سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 34712
|
07:20 - 1397/09/19
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

تخریب جاده های عشایری در شهرستان ملکشاهی/خطر عشایران را تهدید می کند

تخریب جاده های عشایری در شهرستان ملکشاهی/خطر عشایران را تهدید می کند
تعمير و بهسازی جاده های عشايررو در شهرستان ملكشاهی يكی از نيازمنديهاي عشاير منطقه مي باشد.

به گزارشايلام بيدار، عشایرشهرستان ملکشاهی با جمعیت بیش از پنج هزار نفر در قالب یک هزار و 200 خانوار سهم قابل توجهی از جمعیت این شهرستان را به خود اختصاص داده اند که بیشتر دارای فرهنگ کوچ نشینی هستند.

این قشر از جامعه به عنوان تولید کننده فرآوردهای دامی و لبنی در خط مقدم اقتصاد مقاومتی بوده ودر سال های اخیر اعتبارات مناسبی برای توسعه زیرساخت ها و ایجاد امکانات در بخش های راه سازی ، آبرسانی ، آموزش و دیگر نیازهای اولیه اختصاص داده شده و عشایر ملکشاهی نیز از این امکانات بهره مند شده اند.

با این وجود یکی از چالش های عشایر ملکشاهی راههای عشایری و کوچ رو است که بعلت نداشتن ابنیه فنی از جمله پل و زیرساخت استاندارد با شروع هر بارندگی باعث مختل شدن تردد و ایجاد مشکلاتی برای عشایر و دام های آنها می شود، چراکه ملکشاهی از نظر وضعیت جغرافیایی با توجه به کوهستانی بودن دارای منطق سخت گذر بسیاری است.

در شهرستان ملکشاهی برخي از جاده هاي خاكي و عشايري  منطقه به شدت  فرسوده و برای تردد عشایر خطرناک هشستند. اين مسيرهاي تردد عشاير به مناطق گرمسير(قشلاق) نيازمند تعمير و مرمت  و توسعه بیشتر مي باشند.

از این مسیرهای خاکی تردد خودروهای باری برای تامین آذوقه، علوفه دام و آب شرب عشایر ساکن قشلاق صورت می گیرد.

تخریب جاده های عشایری بعلت عدم ابنیه فنی/ راههای عشایری مرمت می شوند

"عنایت سلیمانی"؛ رئیس مرکز عشایری شهرستان ملکشاهی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: راههای عشایر شهرستان ملکشاهی بیش از 500 کیلومتر می باشند که یک چهارم کل راههای عشایر استان راتشکیل می دهند.

وی اظهار کرد: جاده های عشایری شهرستان ملکشاهی بعلت خاکی بودن و عدم ابنیه فنی مناسب در فصل بارندگی تخریب و تردد در آنها بسختی انجام می گیرد.

سلیمانی افزود: این جاده ها به علت تخریب در فصل بارندگی بایستی در طول سال مرتبا تعمیر و مرمت شوند که در این راستا نیاز به اعتبارات ویژه می باشد.

رئیس مرکز عشایری شهرستان ملکشاهی گفت: به هرحال با توجه به کوچ عشایر درفصول مختلف، راههای مناطق ییلاق در اوایل بهار و راههای قشلاق در اواسط پاییز مرمت می شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مرمت راههای مناطق قشلاق در دو بخش گچی و مرکزی شروع که تا کنون راه عشایر سرخان، سانزرد ، پاکاوه بانتوه و ...در بخش مرکزی و راههای زمیه ، گچ دوسگه ، ورگر و توه در بخش گچی مرمت شده اند.

سلیمانی اذعان کرد: مرمت و بهسازی بقیه راههای عشایری شهرستان ملکشاهی در صورت مناسب بودن شرایط جوی به ترتیب اولویت انجام خواهند شد.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب