سرویس: استان ایلام
کد خبر: 35124
|
11:00 - 1397/10/23
نسخه چاپی

پزعالی با دریاچه مصنوعی مهران؛

شوآف منابع طبیعی با طرح امور آب/ گزارش کار دیگر ادارات را به نام خود تمام نکنید

شوآف منابع طبیعی با طرح امور آب/ گزارش کار دیگر ادارات را به نام خود تمام نکنید
طرح تغذیه مصنوعی مهران یا دریاچه مصنوعی بانرحمان با اعتباری نزدیک به 600 میلیون تومان توسط شرکت آب منطقه ای ایلام احداث شده است.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::در روزهای گذشته و در جریان بازدید برخی شبکه های اجتماعی از طرح تغذیه مصنوعی مهران در اقدامی قابل تأمل مدیرمنابع طبیع استان در ویدوئی که منتشر نیز شده این طرح را از جمله فعالیت های اداره خود معرفی کرد.

وی می گوید: سازه های متعددی ایجاد شده و مکان مذکور پخش سیلاب و آبخوان داری و از جمله فعالیت های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام است.

این در حالی است که همزمان با انتشار این کلیپ برخی رسانه ها به این موضوع واکنش نشان داده و این اقدام را بعنوان رزومه سازیبه شیوه برخی مدیران استان قلمداد کردند.

عصر مهران در این رابطه نوشت: آمار سازی کم بود که سرقت پروژه هم به آنها اضافه شد، مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام در جریان بازدید از طرح تغذیه مصنوعی مهران که توسط شرکت آب منطقه ای استان ایجاد شده است در اظهارنظری عجیب احداث این پروژه را به اداره کل منابع طبیعی استان نسبت می دهد.

در همین راستا ایلام بیدار به منظور شفاف سازی بیشتر موضوع را مسئولان امور آب مهران پیگیری کرده است.

جزئیات احداث طرح تغذیه مصنوعی مهران

"امیر علی علیزاده"، رییس امور آب مهران در گفتگو باایلام بیداراظهار کرد: طرح تغذیه مصنوعی شماره 1 دشت مهران واقع در پایین دست روستای بانرحمان که در سال 1391 توسط شرکت آب منطقه ای ایلام با اعتباری نزدیک به 600 میلیون تومان و به منظور تقویت منابع آب زیرزمینی دشت بحرانی مهران احداث گردیده است.

وی با اشاره به چگونگی آب گیری این طرح تغذیه مصنوعی افزود:این طرح تغذیه از طریق بند انحرافی بانرحمان و از طریق کانال بتني از محل روان آبهای ناشی از سیلاب رودخانه گاوی تغذیه می‌شود.

رییس امور آب مهران تصریح کرد: حجم مخزن طرح تغذیه مصنوعی مهران 2 میلیون متر مکعب و مساحت آن 19 هکتار است که بطور متوسط سالانه در 4 سال اخیر 5 میلیون متر مکعب آب از طریق این طرح بصورت مصنوعی به دشت مهران تزریق شده است.

علیزاده خاطر نشان کرد:احداث چنین طرح های تاثیر مستقیمی بر تقویت منابع آب زیرزمینی دارد چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ کمی یعنی هم باعث افزایش سطح آب و یا کاهش افت منابع آب زیرزمینی خواهد شد و علاوه بر آن به دلیل افزایش سطح آب و نفوذ آب تقریبا با کیفیت به حجم مخزن منابع آب زیرزمینی بر کیفیت این منبع ارزشمند تاثیر مستقیم خواهد داشت.

وی اظهار کرد: در سال جاری و تا پایان آذر ماه خدا رو شکر به لطف رحمت اللهی و بارشهای مناسب از طریق این طرح تغذیه مصنوعی 5 میلیون متر مکعب به منابع آب زیرزمینی دشت مهران تزریق شده است.

به گفته رییس امور آب مهران در پایین دست این طرح چاه پیزومتری با اعتباری نزدیک به 100 میلیون تومان حفر گردیده که میزان عملکرد و تاثیر آن بصورت ماهیانه مورد بررسی قرار می‌گیرد البته تعداد چاههای پیزومتری دشت مهران 29 حلقه میباشند.

منابع طبیعی نقشی در احداث طرح تغذیه مصنوعی مهران ندارد

علیزاده در پایان به احداث طرحی دیگر در این زمینه اشاره کرد و گفت:طرحی دیگر با همین منظور در بالادست شهرک اسلامیه توسط آب منطقه ای ایلام احداث شده که متاسفانه بر اثر سیلاب ها تخریب شده که نحوه تعمیر و بازسازی آن در دست بررسی است. و امیدوارم این طرح مجددا توسط شرکت آب منطقه ای ایلام احیا گردد.

مدیر امرو آب مهران می گوید: شرکت آب منطقه ای پیمانکار این طرح بوده و در این راستا 600 میلیون تومان اعتبار مصوب ملی برخوردار بوده است؛ در خصوص طرح مذکور اداره منابع طبیعی استان هیچ گونه مشارکتی هم نداشته و شرکت آب منطقه ای استان ایلام این پروژه را انجام داده است.

انتخاب های گزینشی در دعوت رسانه ها

این تور علاوه بر این موارد حاشیه های دیگری را نیز در پی داشته و در انتخاب رسانه ها نیز گزینشی عمل کرده است و همین باعث شده تا برخی اصحاب رسانه و مطبوعات به این موضوع واکنش نشان دهند.

حتی در نشست خبری اخیر استانداری ایلام نیز این تذکر عنوان شد که با استقبال خوب و مناسب استاندار ایلام برای پیگیری مواجه شد. 

خواسته به حق و قانونی رسانه ها این است که همه ادارات بدون گزینشی و تنها از طریق روابط عمومی آن اداره کل نسبت به برپایی نشست های خبری و یا تورهای رسانه ای اقدام کنند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب