سرویس: استان ایلام
کد خبر: 34294
|
11:47 - 1397/07/29
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

"مهران" در تب و تاب اربعین/ اینجا کربلای دیگری بر پا است + تصاویر

"مهران" در تب و تاب اربعین/ اینجا کربلای دیگری بر پا است + تصاویر
در شهر مهران و پایانه مرزی حال و هوای دیگری بر پا است، شهرستانی که روزگاری سجدگاه شهیدان والا مقام بوده امروزه به محل تردد زائران حسینی تبدیل شده است.

گروه دین و مذهب ایلام بیدار::ایام ایام اربعین است و جای جای استان ایلام پذیرای زوار اربعین حسینی بوده و در آستانه اربعین حسینی موج ورودی زوار به مرز مهران در حال افزایش است.

در شهر مهران و پایانه مرزی حال و هوای دیگری بر پا است، شهرستانی که روزگاری سجدگاه شهیدان والا مقام بوده امروزه به محل تردد زائران حسینی تبدیل شده است.

موج جمعیت در شهر مهران در روزهای منتهی به اربعین روند صعودی داشته است و همین شور و طراوت خاصی را ایجاد کرده است.

تکایا و مساجد استان و به خصوص شهر مهران به منظور رفاه و آسایش در اختیار زوار قرار گرفته و بعد از مدتی وقفه و استراحتی کوتاه به سفر خود ادامه می دهند.

موکب های پذیرایی از زائران بعد از خروجی از شهر مهران و تا پایانه در فاصله های دور از هم جانمایی شده و کار خدمت رسانی به زائران را انجام می دهند.

ایجاد اسکان موقت برای زائران در مرز/ اجرای برنامه های متنوع برای زائران

آنچه امسال در خصوص فعالیت موکب ها ایجاد شده اینکه به صورت تجمیعی به فعالیت خود ادامه می دهند؛ فعالیت این موکب ها بصورت شبانه روزی شامل پخت و توزیع غذای گرم در سه وعده صبحانه، ناهار، شام و میان وعده به عموم زائران است.

در مسیرهای منتهی به مرز مهران به خصوص در حد فاصل پل زائر (خروجی مهران) تا پایانه مرزی استراحتگاه های موقت راه اندازی شده و حتی امکان شب خوابی برای زائران نیز فراهم است.

علاوه بر این چادرهای گروهی به منظور پیش بینی شرایط اضطراری در مناطق مختلف مسیر نیز دایر شده است.

مهران,اربعین,تب و تاب,استان ایلام,مرز مهران,استان ایلام,ایلام بیدار

در مسیر پل زائر تا پایانه مرزی مهران برنامه های متنوعی برای زائران در نظر گرفته شده که به تناسب مسیر اجرایی می شوند؛ یکی از این برنامه ها مراسم شبیه خوانی است که توسط گروهی از عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برای مشتاقان آن حضرت اجرا می شود.

جذابیت این مراسم با در نظر گرفتن محیطی معنوی باعث شده تا زائران در کنار این برنامه سلفی هم بگیرند.

یکی دیگر از برنامه های معنوی برای زائران اربعین حسینی در این میان مراسم بدرقه با قرآن است که توسط برخی روحانیون مستقردر مرز برای زائران انجام می شود؛ در قبال این برنامه زائران از زیرر قرآن عبور کرده و به ادامه مسیر می پردازند.

مهران,اربعین,تب و تاب,استان ایلام,مرز مهران,استان ایلام,ایلام بیدار

در مسیر پل زائر تا پایانه مرزی زائران بایستی حتما گذرنامه و ویزا داشته باشند چرا که در غیر این صورت نمی توانند به ادامه مسیر بپردازند؛ به منظور کنترل و بررسی مدارک زائران اربعین حسینی تعداد شش لایه کنترلی در مسیر 11 کیلومتری مهران تا پایانه ایجاد شده است.

زائرانی که مدارک قانونی به همراه دارند می توانند به راحتی از این لایه ها عبور کنند و در غیر این صورت با مشکل مواجه می شوند؛ پلیس از زائران خواسته تا بدون مدارک قانونی از جمله تهیه گذرنامه و ویزا به مرز مهران مراجعه نکنند.

مهران,اربعین,تب و تاب,استان ایلام,مرز مهران,استان ایلام,ایلام بیدارمهران,اربعین,تب و تاب,استان ایلام,مرز مهران,استان ایلام,ایلام بیدار

استقبال زائران از بنرهای تبلیغی مراسمات در عراق/ تبدیل ریال به دینار در پایانه مرزی

یکی از برنامه های جذاب که با استقبال زائران نیز همراه شده نصب بنرهای تبلیغی مراسمات در کشور عراق است.

در مسیر منتهی به مرز مهران بنرهای مربوط به برنامه مداحان مشهور در موکب ها و عمودهای مسیر نجف به کربلا با ذکر دقیق آنها منتشر شده است.

زائران با گرفتن عکس از این بنرها نسبت به زمان و مکان برنامه مداحان آگاهی پیدا می کنند تا براساس زمانبندی خود در این برنامه ها هم حضور داشته باشند.

 

دستگاه های خودپرداز مستقر در مرز مهران روزهای پرکاری را تجربه می کنند به نحوی که در ساعات بامداد نیز این دستگاه ها در حال استفاده زائران هستند.

برخی بانک های عامل مستقر در مرز نسبت به تبدیل ریال به دینار اقدامات لازم را برای زائران انجام می دهند.

در ساعاتی که دسترسی به این بانک ها سخت می شود برخی عوامل فروش نیز در مسیر حضور دارند تا این کار را انجام دهند.

در داخل خاک عراق نیز سه بانک برای تبدیل ریال ایرانی به دینار عراق در نظر گرفته شده اند.

راه اندازی بالن مرزی در نقطه صفر مرزی/ امکان تهیه ویزا در ایلام

یک بالن برای پوشش اینترنت در پایانه برکت مرز مهران مستقر شده که یک گیگابایت در ثانیه به پوشش اینترنتی مرز مهران اضافه می کند.

در این راستا تعداد سه سایت ایرانسل، سه سایت همراه اول به صورت سایت موقت و اضطرارای راه اندازی شده است.

همچنین بالن اینترنتی مرز خسروی نیز به منظور ارائه خدمات بهتر به زائران به مرز مهران منتقل شد.

زائران با روشن کردی وای فای خود می توانند از خدمات اینترنتی رایگان بهره مند شوند.

برخی زائران که نتوانسته بودند نسبت به تهیه ویزای خود اقدام کنند دوباره به شهر ایلام عزیمت کرده و روادید خود را از دفاتر موجود نمایندگی تأمین می کنند.

در این راستا تعداد 16 دفتر صدور ویزا در ایلام وجود دارد که تا روز اربعین به کار خود ادامه می دهند.

حج و زیارت ایلام به تأکید بر اینکه امکان تهیه روادید در مرز و شهر مهران به هیچ عنوان وجود ندارد، به زائران توصیه کرده است زائران به منظور رفاه حال خود در شهرهای مبدا و از پیش تعیین شده نسبت به تهیه ویزای خود اقدام کنند.

پارک بیش از 10 هزار خودرو در مهران

پارکینگ های مهران نیز این روزها در اوج شلوغی هستند به طوریکه تا این لحظه بیش از ۱۰ هزار خودرو در پارکینگ‌های شهر مهران پارک شده است.

ظرفیت پارکینگ‌های شهر مهران در حال حاضر تکمیل نشده و ظرفیت بیش از ۸۰ هزار خودروی دیگر در پارکینگ‌های شهر مهران وجود دارد.

هیچ یک از پارکینگ‌های شهر مهران تکمیل نشده و آمادگی کامل برای پارک ۹۰ هزار در خودرو در این پارکینگ‌ها وجود دارد.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد