سرویس: استان ایلام
کد خبر: 35072
|
08:00 - 1397/10/19
نسخه چاپی

گزارش؛

معضل کشتارغیرمجاز دام در ایوان/ وقتی سلامت شهروندان به مخاطره می افتد

معضل کشتارغیرمجاز دام در ایوان/ وقتی سلامت شهروندان به مخاطره می افتد
در سطح شهرستان ایوان متاسفانه شاهدهستیم که قصابان بدور از نظارت دامپزشکی شهرستان اقدام به کشتار دام می کنند.

به گزارشايلام بيدار، امروزه مصرف گوشت به عنوان یک تامین کننده منبع پروتیینی و مواد گوشتی در سبد غذایی خانوارها به شمار می رود به ویژه به دلایل مختلف مصرف سرانه گوشت در این استان بیشتر از نقاط دیگر کشور است.

عوامل مختلفی در سلامت گوشت مصرفی خانوارها نقش دارد و برای تامین گوشت سالم و بهداشتی رعایت برخی اصول اجتناب ناپذیر است چرا که در کنار مزایای زیادی که برای گوشت ذکر شده در صورت سهل انگاری و یا عدم رعایت موارد بهداشتی در فرایندهای تولید و عرضه این محصول استراتژیک خطر ابتلای افراد به بیماری های مشترک بین دام و انسان و یا مسمومیت های غذایی دور از انتظار نخواهد بود.

یکی از مواردی که در سطح شهرستان ایوان این روزها شاهد آن هستیم کشتار غیر مجاز دام در برخی از قصابی های است ،که قصابی ها اقدام به کشتار دام به دوراز چشم ناظران دامپزشکی می کنند  این امرممکن است سلامت شهروندان را به خطر بیاندازد.

همانطور که می دانید یکی  از آیتم های سالم بودن این ماده غذایی تاییده یا همان مهر دامپزشکی است که کشتارهایی که در کشتار گاه ایوان صورت می گیرد از این آیتم برخوردار است و شهروندان از سلامت گوشت چنین دام هایی اطمینان دارند .

مرادی یکی از شهروندان ایوانی است که در گفتگو با خبر نگار ما اظهار کرد: با توجه به اینکه این ماده غذایی در سبد غذایی بسیاری از شهروندان در طول هفته قرار دارد لازم وضروری است که مردم از قصابی هایی که کشتار خود را در کشتارگاه انجام میدهند تهیه نمایند چرا که این امر باعث می شود که خریدار از گوشت خریداری شده اطمینان کامل داشته باشد.

مرادی گفت: بیماری های مشترک زیادی بین انسان و دام وجود دارد،که  نمود عینی در گوشت ندارد وفقط با تشخیص دامپزشک مشخص می شود پس بنابراین مردم باید در خرید گوشت توجه ویژه ای داشته باشند.

کشتارغیر مجاز دام سلامت مردم را به مخاطره می اندازد

"فارس جناغ"؛ رییس اداره دامپزشکی شهرستان ایوان ،در ادامه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: افرادی که خارج از کشتارگاه نسبت به کشتار غیرمجاز دام و عرضه‌ گوشت اقدام می‌کنند با عرضه‌ غیربهداشتی گوشت مقدمات شیوع و انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را فراهم می‌کنند که شبکه دامپزشکی به شدت با این موارد برخورد خواهد کرد.

جناغ گفت:از افرادی که به عرضه گوشت کشتار غیرمجاز دام مشغول هستند تقاضا داریم که واحدهای خود را جمع آوری و نسبت به عرضه بهداشتی فرآورده های خام دامی زیرنظر دامپزشکی اقدام کنند در غیراین صورت بدانند که با آنهایی که سلامت شهروندان و بهداشت عمومی جامعه را به مخاطره می‌اندازند به شدت برخورد می کنیم و علاوه بر جمع آوری دام، متخلفان را به مراجع قضایی معرفی خواهیم کرد.

وی افزود : بازرسین این اداره روزانه از مراکز عرضه گوشت، قصابی ها بازرسی به عمل می آید و از مردم عزیز می خواهیم که نسبت به تهیه گوشت مورد نیاز خوداز قصابی هایی که مورد تایید هستند  اقدام نمایند .

در پایان نگارنده از مسئولین می خواهد در زمینه رفع مشکلات مربوط به کشتارهای غیر مجاز دام  که می‌تواند سبب شیوع برخی بیماری‌ها شود، اقدام جدی و عملی را انجام دهند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد