سرویس: استان ایلام
کد خبر: 34990
|
01:24 - 1397/10/12
نسخه چاپی

گزارش؛

قاچاق دام و افزایش قیمت گوشت در ابدانان/ لزوم برخورد قاطع با دلالان

قاچاق دام و افزایش قیمت گوشت در ابدانان/ لزوم برخورد قاطع با دلالان
افزایش قیمت گوشت در آبدانان که قطب پرورش دام استان ایلام است در سایه نبود نظارت کافی به 70 هزارتومان افزایش یافته است.

به گزارشايلام بيدار، این روزها قیمت گوشت در آبدانان ( قطب پرورش دام استان ایلام) به 70 هزارتومان افزایش یافته است.این افزایش قیمت گوشت در حالی است که شهرستان آبدانان بعنوان قطب پرورش دام دارای بیشترین دام در سطح استان است و طبیعتا باید قیمت گوشت در این شهرستان کمتر از دیگر مناطق کشور باشد، اما در عمل قیمت گوشت در آبدانان با شهرهای بزرگ کشور از جمله تهران و مشهدو ... همتراز و شاید هم بیشتر باشد.

از این‌رو برای شفاف شدن علت گرانی گوشت با مسئول اداره صمت و اتاق اصناف شهرستان به سراغ محل فروش دام زنده  رفتیم.تا علت گرانی را از محل عرضه دام جویا شویم چیزی که در این منطقه جلب توجه می کرد حضور جمعیت 300نفری و تعداد کمتر از50 دام زنده برای فروش بود.
یکی از صاحبان مراکز فروش گوشفند به خبرنگار آبدانان خبر درباره علت نبود گوسفند در این محل گفت:دام ها به خارج از کشور قاچاق می شوند و هیچگونه نظارتی از طرف مسئولین بر قاچاق دام زنده نیست.
وی با بیان اینکه ما مخالف صادرات دام نیستیم افزود:صادرات وجود داشته باشد اما باید نظارتی بر خروج دام و به صورت قانونی صورت گیرد.
یکی دیگر از این صاحبان خبرنگار آبدانان خبر اظهار داشت:انتقال دام به مرکز کشور بسیار سخت است چند وقت قبل هنگام انتقال دام به استان قم توسط نیروی انتظامی به علت اینکه می گفتند مجوز ندارید سه روز بازداشت شدیم.
وی افزود:اما انتقال دام به استان های جنوبی و خارج از کشور هیچ نظارتی نیست و ما به راحتی دام ها را به محل خواسته شده منتقل می کنیم.
بساطی یکی دیگر از دلالان بیان داشت:در سال های قبل حمایت از دامپروری کاهش یافت و به علت خشکسالی بیشتر دامداران مجبور به فروش دام و کوچ به حاشیه شهرها شدند.
وی تصریح کرد:کاهش دام و از طرفی افزایش قیمت دلار باعث شد که قیمت دام زنده در کشورهای همسایه بیشتر از کشور خودمان شود و قاچاق دام در سایه بیتوجهی مسئولین افزایش یافت.
این دلال اظهار داشت:در حال حاضر میزان تقاضا با عرضه همخوانی ندارد و این ها هم عرصه زندگی بر مردم خصوصا مردم منطقه که از لحاظ وضیعت اقتصادی در مضیقه هستند تامین گوشت با کیلویی70هزار سخت است.
افزایش قیمت گوشت در قطب دامپروری استان
حسینی "یکی از قصابان شهرستان به خبرنگار آبدانان خبر گفت:همانطور که مشاهده می کنید دامی برای خرید در شهرستان آبدانان که قطب دامپروی استان است وجود ندارد.
وی افزود:دام زنده حداقل کیلویی 35هزار تومان است من قصاب وقتی که آن را به کیلوی70هزار تومان بفروشم هیچگونه سودی عایدم نمی شود.
حسینی اظهار داشت:از مسئولین شهرستان خصوصا فرماندار دادستان و دامپزشکی تقاضا داریم بر فروش دام نظارت کنند و از قاچاق دام زنده جلوگیری کنند.
متاسفانه در سایه غفلت برخی مسئولین ذی ربط و افزایش قیمت دام در کشورهای عراق و حوزه خلیج فارس ، دام شهرستان آبدانان و برخی شهرهای همجوار توسط عده ای دلال فرصت طلب در شهرستان جمع آوری و جهت سود بیشتر (بدون توجه به فشار اقتصادی بر مردم و افزایش قیمت گوشت ) به کشورهای عراق و حوزه خلیج فارس ارسال می شود.
امیدواریم مسئولین ذیربط با ارائه راهکارهای مناسب از قاچاق دام در روز روشن جلوگیری کنند و این فراورده بار دیگر در  سبد غذایی مردم شهرستان جایگاه خود را پیدا کند.

آبدانان خبر

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد