سرویس: حسینیه ایلام بیدار
کد خبر: 34247
|
08:55 - 1397/07/23
نسخه چاپی

آیا می‌توان روادید اربعین را رایگان کرد؟

آیا می‌توان روادید اربعین را رایگان کرد؟
کل هزینه روادید و خدمات ۲.۵ میلیون زائر اربعین، ۱۰۲ میلیون دلار می‌شود که دولت به راحتی می‌تواند با اختصاص بخشی از درآمد نفت یا تهاتر با صادرات برق به عراق و... این پول را تامین و سفر را رایگان کند.

به گزارشايلام بيدار، با توجه به اینکه حدوداً ۲.۵ میلیون نفر ایرانی در مراسم اربعین شرکت می‌کنند، و هزینه روادید هر نفر ۴۱ دلار اعلام شده، مجموع هزینه روادید زائران ایرانی اربعین ۱۰۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار می‌شود.

 

با محاسبه دلار ۴۲۰۰ تومانی، مجموع روادید ۴۱ دلاری ۲.۵ میلیون نفر زائر، ۴۳۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود.
نگاهی به اعداد و ارقام بودجه و درآمدهای دولت گویای آن است که دولت می‌تواند یا کل هزینه ارزی سفر اربعین را متقبل شود یا اینکه معادل ریالی آن را تامین کند تا هزینه روادید سفر اربعین، رایگان شود.

۱ - با توجه به درآمد چند ده هزار میلیارد تومانی دولت از مابه‌التفاوت نرخ مصوب دلار در بودجه (۳۵۰۰ تومان) با دلار عرضه‌شده به بازار (۴۲۰۰ تومان رسمی، ۸۰۰۰ تومان بازار ثانویه و ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان ارز تحویلی بانک مرکزی به صرافی‌ها) و همین‌طور درآمد حاصل از محاسبه خوراک پتروشیمی‌ها به ارز ثانویه، قطعا تأمین ۴۳۰ میلیارد تومان از جانب دولت برای کاهش هزینه‌های اربعین، کار آسان و شدنی است.

۲- همانطور که ذکر شد مجموع ارز مورد نیاز برای تهیه روادید ۲.۵ میلیون زائر اربعین، ۱۰۲.۵ میلیون دلار می‌شود که با توجه به درآمد نفتی دولت در سال جاری و افزایش قیمت نفت در بازار جهانی، تأمین آن ممکن است. بر اساس اظهارات چند روز پیش نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، درآمد نفتی کشور در شش ماهه امسال نسبت به سال قبل ۶۱ درصد افزایش یافته است.  دولت می‌تواند با ارسال یک لایحه متمم فوری به مجلس، ۱۰۲.۵ میلیون دلار از مازاد درآمد نفتی را صرف تقبل هزینه روادید زائران اربعین کند.

۳ - ایران به عراق صادرات برق دارد که پول آن بیشتر از کل پول روادید زائران ایرانی است. بر اساس گزارش رسانه‌ها عراق بابت واردات برق از ایران حدود یک میلیارد دلار بدهی دارد. در صورت پذیرش عراق، دولت ایران می‌تواند هزینه روادید زائران ایرانی را با پول صادرات برق به آن کشور، تهاتر کند.

۴- لازم به ذکر است دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای برگزاری ۳۸۰۰  همایش‌ جشنواره‌، مراسم، کنفرانس‌، هم‌اندیشی‌ و نمایشگاه در نظر گرفته بود که می‌توان با حذف این همایش‌ها، بودجه آن را صرف کاهش هزینه‌های مراسم اربعین کرد. ضمنا دولت می‌تواند یارانه‌های بخش فرهنگ را که صرف تولید فیلم‌ها و نمایش‌های غیرانقلابی و چاپ کتاب‌های مورددار می‌شود، به مراسم اربعین اختصاص دهد.

نکته: قطعا با اعلام رایگان شدن هزینه روادید سفر اربعین، تقاضا برای این سفر افزایش می‌یابد. دولت می‌تواند با اتخاذ سازوکارهایی مثل اولویت دادن به زائر اولی‌ها، ثبت‌نام و قرعه‌کشی این مشکل را حل کند.

ضمنا بهتر است از سال بعد در لایحه بودجه، ردیفی اختصاصی با عنوان یارانه سفر اربعین درج شود و دولت سالانه ۱۰۰ میلیون دلار از درآمد نفت را یا معادل این رقم را از تهاتر با صادرات برق به عراق، صرف تقبل هزینه روادید اربعین کند.

منبع: مشرق

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد