سرویس: سیاسی
کد خبر: 34419
|
11:34 - 1397/08/19
نسخه چاپی

پاسخ بی‌بی‌سی به لاف‌زنی زیباکلام درباره انتخابات افغانستان

پاسخ بی‌بی‌سی به لاف‌زنی زیباکلام درباره انتخابات افغانستان
درحالی‌که صادق زیباکلام، انتخابات افغانستان را یکی از دموکراتیک‌ترین انتخابات‌ها دانسته بود، منابع رسانه‌ای می‌گویند این بدترین انتخابات در 17 سال گذشته بوده است.

به گزارشايلام بيدار،توماس راتیگ از موسسان شبکه تحلیلگران افغانستان در وبسایت بی‌بی‌سی (شبکه مورد علاقه و اعتماد زیباکلام) نوشت:


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام اولین نتایج رسمی انتخابات پارلمانی این کشور را که در روزهای ۲۸ و ۲۹ماه مهر برگزار شده بود، یک بار دیگر(آذرماه) به تعویق انداخته است و اکنون اعلام شده که نتایج اولیه به جای ۱۹ ماه عقرب (آبان در تاریخ ۲ ماه قوس) آذر اعلام خواهد شد.

برای کابل که تعداد کاندیداهای انتخابی به رقم بی‌سابقه 800 نفر رسیده بود، نتایج انتخابات حتی یک هفته دیرتر یعنی در تاریخ 10 آذر اعلام خواهد شد. به دلیل اینکه رسیدگی به شکایات چند هفته بیشتر از تاریخ تعیین شده طول کشیده، هنوز معلوم نیست نتیجه نهایی انتخابات در تاریخی که قبلا در نظر گرفته شده بود، یعنی 29 آذر اعلام خواهد شد یا نه. 

این ابهام نه تنها عدم موفقیتی برای روند انتخابات در تاریخ‌های تعیین شده و به درازا کشیده شدن آن است، بلکه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۳۹۸را نیز مشکل می‌کند. مهلت دو هفته‌ای برای معرفی نامزدهای ریاست‌جمهوری از ماه نوامبر به ماه دسامبر امسال موکول شده است.

در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، پیشنهاد کرده انتخابات شوراهای ولایتی که قرار بود ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ برگزار شود، به بعد موکول شود. انتخابات شوراهای ولسؤالی هم که برای ۲۸ مهر تعیین شده بود، اکنون برای مدت نامعلومی به تعویق افتاده است.

این تصمیم همچنین به دنبال یک تغییر چشمگیر دیگر در سیاست این کمیسیون است: مصالحه با کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، در مورد اینکه چه آرایی معتبرند. توافق بر سر اینکه نه تنها آرایی که بارکد بیومتریک دارند، بلکه رأی‌هایی که با ورقه‌های اخذ رأی کاغذی داده شده هم خوانده می‌شود.

به تدریج بیشتر معلوم می‌شود که انتخابات سال ۲۰۱۸ از نظر سازماندهی بدترین انتخاباتی است که افغانستان جدید پس از دوره طالبان شاهد آن بوده است.
از سال ۲۰۰۱ هرگز انتخاباتی در تاریخ تعیین شده برگزار نشده ولی انتخابات کنونی رکورد تازه‌ای به جای گذاشته: سه سال و نیم تأخیر.

تاکنون در هیچ انتخاباتی، بخشی از کشور از رأی دادن کنار گذاشته نشده بود. این بار ساکنان ولایت غزنی نتوانستند مانند سایر هموطنانشان در رأی دادن شرکت کنند. 
ولی این تمام داستان نیست. هرگز در گذشته اتفاق نیافتاده بود که یک کمیسیون مستقل انتخاباتی افغانستان در پایان روز انتخابات نتواند اعلام کند که چه تعدادی از مراکز رأی‌دهی واقعا باز بودند. تا امروز ما هنوز آمار مطمئنی در این باره نداریم.
یادآور می‌شود زیباکلام پس از انتخابات افغانستان نوشت:

تبریک به مردم افغانستان انتخابات اخیر علی‌رغم همه دشواری‌ها نقطه عطف درخشانی در تاریخ مبارزات آزادیخواهانه مردم افغانستان به شمار خواهد رفت. انتخابات افغانستان به مراتب دموکراتیک‌تر از انتخابات ایران بود. نه شورای نگهبان و نه نظارت استصوابی در کار بود.

منبع:کیهان

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب