سرویس: استان ایلام
کد خبر: 34634
|
08:42 - 1397/09/06
نسخه چاپی

گزارش؛

دست دلالان بر سر بازار مسکن ایوان/ مسئولان نظارت کنند

دست دلالان بر سر بازار مسکن ایوان/ مسئولان نظارت کنند
متاسفانه شاهد حضور دلالانی در بازار مسکن ایوان هستیم که روز به روز بر طبل افزایش قیمت اجاره بها و خرید مسکن می کوبند.

به گزارشايلام بيدار، یکی از اساسی‌ترین مشکلات حوزه مسکن در شهرستان ایوان  را می توان عدم جهت تعیین نرخ اجاره بهای منازل استیجاری و مغازه ها در این شهرستان بیان کرد چرا که صاحب خانه ها به میل خود اقدام به تعیین مبلغ اجاره بهای منازل استیجاری خود می کنند.

این روزها خرید و اجاره مسکن رویایی برای قشر متوسط و کم درآمد جامعه شده است. اگر سری به بنگاه های معاملات ملکی در ایوان  بزنید به سادگی وضعیت اسفناک بازار رهن و اجاره و خرید مسکن را درک خواهید کرد.

متاسفانه هیچ‌گونه مرجع رسیدگی جهت نرخ‌گذاری منازل اجاره‌ای با توجه به وضعیت ساخت و ساز، انشعابات آب، برق، گاز وتلفن و سایر امتیازات یک مسکن مناسب وجود ندارد و هر کسبه هر قیمتی که خواست تعیین نرخ می‌کند و به همین  واسطه راهی به جز پذیرش نرخ صاحب خانه ندارند و نکته جالب‌تر اینکه بعضی اوقات صاحب‌خانه از عقد قرارداد در بنگاه‌ها واسطه پرداخت هزینه بنگاهی خودداری می‌کنند.

از طرفی دیگر صاحبان منازل و مغازه‌های استیجاری در سطح شهر ایوان در بازه های زمانی متفاوت  ضمن فشار بر مستاجران نسبت به پرداخت سرقفلی یا همان پول پیش و حتی افزایش نرخ اجاره بهای منازل و یا مغازه‌های خود را مطالبه می‌کنند که مستاجر راهی به جز پذیرش این بار سنگین نخواهد داشت.

اگر پای درد دل هر کدام از اجاره نشینهای جویای خانه با قیمت مناسب بنشینیم داستانهای بسیاری در مورد بی انصافی برخی صاحب خانه ها در تعیین اجاره بها دارد که البته صاحب خانه های منصفی وجود دارند که یافتن آنها این کوچه گردیهای طولانی هر روزه را می طلبد و شاید برای بعضی ها غیر ممکن باشد.

نرخهای اجاره در دو سه سال اخیر آنقدر تغییرات شدید و افزایش نجومی داشته است که اکثر جویندگان را انگشت به دهان و مبهوت کرده است و هر چند در سالهای قبل بالا بودن اجاره ها فقط مختص منازلی بود که در خیابان های اصلی شهر بودند اختصاص داشت ولی موضوع قابل توجه افزایش بی رویه اجاره بها در محله های حومه شهر و درخواست پول پیشهایی(رهن) بسیار بالا و کرایه های هایی است که خارج از تعرفه های موجود از سوی موجران وضع شده که از عهده بسیاری از اجاره نشینها خارج است.

خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری جویزر با ذکر این مقدمه به این مطلب پرداخته است که دلالان هم نقش زیادی در افزایش قیمت اجاره و خرید مسکن دارند که در این راستا به گفتگو باشهروندان ایوانی پرداخته است.

اسماعیلی ، یکی از مستاجران شهر ایوان  در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به عدم نظارت بر روی بنگاه ها و قیمت اجاره بهاها در این شهرستان، گفت: نبود ضابطه ای خاص در تعیین نرخ های اجاره بها و رهن برای صاحب خانه ها و عدم نظارت دستگاه های مربوطه موجب شده است تا مستاجرین ایوانی در فشار مضاعف قرار بگیرند.

وی اظهار کرد: گویا گردباد اجاره بها و رهن منازل محله و بالا و پایین شهر نمی شناسد و این مردم هستند که بنا بر مقتضیات، مشکلات مالی و خواسته های خود نرخ اجاره مسکن را تعیین می کنند و اگر هم اعتراضی از طرف مستاجرین به نرخ بالای آنها شود، با جواب اینکه "مستاجری، خوش نشینی است" مواجه می شوند.

این مستاجر افزود: اما آیا واقعاً نرخ های امروزی، اجاره های آنچنانی و رهن های با این قیمت آن هم در شهرستانی با چنین  امکانات رفاهی جز استرس چیزی را برای مستاجرین باقی گذاشته است؟!

وی به نقش دلالان هم اشاره کرد بیان داشت: اگر گذری به بگاه های معاملاتی داشته باشیم خواهیم فهیمید که چه تعداد دلال در این بنگاهها بر طبل گرانی قیمت اجاره و خرید مسکن می کوبند.

اسماعیلی تصریح کرد: افزایش قیمت اجاره بها در حالی سر به فلک می کشد که مستاجران تشنه تدبیر مسئولان و ارائه راهکاریی برای خلاصی از قیمت کمرشکن...

امیدواریم مسئولان شهرستان در این راستاتدبیری بیاندیشند و به این وضعیت سرسامان خاصی ببخشند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد