سرویس: اجتماعی
کد خبر: 34784
|
08:10 - 1397/09/24
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

پرسه احشام در شهر ملکشاهی/ خطری جدی که سلامت مردم را تهدید می کند

پرسه احشام در شهر ملکشاهی/ خطری جدی که سلامت مردم را تهدید می کند
درشهر ملکشاهی احشام اهلی زیادی نگهداری و پرورش داده می شوند که سلامت و بهداشت مردم را تهدید می کند.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::برخی ساکنین شهرستان ملکشاهی هنوز در سطح شهر اقدام به نگهداری و پرورش احشام می نمایند که این امر باتوجه به بافت شهری و زندگی امروزی، موجب دردسرهای متعددی درشهر بویژه مرکز آن می گردد.

از جمله این مشکلات؛ ایجادمزاحمت برای ساکنین، خدشه به نظافت عمومی شهر، شیوع بیماریهای مشترک بین انسان و دام، آسیب به فضای سبزشهرستان، افزایش تولید زباله  و ... می باشند.

بعنوان مثال از بابت نظافت عمومی شهر، نگهداری این حیوانات اهلی سبب تولید حجم قابل توجه و بیش از نرم جهانی سرانه زباله خانگی می گردد که جمع آوری این زباله ها و انتقال آن به خارج از شهر هزینه های زیادی را متوجه شهرداری می نماید.

ازلحاظ بافت شهری و زندگی شهرنشینی نیز این امر وجه پسندیده ای برای ساکنین ندارد و نارضایتی های عمومی را درپی خواهدداشت، زیرا این فعالیت خاص مناطق روستایی و عشایری است و حتی درحاشیه شهرهای کوچک هم قابل توجیح نخواهدبود.

پرورش گاو، گوسفند، مرغ و خروس و سایرطیور، نگهداری کندوی عسل درمنازل و... مستلزم فضای باز روستایی و خارج ازشهراست و بازندگی شهرنشینی هیچ سنخیتی ندارد.

اماسئوال اصلی اینجاست که متولی رسیدگی به این مشکلات چه نهاد یا اداره ای است؟ آیا فقط یک دستگاه دولتی مسئول رسیدگی و پاسخگویی و یا اقدام عملی است؟ یا چندین اداره مختلف مشترکا باید برای رفع این مشکل همکاری کنند؟

نظر به نارضایتی عمومی مردم به این موضوع، از مسئولین مرتبط انتظار می رود که نهادهای پاسخگوبرای رسیدگی دست بکارشوند و راه حلهای مناسب ارائه دهند و هرنوع اقدام عملی لازم مانند نذکر، فرهنگ سازی و... را دردستورکارخود قرار دهند.

لازم به ذکر است که علاوه براین موضوع وجود سگهای ولگرد و چهارپایان درسطح شهر، همچنان یک معضل حل نشده است.

پرسه احشام در شهر ارکواز به معظلی برای شهروندان تبدیل شده است

یکی از شهروندان ملکشاهی به خبرنگر ما گفت: برخی از ساکنین شهر ارکواز و حاشیه شهر در منازل خویش جهت امرار معاش، اقدام به نگهداری و پرورش احشام می نمایند.

وی اظهار کرد: پرسه احشام در سطح شهر مشکلاتی را گریبانگیر شهروندان و شهرداری می کند.

عزیزی افزود: نگهداری احشام در شهر، کار خدمات رسانی به شهروندان را با مشکل مواجه و بعضا باعث خسارت به فضای سبز سطح شهر و همچنین باعث افزایش تولید زباله می شود.

وی تاکید کرد: در راستای احترام به اهمیت سلامت و بهداشت همشهریان و نیز زیباسازی منظر شهری لازم است مسئولین مربوطه اقدامات لازم را بعمل آورند.

شهروند دیگری می گوید: هرچند که برخی خانواده ها از این راه امرار معاش می کنند اما وجود احشام در سطح شهر موجب نارضایتی شهروندان است چرا که بهداشت و سلامت آنان از طریق بیماریهای مشترک بین انسان و دام به خطر می افتد.

وی افزود: از مسئولین مربوطه بویژه فرماندار محترم، محیط زیست، دامپزشکی تقاضا داریم که در این زمینه نهایت همکاری و تلاش را بکار گیرند و برای مشکلات ناشی از پرورش احشام در سطح شهر بویژه سلامت مردم چاره اندیشی کنند.

ضرورت چاره اندیشی برای پرسه احشام درشهر

تاکنون اقدام خاصی از سوی هیچ نهادی برای این کار انجام نشده یا اگر هم اقدامی شده منتج به نتیجه نگردیده است.

یکی از مطالبات به حق شهروندان شهرستان ملکشاهی چاره اندیشی برای این موضوع مهم است چرا که شهروندان نگران سلامت خویش و همچنین خسارت ناشی از پرورش احشام به مبلمان شهری و فضای سبز شهر هستند.

با توجه به نظرات شهروندان و مطالبه آنان از مسئولین امیداوریم مسئولین مربوطه در این زمینه اقدام و با چاره اندیشی برای این مشکل شاهد توسعه شهر ملکشاهی باشیم.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب