سرویس: استان ایلام
کد خبر: 35111
|
08:00 - 1397/10/23
نسخه چاپی

گزارش؛

بازخوانی مطالبات رهبری در فضای مجازی/ فضایی که دشمن باید رانیده شود

بازخوانی مطالبات رهبری در فضای مجازی/ فضایی که دشمن باید رانیده شود
واژه فضای مجازی اولین بار برای توصیف یک فضای خیالی به کار برده شد که لازم و ضروری است مطالبات رهبر معظم انقلاب در این زمینه توجه جدی شود.

به گزارشايلام بيدار، واژه فضای مجازی اولین بار برای توصیف یک فضای خیالی به کار برده شد جایی که در آن واژه ها ، روابط، داده ها، ثروت و قدرت از طریق ارتباطات به واسطه کامپیوتر پدیدار می شود: فضای سایبر با هدف ایجاد یک جهان کامل در اطراف انسان که به نوعی امکان ورود به حریم خصوصی را فراهم کند ایجاد شده است.

مقام معظم رهبری سال‌هاست که دغدغه فرهنگی و غفلت از آسیب های فضای مجازی را مطالبه کرده اند، ایشان زمانی که مباحث سیاسی و اقتصادی موضوعی مطرح است فرموده اند من به اندازه مسائل فرهنگی نگران نیستم، من به خاطر نگرانی‌های فرهنگی شب ها خواب به چشمم نمی آید بلند می‌شوم و نگران هستم.

ایشان در جای دیگری اشاره کرده اند که اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتماً رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم که این اهمیت فضای مجازی را برای مقام معظم رهبری نشان می‌دهد و دشمن نیز برای هر یک نفر از ۷۰ میلیون نفر جمعیت ایران پرونده درست کرده است و بر تصرف عقول و قلوب برنامه دارند.

رهبر معظم انقلاب فضای مجازی را " فرصتی فوق العاده و مناسب برای ترویج معارف اسلامی " می دانند و بر " تاثیرگذاری آن در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دفاعی در عرصه ملی و بین‌المللی " تاکید می­ کنند. " برخورداری از ابتکار عمل و قدرت تعامل با دیگر کشورها در فضای مجازی " نکته دیگری است که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره می کنند و بر شکل‌دهی به قواعد و قوانین مرتبط با فضای مجازی در عرصه جهانی با رویکرد اخلاق‌ مدار و عادلانه و سرمایه‌گذاری در همه ابعاد فضای مجازی (رونق محتوا، خدمات و تجارت) تاکید می­ کنند.

رهبر معظم انقلاب در شاخص دوم و درباره " تهدیدهای فضای مجازی "، به تحولات پرشتاب عرصه مجازی و لزوم مواجهه‌ هوشمندانه و مقتدرانه با آن اشاره و ضمن هشدار درباره دنیای روبه رشد و توقف ناپذیر فضای مجازی، بر " اهتمام ویژه به سالم‌سازی و حفظ امنیت همه‌جانبه فضای مجازی کشور " تاکید می­ کنند. ایشان در این باره به " لزوم حفظ حریم خصوصی آحاد جامعه در فضای مجازی " و " مقابله مؤثر با نفوذ، دست‌اندازی بیگانگان و تهاجم فرهنگی " در این فضا اشاره می­ کنند. ترویج هنجارها، ‌ارزش‌ها و سبک زندگی غیراسلامی و ایرانی در فضای مجازی، رخنه‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در فضای مجازی، نبود نظام‌های امنیتی، حقوقی، قضایی و انتظامی مورد نیاز در فضای مجازی و به خطر افتادن ادب، حیا و فرهنگ از دیگر نکاتی است که رهبر معظم انقلاب، مرتبط با تهدیدهای فضای مجازی بر می­شمرند. " غوغای فضای مجازی و بمباران افکار جوانان " محور دیگری است که رهبر معظم انقلاب در زمینه تهدیدهای فضای مجازی بر آن تاکید و در این باره به تهدیدهایی نظیر " دورکردن جوانان از دین "، " منصرف کردن جوانان از نظام اسلامی "، " به خدمت گرفتن جوانان در زمینه اهداف خبیث "، " سوق دادن جوانان به ولنگاری و بیکارگی "، " کشاندن جوانان به سمت غریزه‌گرایی جنسی افراطی " و " تلقین پیام یاس و ناامیدی به جوانان " اشاره می­ کنند.

رهبر معظم انقلاب در شاخص سوم نیز " توصیه هایی درباره فضای مجازی " که خطاب بیشتر آنها مسئولان نظام اند، مطرح می­ کنند که از جمله آنها " لزوم مدیریت کلان، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های لازم و بهنگام درباره فضای مجازی " و " لزوم نظارت و رصد کارآمد و روزآمد در فضای مجازی " است.

به عقیده کارشناسان، خطر کنونی فضای مجازی یا اینترنت از خطراتی که در بیرون از خانه فرزندان ما را تهدید می کند بیشتر است، اینترنت فقط یک سرگرمی نیست، بلکه به ما این امکان را می دهد که با دوستان و خانواده در تماس باشیم و اطلاعات بی شماری را به دست بیاوریم.

غفلت از آسیب های فضای مجازی تبعات سنگینی می تواند به بار بیاورد؛ برای اینکه بتوانیم دغدغه های رهبر معظم انقلاب در حوزه فضای مجازی را رفع کنیم دستگاه ها مسئول در این عرصه باید به اجرای قوانین پایبند باشند.

برای حفظ انقلاب باید حضور مؤثر در فضای مجازی داشته باشیم.

سردار غیب پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشورنیزمعتقد است  در عرصه فضای مجازی اگر ما اعتماد به نفس نداشته باشیم و اگر خودمان را باور نداشته باشیم قدم از قدم برنخواهیم داشت و راه این خودباوری شبکه سازی است و باید یک شبکه پویای اثربخش فعال و انقلابی ایجاد کنیم و چگونگی این شبکه را شما فعالان فضای مجازی باید تعیین کنید.

وی بیان کرد :مشکل امروز ما فقدان نیروی کارآمد در فضای مجازی نیست بلکه مشکل این است که بچه‌های خوب ما نمی‌توانند یکدیگر را پیدا کنند و هم‌افزایی نداریم. ما به عنوان بسیج نمی‌توانیم یک جبهه متحد و قوی تشکیل دهیم؟

سردار غیب پرور در پایان خاطر نشان کرد: از اولویت های ما در عرصه فضای مجازی این است که نیازمند آموزش مداوم در عرصه فضای مجازی، شبکه سازی و تقویت بنیان خانواده در عرصه فضای مجازی باشیم چرا که امروز فضای مجازی تبدیل به یک آسیب برای خانواده ها شده است بنابراین حتما موفقیت در این عرصه شدنی است و باید فکر کرد، کار کرد، گروه های اندیشه ورز تشکیل داد، اولویت بندی و زمان بندی بشود تا ان شاالله در این عرصه بتوانیم به موفقیت نائل شویم.

مدیریت فضای مجازی وایجاد فضایی امن از ضروریات است

"محمود محمودی"، مدرس دانشگاه ،در گفتگو با خبر نگار ما اظهار کرد:اینترنت بدون کنترل به معنی آزادی نیست، بلکه موجب آسیب و ایجاد مشکلاتی برای جامعه می‌شود.

محمودی گفت : هیچ جای دنیا مانند کشور ما نیست. باید به این موضوع توجه کنیم که نقش اینترنت و فضای مجازی در ترویج مسائل غیراخلاقی قابل کتمان نیست.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: در اقع می توان گفت با بهره گیری از فضای مجازی می توان بسیاری از رفتارها و اخلاق هی نیکو و پسندیده را در جامعه رواج داد.

وی تصریح کرد : : برخی در فضای مجازی به جامعه ناامیدی تزریق می کنند، مهمترین سرمایه هر جامعه اعتماد بین مردم و ارکان نظام است، یکی از اهدافی که در فضای مجازی دنبال می شود، از بین بردن اعتماد است.

این مدرس دانشگاه به وظایف دولت در زمینه کنترل فضای مجازی اشاره کردو بیان داشت  : دولت و بخصوص  وزارت ارتباطات و شورای عالی  فضای مجازی باید کنترل بیشتری بر این فضا داشته باشند.

توجه جدی به فضای مجازی یکی از مطالبات رهبری است که لازم و ضروری است که به  دغدغه های رهبری توجه جدی شود.

جویزر

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب