سرویس: استان ایلام
کد خبر: 34888
|
07:40 - 1397/10/03
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

تکثیر گیاه "ازبوئه" توسط محققان ایلامی/ ثبت 1000 گونه گیاه بومی در استان

تکثیر گیاه "ازبوئه" توسط محققان ایلامی/ ثبت 1000 گونه گیاه بومی در استان
مدیرعامل شرکت دانش بنیان شهرآذین پردیس گفت: "ازبوئه" گیاه دارویی و بومی استان ایلام توسط محققان در حال تکثیرو فرآوری است.

به گزارشايلام بيدار، سلامتی همیشه بعنوان یکی از نیازهای اساسی و اصلی بشر به حساب آمده و برهمین اساس با هرروش علمی و سنتی مردم به دنبال این مهم بوده اند.

امروزه و بعد از یک دوره پزشکی علمی و استفاده از انواع داروهای شیمیایی مردم با یک برگشت به گذشته بدنیال طب سنتی برای سلامتی هستند.

یکی از حوزه طب سنتی گیاهان دارویی بوده که خواص آنها از نسل های گذشته سینه به سینه به مردم منتقل شده است.

استان ایلام به عنوان یکی از منابع غنی این گیاهان از دیرباز مورد توجه بوده و مردم نیز همواره بصورت سنتی و بدون هیچ علمی از این گیاهان استفاد کرده اند.

ثبت علمی و بررسی این گیاهان نیز بعضاً مورد توجه برخی از پژوهشگران و محققان قرارداشته است و سعی داشته اند تا با بررسی های خود این گونه از گیاهان را ثبت و نامگذاری نمایند.

دکتر "مهدی صیدی" دانشیار دانشگاه و مدیرعامل شرکت دانش بنیان شهرآذین پردیس ایلام که بصورت خاص و ویژه به حوزه گیاهان دارویی  ورود کرده است، سعی دارند با بررسی خواص این گیاهان در حفظ و تکثیر آنها نقشی ایفا کنند.

ثبت 1000 گونه گیاه بومی در استان

این محقق ایلامی در خصوص فعالیت شرکت و حوزه های کاری همکارانشان به خبرنگار ایلام رصد گفت: استان ایلام به لحاظ گیاهان دارویی با ثبت بیش از 1000 گونه یکی از منابع سرشار کشور بحساب می آید هرچند از این گونه ها تنها 300 عنوان دارویی است و بقیه با نام گیاهان بومی ثبت شده اند اما همه دارای خواص دارویی می باشند.

یکی از نکات مهم و قابل توجه در این عرصه ثبت 6 عنوان گیاه دارویی خاص استان است که با نام خود ایلام ثبت شده و این بدان معناست این گونه ها را تنها در استان و مناطق ایلام می توان یافت و درهیچ جای دنیا قابل مشاهده نخواهد بود.

وی در ادامه به خطر نابودی برخی گونه های دارویی گیاهی و همچنین نحوه ورود خود به این حوزه اشاره و اظهار کرد: بنده از سال 87 و با اتمام دوره دکترا، بعنوان یک نجاتگر گیاهی تمرکز خود را در دو حوزه  گیاهان دارویی استان و گوجه محلی ایلام قرار دادم.

هردو این موضوعات از شاخصه های استان بوده و جای کار دارند اما در این مبحث بصورت تخصصی در حوزه گیاهان دارویی صحبت خواهم کرد.

در حوزه گیاهان دارویی دو گونه در معرض خطر "مرزه بختیاری" که در زبان محلی با نام ئزوه یا هزوه شناخته می شوند داریم.

مرزه بختیاری در ایلام دارای دو نوع و شکل خاص مناطق گرمسیری و مناطق سردسیری و ارتفاعات بوده که هرکدام دارای خاصیت، شکل و حتی مزه خاص خود می باشند.

این دوگونه بیشتر از بقیه و بدلیل استفاده مردم در معرض خطر است و برای حمایت از آن در مرحله اول با یک کار علمی و به جهت شناخت بیشتر سعی داشتیم با هدایت پایان نامه های دانشجویی به این سمت برای حفظ و تکثیر آن پژوهش کنیم.

در قدم بعد گونه های مختلف از مناطق گسترده استان جمع آوری و با آزمایش، تفاوت ها، خواص میکروبی و ضدمیکروبی هرکدام تعیین و از لحاظ کیفیت و ارزش غذایی جهت تکثیر و فرآوری دسته بندی شدند.

همچنین به جهت بالابردن کیفیت کاشت آنها با یک کار علمی الگوی کاشت خاصی تعیین و به کشاورزان جهت تکثیر داده شده است.

شرکت دانش بنیان شهرآذین پردیس ایلام

ماحصل تمام این اقدامات در شرکت دانش بنیان شهرآذین پردیس ایلام بوده که با تلاش و ممارست در زمینه تولید، تکثیر و فرآوری گیاهان دارویی به ویژه "آویشن زوفایی" و "مرزه بختیاری" توانستیم انواع عرقیات گیاهی صددرصد خالص را تولید نماییم.

سخن پایانی

وی در چایان تأکید دارد، شرکت های دانش بنیان جهت ادامه کار و صنعتی سازی و حضور در چرخه تولید به کمک و حمایت نیاز دارند، ما در شرکت شهرآذین پردیس که توانسته در مرحله ابتدایی نیز برای سه نفر اشتغالزایی ایجاد کند با مشکل زمین و مکان مواجه هستیم چون در آینده در نظر داریم جهت ایجاد خط تولید حرفه ای تولید عرقیات فعالیت شرکت را گسترش دهیم.

ضمن تقدیر از ریاست دانشگاه ایلام به جهت در اختیار قرار دادن مکانی جهت تولیدات ابتدایی کار، از پارک علم و فناوری و دولت انتظار داریم این شرکت ها را بیش از پیش مورد حمایت قرار دهند.

همچنین جا دارد از همکاری های صمیمانه دانشگاه علوم پزشکی استان و جهاد کشاورزی ایلام به جهت پیشبرد کار تقدیر کنیم، لازم به ذکر است شرکت دانش بنیان شهرآذین پردیس ایلام پس از بررسی و ارزیابی های صورت گرفته در نهایت بعنوان یکی از شرکت هایی که در هفته پژوهش تهران رونمایی خواهند شد انتخاب شده است.

ایلام رصد

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب