریالی بیش از این میانگین به آنها اختصاص یافته است که در صورت مراجعه بیشتر و با ارائه مستندات این سقف نیز قابل افزایش می باشد.

وی تصریح کرد: این سقف در درمانگاه های تأمین اجتماعی اجرایی نشده و این مراکز همچون گذشته بدون محدودیت به مردم ارائه خدمت می کنند.

بدنیال خدمت بی منت به مردم باشید

همانگونه که مقام معظم رهبری بارها در کنار معیشت بر درمان و حوزه سلامت مردم تأکید و فرمودند که مسئولان کاری کنند که بیمار جز درد بیماری رنج دیگری نداشته باشد ، مسئولان درمانی این سازمان و سایر بیمه ها باید با ارائه خدمات هرچه بهتر در راستای کاهش آلام مردم گام برداشته و سلامت را که به عنوان یکی از دغدغه های اصلی جامعه بوده را فراگیر کنند.

در کنار این موضوع اما مردم نیز با استفاده منصفانه و صحیح از خدمات مراکز درمانی در همه گیر شدن این مهم تلاش کنند.

ایلام رصد

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب