سرویس: جهاد و مقاومت
کد خبر: 34038
|
08:23 - 1397/07/04
نسخه چاپی

در گفتگو با مداح و رزمنده سیروانی عنوان شد؛

حال و هوای محرم در جنگ با "آهنگران" جبهه های ایلام/ توسل به امام حسین (ع) رمز ایستادگی رزمندگان

حال و هوای محرم در جنگ با "آهنگران" جبهه های ایلام/ توسل به امام حسین (ع) رمز ایستادگی رزمندگان
حاج امیدعلی تراب زاده یکی از مداحان و رزمندگان دفاع مقدس و از همشهریان سیروانی است که مدت 3 سال در جبهه های حق علیه باطل خدمت کرده است.

به گزارشايلام بيدار، رزمندگان اسلام در طول ۸سال دفاع مقدس همانند سالهای انقلاب از اهل بیت (ع) بهره ها بردند و از معارف اهل بیت در جهت رسیدن به اهداف عالیه خود استفاده کردند. امروز اگر فیلمهای مستند دوران دفاع مقدس را مرور کنیم یکی از مهمترین بخشهایی که ما را متوجه خود می کند عزاداری های پرشور برای سالار شهیدان است.

چه بسیار عملیاتهایی که با نام و یاد اهل بیت(ع)آغاز شد وبه پیروزی رسید.
رزمنده ها در تمامی لحظات با نیروی برگرفته از نام و یاد اباعبدالله جلوی دشمن متجاوز ایستادگی کردند.
بدون شک تاثیر محرم و قیام اباعبدالله الحسین در جبهه های ۸ سال دفاع مقدس تاثیری عمیق بر ایمان و اخلاص رزمنده های در نبرد با دشمن داشت. رزمندگان با تاسی از سالار شهیدان و با وجودی که نیروهای رژیم بعث عراق از تمام امکانات و تجهیزات کامل برخوردار بودند با دست خالی در مقابل صدام ایستادگی کردند. بازخوانی قیام عاشورا و تجلی جلوه های حماسه و عشق و ایمان در جبهه های جنگ نشان می دهد رزمنده ها در تمامی لحظات با نیروی برگرفته از نام و یاد اباعبدالله جلوی دشمن متجاوز ایستادگی کردند.

به بهانه گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تقارن آن با ماه محرم، به سراغ  یکی از مداحان و رزمندگان دفاع مقدس و از همشهریان سیروانی که مدت 3 سال در جبهه های حق علیه باطل خدمت کرده است، به مقام جانبازی نائل آمده و در آن روزها برای رزمندگان مداحی کرده است، رفتیم تا گوشه هایی از خاطرات وی از جنگ تحمیلی را بشنویم.

نحوه جانبازی مداح جبهه ها

"حاج امیدعلی تراب زاده"  که صدای آشنایی برای مردم سیروان دارد؛ می‌گوید: 60سال سن دارم، اهل لومار شهرستان سیروان و کارمند بازنشسته جهاد کشاورزی می باشم و با توجه به فعالیت‌های فرهنگی،تبلیاتی و همچنین عمرانی که در اداره داشتم بارها توفیق حضور در جبهه ها را کسب کردم که نزدیک به سه سال می توان گفت که در جبهه به صورت مقطعی حضور داشتم.

وی در خصوص نحوه حضورش در جبهه، گفت: هم بعنوان راننده و هم از طرف جهاد سازندگی در بازه‌های زمانی مختلف به جبهه اعزام شدم.

وی به عملیات هایی که در آنها حضور داشت اشاره کرد و گفت: از جمله عملیات هایی که در آنها شرکت کردم می توان به عملیات های کربلای1، والفجر مقدماتی و بیشتر اوقات در شورشیرین، تنگه بیجار و چنگوله مناطقی بودند که در آنها حضور داشتم و در این جبهه ها هم جانباز شدم.

این مداح اهل بیت اظهار داشت: رزمنده ها در تمامی لحظات با نیروی برگرفته از نام و یاد اباعبدالله جلوی دشمن متجاوز ایستادگی کردند و بدون شک تاثیر محرم و قیام اباعبدالله الحسین در جبهه های ۸ سال دفاع مقدس تاثیری عمیق بر ایمان و اخلاص رزمنده های در نبرد با دشمن داشت و عزم ما را برای دفاع از میهنمان راسخ تر می کرد.

وی ادامه داد: رزمندگان با تاسی از سالار شهیدان و با وجودی که نیروهای رژیم بعث عراق از تمام امکانات و تجهیزات کامل برخوردار بودند با دست خالی در مقابل صدام ایستادگی کردند و حقیقتا رزمنده ها در تمامی لحظات با نیروی برگرفته از نام و یاد اباعبدالله جلوی دشمن متجاوز ایستادگی می کردند.

 توسل به امام حسین (ع) رمز ایستادگی رزمندگان

حاج امیدعلی تراب زاده گفت: با اینکه عزاداری امام حسین در همه ایام سال برگزار می شد و اغلب رزمنده ها در مرثیه ها و حتی اشعاری که دست جمعی در برنامه های صبحگاه و مذهبی می خواندند ذکر اباعبدالله نیز گفته می شد، اما فرارسیدن محرم شور و حال خاصی به جبهه ها می داد؛ حال و هوای محرم در جبهه کم شباهت به عزاداری ها در شهرها و روستاها نبود؛ رزمنده ها سعی می کردند تا عزاداری ها را به همان نحو در جبهه ها اجرا کنند؛ و رزمندگان با پارچه های سیاه چادرها و محل های عزاداری را سیاه پوش می کردند، گردان ها و لشگر هر کدام جداگانه دسته های عزاداری مخصوص به خود را تشکیل می دادند و ما هم برای آنها مداحی می کردیم.

این مداح اهل بیت که صدایش شباهت فراوانی به صدای حاج صادق آهنگران دارد و در بین مردم سیروان با این صدا شناخته می شود، در این خصوص گفت: اکثر مداحان و نوحه خوانان از رزمنده ها بودند؛ هر کدام با سبک و سیاق خودشان نوحه می خواندند و من هم در بیشتر اوقات نواهای حاج صادق آهنگران را می خواندم؛ اوایل وقتی که برای آنها نوحه می خواندم خیلی از شباهت صدای من با حاج صادق تعجب کردند؛ تا اینکه به بنده لقب آهنگرانی دیگر دادند و وقتی که بنده را می دیدند، با این عنوان صدا می کردند و تقاضا داشتند که برای آنها نوحه بخوانم.

وی ادامه داد: هم اکنون هم وقتی همرزمان یا دوستانم را می بینم به یاد آن دوران برای آنها نوحه می خوانم.

این رزمنده دفاع مقدس در پایان یاد آور شد: باید خطبا و مداحان نسبت به همزمانی هفته دفاع مقدس و ایام محرم توجه لازم را داشته باشند و اهداف شهدای کربلا و دفاع مقدس را برای جامعه یادآوری کنند.

وی با اشاره به همزمانی هفته دفاع مقدس با ایام محرم گفت: یقینا بعد از گذشت سال‌ها از دفاع مقدس، ایثارگران، خانواده‌های شهدا و همه دلسوزان هیچ‌گاه آن ایام و اهداف شهدا را از یاد نخواهند برد و همزمانی ایام محرم با هفته دفاع مقدس و گرامیداشت آنها عاملی است که می‌تواند بیش از پیش اهداف انقلاب را یادآوری کند.

سیروان نوین

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب